Vila eller röra på sig?
Är lite nyfiken på hur ni skulle agera om ni råkat ut för detta.
En av våra ponnysar har sträckt sig och masseras varje dag på det utsatta stället. Vår equiterapeut har tittat på henne och behandlat samt gett oss rådet att massera henne varje dag.
Nu till frågan: skulle ni motionera er häst i det läget eller skulle den få stå och vila sig bra.
Hästen har tidigare fått vila ett tag och sedan satts igång och vi tycker att hon rör sig bättre då hon får gå varje dag (inte så hårt då, självklart) men det kanske är inbillning.
Har hört lite olika förslag så nu frågar jag er. Veterinären skall titta på henne i morgon.

Jag skulle vänta tills imorrn, då vet. gett sitt utlåtande.
Kanske en prommis i grimskaft men inget mer än så. Det handlar ju bara om en dag tills du får ett proffsutlåtande av en som ser hästen live :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Just sträckningar är jag dålig på. Generellt brukar jag tycka att ju mer hästen rör sig desto bättre, men håller med Tezzie om att jag skulle nöja mig med promenad.
En dum fråga - tog ni ut eq före vet?
#2 Tycker inte att det var en dum fråga du ställde. Det är ju den ordningen man normalt går. Men jo, vi tog ut eq före vet. Det var då hon upptäckte det. Har inte märkt så mycket på hästen annat än att hon skuttat lite bak ibland då hon skall gå fort (ponnytravare). Hon har inte haltat något eller så varken i trav eller skritt. Nu är det vår granne som är vår vet. , så skulle det vara något akut så kommer han ju på direkten, men han ska titta på henne imorgon. Vill inte störa honom då han är ledig över påsken. Även om vi är mycket goda vänner så skall man inte utnyttja honom tycker jag. Han har ju rätt till sitt privatliv också.
Men det rä ju bra att din ET upptäckte sträckningen. Tyvärr är det ju en del som aldrig upptäcker sådant förrän det är för sent iom att de inte har en ET eleölr är tillräckligt skickliga själva….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#3 Aha, då förstår jag… Tyvärr är det inte helt ovanligt att folk tar ut eq istället för vet, det var därför jag frågade. Det är jättesvårt med sträckningar, många hästar reagerar knappt. Vilket väl är naturligt - ett sjukt djur blir ju uppätet först…
Om jag som mäniska sträker mig så rör jag mig så mycke som jag kan, annars så stelnar jag till. Så hadde det varit min häst så hadde den fåt gå ute o en promenad..man leder hästen..Det är vad jag hadde gjort..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ja, som det verkar på svaren så är det lite så jag tänkt också. Dels är det bra att vila om man har ont samtidigt så blir man inte lika stel om man rör sig lite. Ja,.ja..Får höra vad vet tycker i morgon. Men tack ändå för era svar. PS. Hon fick vila idag i.
Hej igen alla som svarat! Tänkte bara berätta vad vår vet, sa.
"Om hästen inte är halt i skritten är det bara bra om hon rör sig. Då stelnar hon inte till lika mycket".
Om någon annan nu skulle råka ut för samma sak. 

Kolla alltid med veterinären, det är oftast rätt inviduellt vad man ska göra med sin häst. Men mina häst har sträckt sig ett par gånger och då har jag promenerat med honom.
#9 Självklart. Det jag (och vet.) menade med att röra på sig var just att röra sig lugnt med hästen. Sedan om man sitter på ryggen, kör eller tar hästen i grimmskaft är nog av mindre betydelse.

#5 Varför tyvärr?? Okej jag tar inte ut någon eq istället för vet men vet jag att felet beror på att hästen sitter fast, känns sne då tar jag alltid ut eq före vet…
//Mickan

Måste iof säga att så länge felet sitter i kroppen tar jag nästan alltid hellre ut eq istället för vet, däremot inte om det gäller feber eller sjukdom.
//Mickan

#11 Men det är ju just det att många väljer eq istället för vet som är det otäcka. Nu har det blivit betydligt bättre med ordentliga utbildningar och proffsiga eq som säger till om problemet är "veterinärt", men förr var det mer oseriöst med eq som lovade friska hästar till höger och vänster. Så fort en eq blir känd för att ofta ställa samma diagnos blir jag misstänksam. Det kan ju vara så att personen i fråga fastnat i sitt tänkande. Men det kan du säkert räkna ut själv.