Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1522 ggr
E_hjo
0

Hackamore....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, jag undrar en sak… mitt varmblodssto har gått på travet ganska länge å tävlat å så vilket har medfört att hon är väldigt stark (ligger gärna på bettet) Hon är också mycket pigg och vill springa hela tiden. Ibland (inte ofta, men det händer) så blir hon MKT het och då blir hon så stark att man nästan inte kan hålla henne. Jag är visserligen van vid att hon är stark så jag "lider" inte MEN det kan ändåså bli väldigt jobbigt ibland…

Å nu till frågan: Tror ni att man kan använda bettlöst träns/ hackamore till en häst som är så pigg och älskar att springa? (kan tillägga att hon är väldigt envis också) jamenar, är de ingen risk att hon typ ligger på då också, så som hon gör med bettet? Tänk så skulle man bryta näsbenet eller nåt? (de kanske man inte kan??)

tacksam för svar! / Emma =/

Kratern
0

Ja, hackamore kan göra väldigt mycket skada om man inte vet hur det ska sitta. Varför inte prova ett sidepull?

E_hjo
0

jaa, du…  hehe ja e inte riktigt säker på va sidepull är..? heh Generad

E_hjo
0

ah ja kolla på hööks, men vad är skillnaden?

Tigrou
0

Jag rider väldigt mycket varmblod och alla är olika men de flesta ligger på ganska bra. Mitt tips är att du provar dig fram testa ett hackamore i en paddock första gången så känner du om hon tar styrning osv. Jag hade ett varmblod en gång som bara var lugn om hon inte hade bett i munnen. Annars rider jag mest på ett monté bett på våra travare hemma.

Du kommer inte bryta näsbenet på henne om du rider förnufftigt.

E_hjo
0

hehe okaaj. jag får nog testa det ja…

tessa
0

jag skulle gärna vilja veta mer om sidepull, om någon har lust att berätta… =)

Kratern
0

#6 Det är också ett bettlöst träns som många westernryttare använder. Det har ingen hävstångseffekt. Ett hackamore KAN faktiskt göra skada om man sätter det för långt ner.

hjullan
0

enligt mig så är det inte bettet du ska korrigera.. som jag brukar säga.. det som inte funkar på ryggen måste man fixa från marken först.

E_hjo
0

Men då borde ju sidepull också kunna skada eller?

Tigrou
0

Min erfarenhet av sidepull är att i en inhängnad går det hur bra som helst att rida men testa och galoppera ute i naturen med en häst som är het så kan man få sig en resa som man aldrig glömmer.

#7 Visst kan ett hackamore säkert göra skada men jag förutsätter att folk vet vad de sysslar med när de sätter på grejorna.Flört

E_hjo
0

oj dåå…  heh

hjullan
0

#10. säger samma sak som på nr #8.

jullan va stissig som fan när jag fick henne, hon kunde inte stå still en sekund. nu kan jag stanna henne från galopp på åkern med bara ett grimskaft, som hänger löst. så nog handlar det inte om sidepull.

MiaMaria
0

Du kan ju alltid testa med hackamoore på henne. När jag testade på Musse tordes jag inte riktigt bara "slänga" på hackamooret o hoppas på att det gick bra (då han kan freeka ut ibland och innan hade jag testat rida honom på ponny-hackamoore och då vek han bara in näsan o kuta..)) så jag gjorde en egen liten kombination. Jag satt hackamooret i en egen rem över nacken och sen tränsade jag honom som vanligt men utan nosgrimma och hade då dubbla tyglar. Testade att rida enbart på hackamoore-tygeln och det fungerade perfekt men man har ändå tränsbetts-tygel om det skulle behövas. Men det fungerade perfekt och nästa dag red jag inhängnat på bara hackamorret och fungerade super även då och sen dess rider jag med det ofta.

MiaMaria
0

äsch glömde bilden..

MiaMaria
0

Närbild

tessa
0

#7: Så man rider ett sidepull som en vanligt engelskt träns om man säger så, när det gäller tygelfattning och "tygelhjälper" - eller rider man som med ett westernträns, som kanske vore mer logiskt i detta fallet..?? Jag tycker att detta låter väldigt intressant, ni vet ingen bra sida att tipsa om där man kan läsa mer? Mvh Tessan

Kratern
0

#16 Ja, du rider ett sidepull som ett vanligt engelskt träns.

Jag är ingen westernryttare, det är väl troligtvis någon så'n sida du skulle ha hittat på nätet.