En liten hopprädsla
Hur kan man bli av med sin hopprädsla på bästa sätt?
Jag vet att hästen inte ser hindret lika högt som ryttaren gör. Eller? Det är väl så. Annars har jag läst fel. Det går i allafall inte att tänka så när man inte vågar hoppa ett hinder, jag är lika rädd ändå.
Tips?
Hoppade idag och då kände jag lite att jag inte vågar hoppa, eller att hästen inte klarar det.. även om hindret bara var ca 60cm. 60 är ju inte ens högt.. Och jag vet att Fantomen kan hoppa mer än 60..
60cm är inte så lite iaf. hur högt kan du hoppa tills du börjar känna dig skakig så att säga?

Förut var jag också "hopprädd" Men sen en sommar så red jag barbacka hela sommaren och sen hoppade jag allt (:

#1 Typ 60 tror jag. Men jag är mest rädd när vi ska hoppa oxrar, dom är läskiga tkr jag.
Höjden är inte det viktigaste!
Jag har hoppat 120cm men jag tycker det är MYCKET roligare att hoppa lägre hinder! Jag hoppar själv oftast runt 60-70cm för då kan man slappna av lite och bara träna på sits, avstånd, att hålla igång galoppen osv.
Så jag skulle säga: sänk hindrena! När du känner dig säker på att hoppa, låt säga 40-50cm, då kan du höja lite. Men du behöver inte ens höja då, det är aldrig fel att hoppa lågt.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#3. Börja med 40cm högt kanske, sedan smala oxrar. Tycker du den höjden är läskig sänk. Usch! haha. jag komme rihåg jag skulle hoppa oxer. Det va på en tävling. Älskade och hoppa som yngre, 12? år kanske jag va. Skulle tävla 50cm och jag tyckte det va jättehögt när jag gick banan, men haha. jag va ju jättekort! 1.45? kanske. va jättekort minns jag iaf. Och tänkte inte så mycket på oxern när jag gick banan, men när jag skulle hoppa den. Blev så jäkla rädd så jag glömde driva på hästen. Men den älskade hästen hoppade iaf, hon bjöd på min åkning där ^^ men det blev en rivning, men jag var glad. jag trodde vi skulle gå omkull! XD Jag satt och skaka i sadeln när jag red emot det! Men över kom vi och nu är jag inte alls rädd.
Så om du vill verkligen vill SLÅ bort rädslan och di vet att din häst kan hoppa, dra upp til 70cm kör en smal oxer och hoppa. river ni så river ni. Men om ni klarar er över tror jag du kommer tycka att det inte är så farligt, men annar börja lågt, med smala oxrar! :) Lycka till :)
Rider mest dressyr numera (inte p.g.a men föredetta hopprädsla utan för att jag tycker att dressyr är roligare), men hoppade mycket förut. Ett tag hade jag också lite hopprädsla. Och det är rätt vanligt, även om många kanske inte vill låtsas om det, för man "ska" ju vilja hoppa och man "ska" ju våga.
För att komma över sin hopprädsla skulle jag ta hjälp av en duktig tränare som jag litar på. Prata med tränaren och berätta hur det ligger till, förhoppningsvis är denne förstående och gör det på din nivå. Det svåraste är kanske att våga berätta om sin rädsla, men det är något man måste våga göra för att komma framåt. Hoppa så lågt du vill, känn att det är på din nivå. Det ska vara roligt! Kom ihåg att en hinder är högt sålänge du tycker att det är högt. Höj sedan succesivt allteftersom du blir säkrare. Men kom också ihåg att inte gå för fort fram! Gör lydnadsövningar med hinder, känn verkligen att du har kontrollen och att det går i din takt och ligger på din nivå.
Så småningom kommer du att känna sig säkrare i hoppningen. Det är kanske svårt att tro nu, men tro på dig själv så koimmer det att lösa sig. Sålänge du tycker det är roligt så kommer allt gå som en dans. Lycka till! :)
Ska lägga till också att precis som Attlid sa så är inte höjden det viktigaste. Jag är inte rädd för att hoppa längre, men jag hoppar ändå inte speciellt högt.

#6 Visst är dressyr mycket roligare än hoppning :D Ingen fattar mig hur jag kan tycka de xD
#8. det är samma här! ^^ älskar dressyr. ^^
Dressyr är kärlek <3 Började rida mycket dressyr när jag flyttade till min nuvarande klubb, då i princip alla tränar och tävlar dressyr där, och nu är jag fast. Men alla i min klass som rider på ridskola fattar inte hur jag kan tycka dressyr är roligare x)

#10 Jag blev dressyrnörd när de flyttade in en riktig dressyr galning i stallet xD Men hennes dotter som jag umgås med och som inte blev dressyrryttare till hennes mammas fasa (x Tycker att jag är konstig som gillar dressyr mer än hoppning x'D