Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7589 ggr
[japptravare]
4

Rengöra ryktbortsar?

Hur rengör man ryktbortsar? (Får bort allt hår och smuts osv)

IdaS-A
0

Har hört att det ska vara bra att koka dem i vatten. Sedan spänner man ett gummiband runt dem, så spretar de inte.. Blir som nya har jag hört-aldrig testat själv dock

lisette
0

allt är nog nästintill omöjligt. men lägg de i hett vatten med grönsåpa och gnugga dem så gott det går.

AliceL
0

tvättmaskinen är det enda rätta ;)

lisette
0

den blir förstörd om du slänger in borstar där… ;)

Maja
0

Akta dig om det är trä-delar på dem, om de inte är inoljade bör du akta för att blöta ner de delarna.

Men hmm.. Varmvatten, såpa, gnugga, gnugga, gnugga!! :D

lisette
1

är det trädelar kan man faktisk olja in dem sen igen :D

tezzie
0

Köpa nytt ???

*** Kärleken övervinner allt ***

Maja
0

Jamen det blir ett onödigt jobb.. ;) Då måste man slipa och hålla på om det inte var inoljat innan.. ;D

lisette
0

varför ska man göra det när man kan tvätta? några av mina borstar har jag haft sen jag var liten.

Mangis
0

Jag har alltid kört alla mina bortstar i maskin. Varför skulle den bli förstörd? Det värsta som kan hända är att glaset blir repigt, och det kan man förhindra genom att lägga alla grejorna i en tygpåse eller ett örngott (och knyta till). Fast jag kör fintvätt 40 grader, såpa eller skinntvättmedel. Sedan låter man allt torka långsamt, max 20 grader i rummet. (Min ryktborste är "arvegods" och säkert minst 20 år gammal, den har överlevt många maskintvättar vid det här laget. Tvättmaskin har jag faktiskt pajat en, men det tror jag var vintertäcket för det var centrfugremmen som hoppade av. Ett litet otyg att fixa inför varje tvätt men det gick det med.)

Peppe
0

jag köper nya. förutom mina älskade ryktborstar då som inte finns att köpa längre. dom tvättas i grönsåpa

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ellsa
0

Jag har rengjort med gulsåpa och vattenslang ;)

Klasselover
0

Har alltid lagt dom i bad med salt och varmvatten, har hört att det ska funka bra och det tkr jag det gör :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

halludu
0

Jag brukar lägga alla borstar i en hink medvarmt vatten och grönsåpa. och låta stå under natten, sen skölja och gnugga bort det sista^^

Hagelberg
0

Jag brukar lägga mina borstar i en hink med varmt vatten och sopa. Det brukar lösa upp allt och de blir kanonfina. Är de mkt håriga brukar jag ta en kam och kamma igenom borsten, funkar för mig.
Många av mina borstar kommer från -80 talet, är kanske lite snål Penga mun

SandraErikssonn
0

Jag har haft samma borstar sen ja fick min första häst ( 6år) och jag brukar tvätta dom i varmvatten och dom funkar utmärkt än :D

Believer
0

förut tvättade jag alltid med varmvatten och salt. dom vart som nya. de sista gångerna i tvättmaskinen. min tvättmaskin gick inte sönder =)

lisette
0

#10 man förstör trumman i tvättmaskinen

Flaxii
1

Blöter borstdelen i varmvatten, gnugga med grönsåpa och upprepa några gånger. Lägger sedan borstarna på tidningspapper i solen och låter dem torka. På mjuka borstar sätter jag gummiband runt så att de inte tappar formen.
Om borsten har trähandtag oljar jag in handtaget.

Tänk på att inte använda kemikalier när du tvättar borstar då det kan medföra allergier.

AusaBausa
0

tvätta? Nää! köper nya…

[Castaway]
0

Jag brukar lägga mina i en balja varmt vatten med grönsåpa i först så de får "smutsa av sej" lite ;) Själva borsten nedåt, och en gummisnodd runt så inte stråna börjar spreta. Sedan får de flyta där tills vattnet är kallt och så är det bara att försöka få bort resten bäst man kan x)

Sedan måste man förstås skölja igenom borstarna ordentligt efter att du rengjort dem, så inte hästens hud blir irriterad.

tezzie
0

#11 & 20 Tack, jag trodde jag var den enda kapitalisten här inne ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

wewwa
0

Jag lägger dom en hink med ljummet/varmt vatten och diskmedel/såpa i några timmar, sen får de soltorka eller ligga tills de är torra, så jag brukar inte tvätta alla på en gång. De blir faktiskt jättefina igen. :)

fordonsbrud
0

jatg brukar koka upp vatten i en kastrull och sedan doppar jag mina borstar i det tills dem blir rena… får dock byta vatten ett par ggr men det är det ju värt…