Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2967 ggr
Mangis
0

Inför utställning

Nu är det knappt två veckor tills jag ska ställa ut Stella. Nä, jag förväntar mig inga poäng utan ser det som en träning i att vara bland andra hästar. Men vill ju ändå komma så väl förberedd som möjligt. Hon ska knoppas och ryktas varje dag, kommer tvättas ett par ggr innan. Är det ngt mer jag ska tänka på? Ska jag ta av hovskägget eller inte på en häst som ändå räknas som halvblod (SWB)? Jag har aldrig ställt ut själv förut, bara varit med på connemarautställning och ridtravarutställning.

Scandi
0

jag har också en fråga angågende skägg.. hovskägg och skägg under mulen/huvudet, klipper man d på travarutställning?

Ahnna
0

Har ni ingen rasstandard att gå efter?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

thilda-
0

på " trav " utställning så klipps det inget

Scandi
0

jag menar ridtravar utställningar, hur brukar de se ut på era mangis?

sanne
0

Skägget skulle jag nog klippa, för då får du fram en finare linje o huvudet framhävs bättre !! lycka till

Mangis
0

#4 Såhär står det i vårt reglemente: Man och svans får inte vara ansade på så vis att hästen kan åsamkas obehag. Skyddshår runt ögon och nos, i karleder och öron ska finnas kvar och få inte vara klippta/renrakade. Utstickande ”örontussar” får vara ansade.

Det betyder att på en utställning som använder sig av ridtravarföreningens reglemente får man inte klippa hovskägget. Kanske har Svenska Ridsportförbundet följt vårt exempel om skyddshår eftersom deras hästar ska behålla känselhåren på mulen nu…?

Scandi
0

Skägget då under huvudet? Sj tycker jag det är väldigt charmigt :) Ser ut som bockskägg:P

Mangis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blir ju oftast inte så snyggt när man klipper det… Iaf såg Mangis mest mysko ut utan sitt "skägg". Men om du kan få bort det utan att det ser klippt ut är det ju ingen som behöver veta ngt.

Bild på skäggig dam…

Mangis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ingen som kan ge lite tips? Bilden är på mansidan och i dåligt ljus, men det kanske kan hjälpa till ändå. Exteriören går ju inte att göra ngt åt, men annat då? Jag vill ha alla möjliga tips från er vana hästvisare här på forumet!

bell
0

Jag anser att hästar borde visas naturella :) Gummiborste så länge du orkar varje dag ;) Tvätt, En fin grimma o massor av pläsglans så är hon färdig tycker jag. Och snygga kläder till visaren så klart ;)

bell
0

Träna på att ställa upp henne ordenkligt, muta gärna med godis. Lycka till jag vet hur nervös man kan vara innan :)

Och ett till tips tjuv-Lyssna INTE på när dommaren bedömmer din häst vänta tills han läser upp bedömningen högt…

Mangis
0

Tack! Helt naturellt blir det ju inte eftersom hon ska knoppas, men det övriga har jag tänkt på. Fast jag tar ryktskrapan istället för gummiskrapa. Varför var de tvugna att lägga utställingen i fällningstider?!

bell
0

Glöm inte att ta massor av kort på henne :) Ryckt stenen sliter på min tunn huding så det får bli gummiborste här ;) (han ser skabbig ut annars) Täcke hjälper ju till med fällningen.

OT: Skulle vilja ha en arab ibland o raka och sminka och lacka hovar och allt sådant :) dess utom ser det roligare ut att visa araber än "vanliga" hästar ;)

Mangis: för att vi inte ska ha släppt gullhästarna på bete ;)

Mangis
0

*fnissar* Men då måste du ha höga klackar och champagne också. Gärna vara adlig med… *skämtar*

bell
0

#14 Måste man ha kjol ochså? eller är det långklänning som gäller? *flinar* jag är nästan adlig, har sagt hej till "pappa kungen"!!!!!!!

Mangis
0

*asgarvar* Jag tror det är dräkt. Chanel, typ…

halludu
0

En fråga bara, borde det inte göra ont att klippa av känselstråna?

Peppe
0

#17 det är numera olagligt att klippa känselhåren (mule, ögon). t.o.m Briar ska ju få vara skäggig nu =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Flaxii
0

#17 Det är numera olagligt, men ont tror jag inte att det gör.

Just det, är lagen så att det är olagligt att ta bort det helt, eller kan man klippa typ topparna så att de inte är så långa?

Bobby
0

Araber får du numera inte göra så mycket mer än på vilken annan ras som helst. Lacka hovarna kan du göra på en travare också!

Jag har ställt ut new forest mycket förr och det viktigaste är att du har en ren och blank häst. Tvätta om du kan, pälsglans såklart och träna en massa att visa din häst för hand. OCH VIKTIGT! Du får INTE visa din häst i grimma! Hästar 2 år och äldre skall visas i träns! Ska du verkligen knoppa om du har en travare?

Peppe
0

#20 Mangis har en 07a… hon är alltså inte över 2 år. för övrigt fattade jag det som att hon kommer gå med halvbloden. hon har en halvblodspappa (Spender?)

Scandi
0

varför skulle man inte kunna knoppa en travare?

Bobby
0

Klart att man kan! Men för mig skulle det se konstigt ut. Travarna brukar i regel ha långa fina manar.

Scandi
0

Min har tjock kort man :) vet inte vilket som är snyggast att bara ha den som vanligt eller att knoppa den för att framhäva hans grova hals? Ska nämligen på exeteriörsbedömning i juni :)

Mangis
0

#24 Jag skulle knoppa eftersom han är klippt. Men det ser ut som om du behöver tunna ut manen lite för att få snygga knoppar. Jag misstänker att jag måste göra det på Stella med.

#20 Som Peppe skrev; Stella är f-07 och har pass från ASVH.

GranoStall
0

#13 Kan bara hålla med om att det är mer show på arabutställningar, dessutom är arabmänniskor bra på att träna sina hästar för att framhäva deras bästa sidor. Dels genom klippning men oxå genom att träna hästarna på att stå still och att showa på kommando. Men en annan viktig träningsdel är även muskel och kondtionsträning som gör att de får en bra överlinje och orkar showa.

Vi ställer ut på ponnysar och arabhästar och mycket av träningen jag gjort med arabhästar har jag fört över och anpassat till ponnysarna.

GranoStall
0

#14 och 15 Har i och för sig inte varit på de största arabutställningarna där det är dresskod chanel el shejkklädsel som gäller men på en vanlig arabutställning är det de vanliga klädregelrna som gäller hel och ren. Verkar som det finns en hel del förutfattade meningar om arabmänniskor och deras hästar.

Förstod att ni skämta men finns folk som på allvar tror att arabmänniskor är av ett annat släkte.

thilda-
0

kommer du på en uställning där det är travare så lovar jag att du blir utskrattad om du kommer med en knoppad häst…

typ min kompis vart det fast det var ingen utställning.. vi skulle prova köra hennes ridtravare på banan.. hon hade klippt man o svans och pannlugg… = utskrattad.,..

Scandi
0

menar du att manen är klippt eller att han är klippt? Han är inte klippt. manen klipper jag så att säg uppåt i stället för rakt eller vad man ska säg.. han gillar inte att bli ryckt så då utsätter jag honom inte för det heller. Jo den behöver tunnas ut rejält.. Men jag tycker han är rätt fin i sin tjocka man. Här är en annan bild :

Peppe
0

#28 det är nog skilland på en RIDtravar utställning ;)

thilda-
0

jajaa va inte så petig ;D

Repoort
0

På en ridtravarutställning gissar jag grovt på att 50% är knoppad, framförallt varmblodstravarna.

Mangis
0

#27 Närå, vi skämtar bara. Leker med fördomarna, så att säga. Men jag såg också en del av ett tv-program med en arabägare som trippade runt i rosa dräkt och högklackat och sippade champagne. Det gör ju sitt till för att stärka fördomarna. Har tyvärr inte sett en arabutställning "live" men många fina bilder med handlers i "normal" utställningsklädsel. Är imponerad av mycket de gör.

#29 Menade att manen var klippt. Med knoppar visar du mer av halsen. Svårt att knoppa en lång man.

#32 Kommer du ner till Solvalla i augusti på ridtravarens dag? Vore kul att se Reddie "live" - för du är väl medlem, visst?

bell
0

#27 Självklart skojade vi lite. Har för många herrans år sedan hjälpt till på några arabstuterier och det var super kul. Jag fick träffa några amerikanska handlers men tyvärr är det så länge sedan så jag missade mycket lärdommar som jag kunde haft stor nytta av nu :)

GranoStall
0

#33 Såg oxå det programmet och det gav en ganska missvissande bild av den normala arabhästägaren. Men visst finns de men inte bara inom arabrasen.

Mangis
0

#35 Nä, det förstår jag ju. Jag har dessutom sett en hel del av den varan på hoppbanor när jag var hästskötare. Hästägare i allmänhet, av den varianten som äger en häst för att det ger status, kan vara lite märkliga… Ja, det kan vi väl lite till mans, förresten. *ler*