vattningsförbud
nån som vet vad det innebär. en tjej som sa att det va det i skåne..
eldningsförbud har man väl hört talas om .. men vattningsförbud?

hahha. undrar om hon har sagt åt gud att sluta pissa.
jo, vi har haft det vissa somrar då det varit brist på vatten i kommunen. har då gällt de som har kommunalt vatten
jahaja, vad innebär det då? att vattnet tar slut eller?

hur vet man om man har kommunalt vatten?
#1 haha, nu var du lolig 
o vad är det som innefattar vattningsförbudet ?

hihi. ja jag har mina ljusa stunder ibland =P
inte idag malin . du är rena rama stormen inombords.

mmm. fy fan vad arg jag är. det bara kokar inombords.
kommunalt vatten, ej från egen brunn 
för oss var det att man inte fick vattna gräsmattan el annan "slös-aktig" bevattning. vad mer minns jag ej. det var nog 10år sedan.
#9 varför är du arg?

okej =) nu hänger jag med i svängarna hehe.
men alvesta har egen brunn malin .

ja skrev ju det till dig på msn pucko =P
hahaha hur ska jag kunna hålla koll på allt ?
men åter till ämnet. hur vet man om det är vattningsförbud ?
#15 för oss gick kommunen ut med det i tidningen
okejokej.. då lär det inte vara aktuellt i eskilstuna alltså.

Men jag undrar om det inte varit vattningsförbud här i Bålsta för några år sen… har för mig att mina föräldrar pratade om det förut… hmm…

Om det blir bevattningsförbud så kommer det stå i tidningarna, de kommer att säga det på de lokala nyheterna och på radion. Just nu råder det bevattningsförbud i Skåne för alla som tar vatten från yt- eller grundvattentäkt och som inte har vattendom på borrorna (vattendommen avger hur mkt vatten som får tas ut från borran). Kommunerna bestämmer själv över det kommunala vattnet och i Trelleborg (kommunen där jag bor) är det än så länge inte bevattningsförbud för de med kommunalt vatten, utan de kan än så länge använda vattnet till vad de vill. Andra kommuner som har sämre tillgång på vatten har infört bevattningsförbud på det kommunala vattnet.
Bevattningsförbud betyder att man inte får använda vatten till mer än det som är riktigt nödvändigt, alltså inte till att bevattna trädgårdar och inte heller den odlade marken. Dock kan man få bevattna sina grödor om det föreligger stor risk för stor ekonomisk skada om man inte bevattnar (som tex med potatisen nu).

#19. riktigt bra förklaring =)

#19. riktigt bra förklaring =)

Bevattnigsförbud hade vi i Eskilstuna för ca 12-13 år sedan sist. Det kommer jag ihåg för vi hade nysådd gräsmatta och fick inte vattna den. vi hade då kommunalt vatten.

vilken tur att man har eget vatten… inte för att vi vattnar blommor (vilka blommor?) eller gräset… vi vattnar nadja istället.

Vi vattnar inte heller gräset här. Men då bodde vi i ett fint nybyggt villasamhälle. Då måste man ha fina växter och grön gräsmatta. *ler*
Vi har också eget vatten nu så vi får göra vad vi vill med egen risk. hi hi

har ni mkt vatten kvar gejsa? jag lyckades tömma vår brunn förra sommaren, körde till jobb samtidigt som jag vattnade hästarna… efter 4 timmar så var brunnen full igen… känns skönt att veta! :D

Vet inte hur mycket vi har. Vi har sådan tur att vi har 2 brunnar här. En grävd brunn som går till stallet. Där kan det sina. Har gjort det en sommar för oss. Den andra är borrad djupt ner och sinar nog aldrig. Så när den andra sinade så fyllde vi den igen med slang ifrån den borrade. Så vi kan nog vara lugna. *ler*
Dom säger ju att ju mer man tar från brunnen desto mer rinner det till. Vet inte huruvida det stämmer eller inte. Men just den sommaren när det sinade så hade vi alla hästar borta på ett annat bete.Vi tog alltså inte något vatten från stallet. I sommar tar vi ju hela tiden därifrån och vi har väl aldrig haft sådan torr och varm sommar som detta år. Dom säger ju att det är över 100 år sedan sist.
tack för alla svar! nu har jag fått allt bra förklarat! vad skulle man göra utan ridsport ;)