Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 907 ggr
gejsa
0

Flera shettisar stulna!!

Ni som har shettisar. Ta in dom på nätterna. Det är tjuvar i farten. Flera har blivit stulna i Stockholm, Umeå bl a.

Dom kommer och stjäl dom på natten och troligtvis åker till Norge och säljer dom.

Carola

Linda
0

Hej

-Ja fyy jag hörde det oxå från min systerdotter det låter hemskt läskigt.

-Konstigt bara och sno shettisar som inte är särskilt dyra i inköp.

Hemska tanke tänk om de skulle ta min dotters älskade ponny då hon ägnar all tid i stallet hon får med att pyssla och all vaken tid att prata om sin Loke.

-Nej fy..

Vad har du hört?

-Verkar det vara en liga?

/Linda

gejsa
0

Nja har inte hört så mycket mer än att dom verkar ha en svart bil ev. Först var det zigenare sedan var det asfaltsläggare. Men det är ju många som gissar.

Dom hästar som blev stulna i stockholm var tydligen hästar som dom anväder i ponnytrav och monté.

Ja en liga verkar det vara iaf.

Carola

Linda
0

Hej

Tur att fler börjar med chip då är det ju lättare särskilt om man har en tävlings ponny kanske om man har tur att hitta den igen eftersom de som köper dem oxå har krav på pass,när de ska göra ett nytt kanske de hittar ett chip.

Synd att det inte är krav på chip på det viset.

Linda

gejsa
0

Ja, eller också går dom till slakt. Men det är ju inte så mycket mat på shettisar. Det som är lätt att stjäla en shettis är att dom behöver inte någon större hästtransport tyvärr.

Får hoppas att dom kommer tillbaka till sina ägare igen helskinnande. Det är ju tyvärr barnhästar till små barn. Så det är ju barnen som lider mycket nu. Dom förstår ju inte varför deras små hästar har stulits och kanske aldrig mer kommer tillbaka.

Carola

Linda
0

Hej

-Ja fyy det är ju jätte hemskt måtte de komma till rätta som du säger det är ju mest synd om barnen ju.

/Linda

Eve
0

Usch, hur kan man gör något sådant? Jag fattar bara inte hur folk tänker :/

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Linda
0

Trodde att vår shettis blivit stulen i morse men nej han hade bara varit på en liten tripp i grannskapet det lilla monstret..nää till att snickra trästaket till helgen..

gejsa
0

Ja, du bor ju rätt så nära järnvägen också. Det är ju lite otäckt.

Linda
0

Ja man vet ju aldrig om de skulle smita och bli överkörda eller fastna med grimman någon stanns i den oändliga skogen..som att leta efter en nål i en höstack om de inte kommer hem av sig själva.

/Linda

gejsa
0

Men du har väl inte grimmor på dom i hagen?

Det är livsfarligt. Iaf när du har olika storlekar på dina hästar också.

Jag har väl berättat att Gejsa fastnade med foten i en annans grimma i hagen dagtid? När tjejen kom hem från jobbet där jag hade Gejsa inackorderad såg hon det. Hon var tvungen att skära bort grimman på Gejsa. Som tur var blev dom aldrig arga på varandra eller fick panik. Hade dom fått det så hade nog Gejsa inte levat i dag. Då hade hon brytit benet helt säkert. Hu ja.

Linda
0

Hej

-Jo jag har grimmor på mina (inte alla) i hagen eftersom jag inte någonsin varit med om en olycka under mina 25år med häst (inte mina föräldrar heller) eftersom som du vet så bor vi nära vägen och ifall de smiter av någon anledning tycker jag att det är säkrare att gripa tag i en grimma.

Jo jag vet det kan förekomma skador man är aldrig riktigt säker (de kan trampa ner i ett kanin hål oxå i hagen men väljer ha stora hagar iaf..)

-Eftersom vi har så stora hagar som vi har så är det någon enstaka häst som ibland inte vill bli fångad när den är grimmlös.

Men shettisen har grimma för att ha en namnbricka ifall han smiter i midsommras smet han och 2åringen 3mil ju..och kunde komma tillrätta tackvare grimmorna.

(Jo jag hade ström i staketet då med..)

-Jo visst ska man undvika grimmor i hagen men de som har det är för att (se ovan)

mvh Linda

Rebecca
0

I can not believe people would steal horses and ponies !!! Sick sick sick…

I guess everyone who owns a horse or pony will stepping up the security.

Thats just terrible !