Sjuk häst
Kajsa är förkyld :( Hon snorar och hostar :( Idag när hon hostade kom det slem ur munnen på henne. Hon vilar nu och imorgon ska hon inte ut i hagen då det blivit värre och detta har hållt på i cirka 1 och en halv vecka. Fast det har blivit värre nu ! Jag får direkt kvarka och sånnt i huvudet så jag undrar om detta kan vara kvarka. Hon ärinte klippt men bär täcke i hagen och vanligtvis inte i stallet men hon har det nu när hon är förkyld. Cirka 4 hästar till i stallet utav cirka 25st hostar.. Det är inte mkt hosta men det kommer hosta ibland. Så kan dessa grejjorna tyda på kvarka ? kan även påpeka att innan hon blev riktigt förkyld och jag red blev hon svettig och flåsig på en gång. :O Hon är annars pigg och värkar inte ha feber men ska kolla iaf imorgon. Ett stall cirka 5 mil härifrån har kvarka och några hästar på ridskolan en halv mil från kajsa hostar lätt eller hur jag ska säga. Allså att:
* Hästarna hostar ibland dock ej alla
* Rinner snor ur näsan
* Slemmar i halsen
* Svettas å flåsar vid träning
jag skulle ju tagit tempen på henne, eller ja, på alla egentligen som verkar sjuka, och sen ringa vetten.
Ta tempen och ring sedan vetrinären.

Jag skulle göra samma som #1
*** Kärleken övervinner allt ***
A2 kanske??? Ring vetrinären

Du kan ju ta tempen, kolla om hon är svullen vid lymfarna, kolla färgen på snoret, se till att hon dricker mycket. Kolla det och ring vet. Hoppas hon kryar på sig snart. Min häst fick nån infektion i somras, påminde om kvarka men det var någon form av halsinfektion. Hon snorade, hostade, hade hög temp och åt/drack uruselt. Vi fick antibiotika som jag sprutade i henne, men det tog många veckor innan hon blev pigg igen!

Om ni har kvarka så nära och flera hostar så kan det ju vara början på det. Ring en veterinär så dom får komma och undersöka det. Ni måste ringa om ni anar att det kan vara det eftersom det är så smittsamt.

Det är anmälningsplikt på kvarka om jag inte är helt ute och cyklar va?

#7 ja de är det
skulle det inte redan brytit ut fullt om det var kvarka eftersom detta hållt på i en och en halv vecka ungefär ? :o Pluss att hästen till vänster om henne hostar men de säger de är allergi men hästen till höger är fullt frisk. Det är mer travhästarna som hostar. Hon äter 12 kg hö , vilket är mkt men hon behöver det just nu och hon brukar ha ätit upp när jag kommer. Vatten har dom i en sån dära kopp som de kommer när de trycker mulen imot. Jag kan inte ta temp på de hästarna som inte är mina och ägaren värkar aldrig bry sig så mkt om dem :/ Hon är med barn och bryr sig inte om stallet ett dugg
men är det inte A2 då??
kan någon berätta mer om A2 , Snabbt ! Föresten.. Skulle faktiskt passa om det skulle komma en artikel om sjukdomar som är vanliga !
vid A2 så har hästarna hosta och snuva.. och dom kan få feber toppar. En vaccinerad häst har större chans att klara sig från A2.
A2 smittas via luften och kläder

Men alla får inte bölder av Kvarka heller utan bara sytmtom som *förkylning*
Vart kan man se vart det går kvarka någonstans mer än på STC ? Vet ju att det går lite runt om men har inte sett att det ligger ute nämligen .
Om hästarna har hostat i 1 1/2 vecka borde veterinären har varit där för länge sedan!