Stegring - vad tycker du?
Nu ska jag vara provokativ och prata om stegring, dvs att lära hästen att resa sig på bakbeen på kommando.
Vad tycker ni om detta?
För att undvika att tråden blir en diskussion mellan de som hävdar att det är ok om det görs på rätt sätt, och de som utgår från att alla som lär hästen något sådant är små fjortisar som inte har hästvett, lägger jag in en regel:
I arje inlägg måste man ge sina synpunkter i de här båda exemplen (tagna ur luften):
Ex 1: En tjej har fått sin egna första ponny. Ponnyn är jättesnäll och så, lite ouppfostrad att leda ibland (vill gärna äta gräs tex) men inget illa menat från hans sida. Tjejjen tycker att det är skitcoolt med stegrande hästar och vill lära ponnyn det, så hon går runt på olika ställen och letar efter ett bra sätt. Det slutar med att hon lär ponnyn stegra genom att dra fram och trycka med skänkeln utan att vara väldigt hårdhänt.
Vad tycker ni; kan hon lära ponnyn stegra och ändå behålla en relativt säker häst? Borde hon helt enkelt låta bli? Hade det gjort någon skillnad om hon inte lärt det från hästryggen utan bara från marken?
Ex 2: En annan tjej har en häst som hon upplever att hon har bra kommunikation med. Hästen går aldrig över henne och testar inte gränser på något märkbart sätt. Tjejjen vill lära hästen stegra för att hon helt enkelt tycker att det är fiffigt, och hon är säker på att just den här hästen inte kommer använda stegrandet för att protestera eller liknande. Dessutom vet hon att hon kan få bra hjälp om det skulle gå fel. Hon har tänkt igenom det länge nu, sett på olika metoder, och så vidare, och bestämt sig att lära hästen stegra från marken, för ett tydligt kommando. (så att det inte kan användas av misstag från någon ovetande.) Hon lyckas och hästen reser sig fint när tjejjen kastar upp armarna och säger ''upp!'' med bestämd röst.
Vad tycker ni? Kommer det gå fel, kommer hästen börja ta över? Har hon förberett sig på ett bra sätt och haft eftertanke nog bakom sitt beslut, eller är det helt enkelt ''förbjudet'' att lära hästen ett kommando för stegring? Hade det gjort skillnad om hon suttit på?
Glöm inte att svara på båda exemplen. :) Fram med era tankar och åsikter nu, allt är bara hypotetiskt så ingen behöver ora sig för att ge dåliga råd:P
Personligen tycker jag att tjej 1 bör skaffa lite mer erfarnhet och inte börja från hästryggen, medans tjej 2 har rätt god koll och antagligen klarar det bra. Sedan tror jag inte att hästar plötsligt kommer på att de kan stegra för att de lär sig ett kommando för det, utan snarare kan det övergå till skarpare protester om man inte ser varningssignalerna, men då spelar det nog mindre roll om de lärt sig kommandot eller inte. Om något märker de väl att man inte blir rädd för stegringarna så att det inte är lönt att skrämmas.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag tycker inte man ska lära en häst något alls om det inte har ett syfte. Det finns inget syfte med att lära hästarna att stegra sig (varken med eller utan ryttare) om det inte är meningen att det ska användas till ngt. Båda situationerna kan lätt gå fel, beroende på hur dominant respektive häst är och hur uppmärksam människan runt hästen är. Vad händer när ex.1 säljer sin ponny eller låter en kompis rida på den? Vad händer när ex.2 har sin häst bland andra människor som inte vet om just detta kommando? Man får nog tänka lite längre än sig själv när man påbörjar ett projekt av den typen.

Jag förstår inte vitsen med att ha en stgrande häst för att det är "fiffigt el coolt" såvida det inte är en circushäst då… Så jag lämnar mina åsikter och kommentarer blanka på dina två exempel =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Stegra är en rörelse som ingår i NTT-trappan, och där finns tränare som man kan ta hjälp av för att det inte ska gå fel när man lär in stegra.
Tjej 1 borde definitivt inte lära sin häst stegra, hon måste jobba hästen mer från marken, lära hästen vem som är ledare, och dessutom ska hästen lära sig alla de underkastande rörelserna först, innan man ens tänker på att lära sin häst stegra.
Tjej 2 har en mycket bättre grund till att lära sin häst stegra, men samma här, hon måste lära sin häst de underkastande övningarna först, innan man lär stegra. Det är rent utav för att hästen ska kunna vara underkastande-dominant i själv stegringen sen. Rörelsen stegra är dominant, men hästen ska kunna utföra den underkastande, om det är någon som förstår hur jag menar.
Mycket bra tråd, hoppas alla sköter den på rätt sätt nu så det inte går överstyr :P
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Tjej 1- Jag har en kompis som är som hon, och hon har lärt sin ponny stegra genom att trycka bakskänklarna,smacka och trycka spöet mot bogen. Det gick bra första veckan men sen började han ta över och gör så så fort han inte får som han vill. Tex om hon vill gå åt höger men han vänster så reser han. Jag försökte få henne att låta bli men men det är hennes häst och hon lyssnade inte på mej…
Jag tycker väl som de andra att ex 1 behöver mer rutin och hästen mer respekt. Ex 2 som verkar ha respekt och hjälp kan säker träna på det men till vilket syfte?
Jag tycker att om man vill lära en häst någon typ av konst så skall man ha ett syfte med övningen. Sen kan det syftet vara olika men man skall veta varför man gör det. Inte bara för att det är coolt.
Vi tränar olika konster med en dal av våra ponnysar men enbart med ett speciellt mål och syfte för varje enskild individ.

tycker som #1#.
har också kompisar som du nämner i #4#..
jag avråder alla som frågar mig från att lära sin ponny/häst stegra, oftast är det ju "småbarn" som tycker det är jättecoolt och kul, och då kan det gå väldigt fel.
men har det något syfte, som att hästen ska gå nån show/uppvisning eller tränas i NH så är det väll ok, är inte så insatt i det. :P

Jag tycker inte att man ska lära hästen stegra, möjligen om det är en liten häst man inte rider, kör eller liknande. Jag har en kompis som lärde sin C-ponny att stegra, men sedan när hon red började han också att göra det.. Så det slutade inte så bra :/
Varförn lära in stegra överhuvdtaget innan hästen kan göra en levade?
Levaden är en djupt satt "stegring" där hästen sitter bak med kraftigt böjda bakben.
Därefter kan man lära pesaden och när pesaden sitter så kan ma ngå över till en sträckt pesad som nästan ser ut som en stegring.
En skola ovan mark såsom levaden och pesaden skiljer sig från stegringen genom att i dessa former så ska hästen hålla frambenen "ihopa" och samlat, medan en stegring oftast i min mening har osamlade framben som även kan vifta/sparka.
Tös nr 1 borde låta bli o träna stegring på det viset.
tös nr 2 är mer rätt ute men borde som flera påpekat här göra fler grundläggande övningar.
jag personligen tänker träna min häst till att kunna "stegra" på kommando, men i dagsläget tränar vi fortfarande backning, ställa hoven på en pall, buga mm. Varför då stegring?
Jo, för att jag är intresserad av både akademiskt och NTT, jag har planer på att ha "julshow" med Harry på lokala ridskolan, visa upp olika övningar och trick.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Fattar faktiskt inte vad vilken anledning man har har att göra med själva inlärning av en rörelse.
Att man vill är väl en anledning som duger, oavsett motiv så är väl resultatet detsamma, beroende på metoderna och bakgrunden.
Hästen tänker nog inte ''jag ska bara lära mig detta för att det är coolt, så nu ska jag bli odräglig'' eller ''men detta är för att stretcha ryggen (whatever) så nu ska jag vara lugn och fin..''
anser jag. ^^
*bifogar bild på en stegrande pålle där det inte ser så genomtänkt ut*

#7 Antar att du menar stegra och inte skritta :P
Jag anser att båda tjejerna kan mycket väl lära sina hästar att stegra, det räcker att viljan finns. Sen metoder går att stånga sig blodig på, finns garanterat massor av sätt som är "det rätta" av dom som utövar det.
Sålänge man har koll på läget och vet vad man sysslar med så 
dom hästar jag har träffat som har haft problem när dom lärt sig stegra är dom som blivigt lärda på ryggen, men när ryttaren har lärt den från marken har det inte blivigt problem

#9 Det beror ju också på hur man ser på hästen som sådan. Bara för att du vill en sak betyder inte det att det är rätt mot hästen. Jag menar bara att man ska se mer långsiktigt än att bara göra vad man vill.
#12 Det behövs nog lite större underlag än bara några hästar och en persons erfarenhet för att man ska kunna dra en vetenskaplig slutsats om det…
#1 förresten.
Vad är syftet med att rida?
till alla
vill bara tillägga att den erfarenheten jag har av hästar som stegrar när de inte ska, enbart kommer från hästar som aldrig lärt sig göra det på kommando. De hästar jag känt/känner som kunnat göra det på kommando har aldrig gjort det av trots/rädsla/olydnad. Konstigt va?
Visst finns det hästar som är lärda att stegra som gör det när de inte ska, men det finns ju minst lika många som gör det utan att ha blivit lärda.
Zabbio - som aldrig ska lära sin häst att galoppera eftersom den kan skena med henne, eller aldrig rida sin häst eftersom det inte finns något syfte med det (annat än att jag vill). ;)
#13 jo såklart men sa bara mina erfarenheter jag sa ju inte att det är vetenskaps bevisat bara för att dom jag har träffat beter sig så :P

#14 Bra poäng. Egentligen gör vi alla fel som belastar våra hästar på något sätt. Men om man bortser från det så syftar i alla fall alla mina övningar med Stella till att förbereda henne för vad hon ska göra senare (d.v.s. belasta ryggen i olika situationer). Då ser jag inget syfte med träningen. Om man som Lina N pratar om Levade med samling så har den övningen ett syfte i att stärka hästens bakdel och rygg. (Och förr såklart ännu viktigare som rörelse på slagsfältet) Men vägen dit är lång.
Att lära en häst ngt "bara för att det är coolt" är för mig en väldigt dålig anledning. Det finns mycket man kan göra "för att det är coolt", i princip allt som är farligt för häst och/eller ryttare. Min åsikt är att sådant beteende är onödigt och bör undvikas. Om du inte har ett syfte med det du gör och kan se vilka risker det kan få i förlängningen så låt bli det.
min häst skrapar emd framhovarna i gången när han blir uttråkad. Då säger jag "Skrapa!" och berömmer honom när han fortsätter, ju mer han börjar förstå kommandot i samband emd det han gör dess mer sällan skrapar han föra tt få uppmärksamheten….
jag gör det negativa beteendet till något positivt, istället för som de andra tjejerna i stallet som står o skriker på sina hästar när de skrapar på gången….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#10 Hehe jo! ;) Skulle någon vilja redigera mitt inlägg?

#18 Done =)
Men vad är syftet med att belasta ryggen senare? ;) För att det är kul att rida? Man kan skada både sig själv och hästen genom ridning och olyckor. Eller körning. Eller handhavande av häst… sanninfen att säga finns det inget syfte att ha hästar över huvudtaget i dag. Förr behövdes de för att man skulle kunna ta sig någonstans m.m. Men nu är enda anledningen att ha häst att det är kul.
Om man kan lära hästen att resa sig utan att få en häst som gör det av ovana, varför inte?
Syftet kan lika gärna vara att stärka relationen häst-människa. Att fortsätta utvecklas när man kan en massa andra tricks redan. m.m.
#17 Har också tänkt i de banorna. Och som jag skrev i mitt förra inlägg, ingen av de hästar jag känner som kan stegra på kommando gör det av ovana. Men jag känner en hel del som gör det utan att ha lärt sig kommandot.

Syftet med att belasta ryggen senare är att man hinner träna upp muskler, senor och ligament till att tåla belastningen. Fast nu känns det som om vi kommit ifrån ämnet lite… Min poäng är just att du inte vet om hästen kommer göra det av ovana (jag skulle hellre kalla det missförstånd) eller inte. Men visst, det kan bli missförstånd i alla lägen. Mitt syfte med min hästhållning är något annat än att vara cool på en stegrande häst.
De hästar jag har lärt stegra har heller ALDRIG stegrat av ren ovana.
Men sen tycker jag såhär, är man duktig, har klarat de grundläggande momenten, och de underkastande, så ska det inte vara några problem med att lära hästen stegra. Men OM hästen nu gör det till en ovana, ja men då har man ju misslyckats någonstans på vägen!? För en rätt lärd häst skulle aldrig drömma om att använda det till ovana.
Det är upp till ägaren att se till så hela vägen fram till momentet Stegra är färdigt, annars får man ju skylla sig själv om hästen tar det till ovana.
Kom ihåg, det är aldrig hästens fel.
#21 du missförstår. VARFÖR ska du belasta ryggen överhuvudtaget? Varför rider du? ;)
Självklart kan man se till att det inte blir ett missförstånd. Man måste bara vara tydlig och konsekvent och göra på rätt sätt. Precis som allt annat.
Nog tusan kan det bli missförstånd om du lär in galoppfattningar på fel sätt eller för fel signaler.Antagligen blir det protester av det med. Men gör man det rätt är den risken väldigt liten. (Man kommer aldrig helt ifrån risken att hästen missförstår, oavsett vad man lär in.)
Vad är syftet med din hästhållning då? Att ha roligt och trevligt? Får man inte tycka att stegring är roligt och trevligt? Testa sammarbetet med sin häst och utvecklas framåt hela tiden?
Jag vill iaf ha kul med min häst, och det har vi. Det betyder inte att jag glömmer riskerna eller säkerhetsåtgärderna. (tex skulle det vara helfestligt att ha en häst som reser sig för en nästan osynlig signal, och min pålle är helt klart uppmärksam nog att lära sig det (höll på att lära sig fel signal tidigare, men eftersom jag var uppmärksam hann jag åtgärda problemet och nu är vi på rätt spår igen) men jag väljer medvetet en väldigt tydlig signal just fr att ingen ska råka be honom att stegra av misstag och bli skrämda.) Det finns risker med allt, inte minst ridning.
Och jag anser fullt och fast att riskerna med att lära en häst stegra är långt mindre än riskerna att rida på den. Och inget av det har något bra syfte egentligen, annat än att människan vill det. Rider man in den fel får man problem, lär man den stegra på fel sätt får man problem. Riskerna för hästens del är nog mindre vid felaktig stegring än felaktig ridning.
Naturligtvis kommer jag informera alla eventuella köpare om hans kunskaper om jag någon gång tvingas sälja.. och jag vill nog inte sälja till någon som ryggar tillbaka för att en häst kan stegra på kommando trots att de ser hur väluppfostrad och trevlig han är i övrigt. Det är inte den typen av människor jag vill att han ska hamna hos helt enkelt.
Själv hade jag nog ryggat tillbaka om det handlade om att köpa en barnponny som lärt sig att stegra med ryttare, om inte ponnyn var väldigt väluppfostrad både mot mig och mina barn (om jag haft några), men det ganska sällan det blir bra med den kombinationen.
Det enda jag är så fruktansvärt trött på är meningen ''lär inte hästen stegra för det har inget syfte''. So what? Kom med bättre argument än det. Om du tycker det är fel att lära ut, visst, varsågod och tyck det. Men kom med ett bättre argument än att det inte finns något syfte. Viljan att göra något är för mig den bästa anledningen som finns att göra det, även om man naturligtvis måste överväga allt runt omkring också.
#23, bra skrivet :)

"Riskerna för hästens del är nog mindre vid felaktig stegring än felaktig ridning."
Det håller jag med dig fullständigt om! (Jag menade riskerna för människan.) Men när det gäller syfte och mål håller jag inte med dig. För mig handlar det om att kunna kommunicera med sin häst i det den är tänkt att användas till. Ridning för mig, och körning till viss del. Men om din häst ska bli showhäst tycker jag att det är helt OK att lära den stegring. Därav meningen "Det finns inget syfte med att lära hästarna att stegra sig (varken med eller utan ryttare) om det inte är meningen att det ska användas till ngt." i mitt första inlägg. Jag tror du läser in mer negativt i mina kommentarer än vad jag menar. Jag måste uttrycka mig slarvig. Allt man gör ska väl ha ett syfte? Vad är så konstigt med det? Du har ju ett syfte när du vill ha kul. Jag är mer "seriös". Troligtvis överseriös. Det är inte meningen att döma dig, jag har bara en rakt motsatt åsikt än du.
Btw - jag är allergisk mot uttrycket "allt är farligt", det tar på något vis bort ens eget ansvar.
Hästen ska användas till att ha kul med, och det är syfte nog för mig. Du får tycka precis vad du vill, men jag lär min häst stegra för att jag vill det. För att kunna ta foton av det och för att jobba på vår kommunikation. Läser inte in något negativt i ditt inlägg annat än att ''vilja'' inte är en bra anledning. ''Användas till något'' låter väldigt kostigt. Klart det ska användas till något; att stå hemma på gårsplan och titta är ju ''något'' ;)
Och allting är ju farligt, så enkelt är det. Man m¨ste göra vad man kan för att minimera riskerna, men att helt undvika något för att det ''är farligt'' är inte ett alternativ för mig. Ska jag undvika något så är det för att jag inte känner för att göra det, eller för att det mer eller mindre direkt skadar mig/hästen/andra på ett oacceptabelt sätt.
Men du får ha precis vilken åsikt du vill, jag bara förklarar min ståndpunkt. Och inte enbart till dig heller, det finns hur många som helst som anser att man måste ha ett speciellt syfte med saker och ting, och att viljan att göra något inte är en bra anledning oavsett hur nogrann man är på att göra det så säkert som möjligt. Vari ligger egentligen skillnaden att lära en häst stegra för att vara med på show, eller lära den stegra, med samma metoder och bakgrund, för att man känner för det?

"Ska jag undvika något så är det för att jag inte känner för att göra det, eller för att det mer eller mindre direkt skadar mig/hästen/andra på ett oacceptabelt sätt."
Jag tror det är här vi egentligen skiljer oss åt. Jag lägger stegring i ett fack, du i ett annat. Men det kan ha att göra med att jag suttit på hästar som stegrat många gånger och jag tycker det är obehagligt.
DVS att just du inte vill lära dem det. Och är du ju naturligtvis fri att låta bli.
Jag har också suttit på stegrande hästar och tycker inte det är speciellt kul, har haft stegrande hästar över mig också. Och suttit på skenande hästar med. Men kan man kontrollera det är det lika stor skillnad på en stegrande häst som en galopperande; utan kontroll blir det väldigt obehagligt. (oavsett om man sitter på eller inte.. jag vill inte belasta hästens rygg under en stegring som inte kommer ur samling, och vet inte hur jag kan lära in det på ett bra sätt heller. Så jag tar det från marken)
Jag är fullständigt övertgad om att det inte är större risk att skapa ovanor av stegring än något annat om man gör på rätt sätt och tar hästens personlighet i beräkning. Min häst är ranglåg, har stor respekt för människan, sammarbetsvillig och ''trotsar'' inte. Vi håller på med inridning och det värsta han gjort är att vifta lite med bakbenet mot skänkeln, men gav sig snabbt när det inte gav resultat. Trots att han varit med om minst en ridolycka förut som skrämt honom en hel del (han kom inte till skada och det var helt ryttarens(mitt) fel, men han blev väldigt rädd). Så på honom är jag helt säker att han inte kommer använda det för att hota eller av rädsla.
Vår andra häst skulle jag aldrig komma på tanken att lära, han har noll respekt för mig. Skulle nog inte gå att lära honom, sånt runthoppande är för jobbigt. x) Likadant med andra hästar som gärna tstar gränserna hela tiden.
Och även om jag är helt säker på att min häst inte kommer använda det som ovana, är jag beredd att ta tag i det OM det skulle gå fel, och jag vet att jag har hjälp att få.
Med allt detta i beräkning; en vettig metod, förberedelser, hänsyn till hästen temperament, ''livlinor'' om något trots allt går fel… spelar verkligen anledningen till ''varför'' någon roll? :3 Jag är den sista till att att skänkla och dra för att få en stegring, eftersom kommandona så lätt blir missförståda och bygger på protest från hästens sida. Men utfört på ett bra sätt (tänker inte säga vilket här för att någon som inte är lika säker med sin häst inte ska försöka sig på det) ser jag inga större risker.
Kort och gott, förstår du skillnaden/hur jag menar på att lära in en stegring när man tänkt igenom det och förberett det eller om man gör det utan eftertanke? Tycker du inte att det kan vara okej om man tänker igenom det ordentligt och har en ''plan'' om det inte skulle gå rätt, eller tycker du fortfarande att det är helt korkat att lära in sålänge hästen inte ska bli show häst eller man har någon annan anledning, annat än att man vill?

Helt ok för min del, så länge du vet hur jag menar. ^^
(Mina inlägg är inte enbart riktade till dig, som jag skrev innan..och många säger direkt att det är helt korkat.)