Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1897 ggr
joytick
0

Bomlös ~ För- och nackdelar

Nu vill jag att ni skriver ner allt vad ni nu tycker av bomlösa sadlar! Syftar först och främst på dem utan bossor eller vad man sak säga.

fridak
0

jag är nöjd med min, men det kändes lite konstigt i början. man sträcker ut höfterna rätt bra;) med helskodda så sitter jag som klistrade i min bomlösa. nackdelarna är väl att det är fyrkantiga ringar istället för stigläderkrämpor och ibland har padden en tendens att krångla och inte ligga som jag vill utan hamnar lite snett:/

pålle trivs i den bomlösa står stilla när sadeln kommer fram, när jag skulle prova en bomsadel förra veckan så dansade han istället runt i gången…

den är väldigt mjuk, som en soffa så jag tror att det kommer vara väldigt obekvämt att sätta sig i en bomsadel om man enbart ridit bomlöst ett tag.

oliviakarelius
0

Har en bomlös just nu på grund av att min ponny var så tjock och omusklad då så ingen annan sadel passade men ska köpa en dressyr sadel om en vecka (: Jag HATAR den bomlösa ! Man har inga knästöd och får super dålig sits och den är så bredd där man sitter så man får ont ! Den SUGER tycker jag ! Jag gillar den inte iaf .

[Castaway]
0

Den jag rider i tycker jag inte om. Iofs rider jag typ inte i den x) Den har alldeles för stor sits, så jag åker bak i den hela tiden, asirriterande.. Dessutom sitter den ju inte lika bra "på plats" som en vanlig sadel, så ibland glider den lite. Men annars är de ju sköna och så, man känner liksom hela hästen så bra ^^, Men jag rider hellre utan sadel än i min bomlösa.

Största fördelen är väl att de bomlösa sadlarna inte trycker och klämmer någonstans på hästen och inte är lika noga att de ska passa precis för att hästen ska kunna ha den.

Believer
0

en liten fundering.. får man tävla med bomlös? t.ex. hoppning och dressyr då..

Annars kan man väl lika gärna rida barbacka, om man nu inte vill ha en "vanlig" sadel.

Jag har aldrig ridit bomlöst, och kommer nog ärligt talat inte göra det heller. tycker dom är grymt fula. =)

oliviakarelius
0

#4 nee man får inte tävla med bomlös , så jag tycker inte de finns några fördelar med bomlös !

fridak
0

man bör inte hoppa i en bomlös! ska man rida dressyr ska man ha en bomlös som liknar bomsadlar. så nej, tävla går inte i soffmodellerna.

för att kunna rida i en bomlös krävs lite mer balans och kroppskontroll då man påverkar hästen lättare än med bomsadel. så måste man komma in i det också, det känns annorlunda de första 2-3 gångerna men sen faller allt på plats. även bomlösa behöver "ridas in". min har jag ridit i nu så att stigläderna kommit på plats "i" sadeln så man sitter i lodrät sits vare sig man vill eller inte nästan.

oliviakarelius
0

#6 man får jätte dålig sits tycker jag ! Man kommer liksom inte åt hästen riktigt ! Sen så går de inte att rida lätt i den för benen far åt alla håll för de finns inga knästöd typ ! Och sen är de som man inte kommer ner i sadeln riktigt ! Bomlös är iaf nått jag ogillar skarpt !

fridak
0

#7 beror ju på hur man rider, man kommer ju närmre hästen med bomlös än med bomsadel i början var det lite att benen kunde fara runt lite men amn vänjer sig och sadeln formar sig så att stigläderna sjunker in i sadeln. om man kommer ner i sadlen eller itne beror på vad man menar, som sagt så komemr man närmre hästen men det kanske inte känns som man kommer ner i sadeln för att en bomsadel kan ha större fram och bakvalv som känns mer. Jag gillar min bomlösa, pålle gillar den. den har inte glidit minsta lilla vilket jag trodde den skulle göra för jag tycker jag har skitkass balans.

Believer
0

Men kommer ännu närmare hästen barbacka!=)

Zabbio
0

#4 det finns bomlösa man kan tävla i, både hoppning och dressyr, och de ser precis utr som vilken sadel som helst. ;)

till övriga 

Den vanliga bömlösa sadeln.. den borde inte ens kallas sadel! Pad möjligtvis.. bleh! Hatar den! Men så är det ju också en sådan som förstört min handled för resten av mitt liv.

Tillpassad på allt som ska passa, normal hästrygg, inga konstigheter från hästens sida (bara en vid sväng i normal galopp) och sadelgjorden spänd allt jag kan, tre ggr. Sadeln glider och min handled krossas i småbitar, bokstavligt. Trots att annonserna säger ''glider inte''… Nej, fy för dem! De är skit rent ut sagt! Säket bekväma för hästen, om nu det här stigläder upphänget faktiskyt funkar (tror dock att det blir punkttryck om man hänger för mycket i stiglädren iaf), ända tills man glider av och hästen blir skrämd av sadeln som hänger under magen och ryttaren på marken då.. 

MEN jag förkastar inte allt vad bomlöst heter! Iden är jättebra! Men ska man köpa bomlöst så satsa på kvalitet. Min häst rids in i en bomlös spansk sadel, med bossor, och så fort min rid instruktörs nya sadel är färdigutvecklad ska jag få en sådan till honom. (Blir kul då jag själv designat utseendet x) men olyckan och mitt förakt för de sk bomlösa sadlarna utan bossor kom långt innan jag träffat min ridinstruktör och provat en bra bomlös).

Det är säkert inte det svar du vill höra, men passa er för de här billiga hööks och börjes sadlarna, och andra varianter som liknar dem. Jättebekväma tills de glider…och det ska inte mycket till. En sväng i normal galopp på en 40meters ''volt'' räckte för oss… Köp hellre en bomlös sadel som är uppbyggd som en 'vanlig', de ÄR säkrare.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fridak
0

#9 jo det stämmer, men då känns det säkrare, iaf för mig, med bomlöst där hästen får fri ryggrad samtidigt som man har stigbyglar om pållen skulle börja studsa lite eller hoppa åt sidan. enligt mig så är bomlöst en bra kombination av bomsadel och barbacka, fast det är mer åt bomsadelhållet då.

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar btw bild på min häst i ''hans'' bomlösa. Den är uppbyggd med paneler/bossor precis som vilken sadel som helst, och trots att jag suttit på en (annan) bockande och galopperande häst med relativt lös sadelgjord har den inte glidit. (som den boss-lösa bomlösa jag skrev om i förra inlägget).

Bilden “http://ridsport.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=7aacbfbf-f48f-4840-bdae-b6d1122f42d9&Filename=Bild%20145.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

:)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.