Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2706 ggr
Alexandra13
0

Rida i snö

Igår var jag tvungen att rida ute för att ridhuset är upptaget mellan 4 och 9… -.-

Och det fastnar snöklumpar under hoven heeeela tiden. Det ser ut som att hästen har klacksor -.- Går det att göra något åt så att det inte fastnar snö? Tror det är jobbigt för hästen också..

tezzie
0

Ja, snösulor har jag på min häst, då slipper jag detta.

Annars kan man försöka pensla på olja inne i hoven så att inte snön fastnar lika lätt. Finns inte så mycket att göra tyvärr, men det är ju inte bra för hästen att gå med höga styltor i hovarna. Lätt att dom vrickar sig mm.

*** Kärleken övervinner allt ***

MLphoto
0

snösulor:) broddar brukar av ngn märklig anledning göra så att snön släpper lättare också.. iaf vad jag har erfarenhet av:P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

AnnaLundin
0

Det går att sko hästen med snösulor, antingen heltäckande sulor eller såna som bara går längs skons insida, som en gummislang där. Det brukar fungera bra mot nöklampar, men är kanske inget man gör för några dagars snö så här års…

Lyrik
0

#3 Min har helsulor i fram pga strålbenshälta. Har haft det nu i 6 år drygt.

Han får värst styltor där, så fort minsta lilla snö kommer. I bak har han inga sulor alls pga det är mer tappskorisk med snösulor på min herre. Får mindre styltor i bak.

Olja brukar funka, iaf ett tag.

FreeLou
0

Har sett på bukefalos.se att man kan klippa till en "sula" av tex gamla glasslock och trycka dit mellan sko och hov. Har ej testat det själv än, men tycker det verkar vara en vettig idé så länge man har brodd okså.

Linaah
0

Min foderponny får värsta snöstyltorna när jag är ute och rider i snön… Han har inga snösulor… Han får bara fram eftersom han bara har skor fram änsålänge. Men om man inte har snösulor på sin häst är mitt tips att alltid ha med sig en hovkrats och försöka rida på vägen där det inte är så mkt snö :)

Ioförsej är det jobbigt att hoppa av och kratsa hovarna men det är iallafall bättre än ingenting ;)

lisette
0

det var väl linaN som hade ngt bra knep med ihopvirkad halm?

Klasselover
0

Vi kunde bara rida några minuter igår, hästarna fick snöstyltor när vi satte ner hovarna på marken efter att ha kratsat dom. Ska prova med olja och "hemmagjorda sulor" som i #5..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Alexandra13
0

#6 vi kom på det där med hovkrats när vi hade ridit en bit ^^

[japptravare]
0

Ta med en hovkrats. Rider du ut om du inte har med en och det kommer så mycket is och snä under hovarna så rid (helst sitt av och led) på asfalt ifall det finns så försvinner det

[louise80]
0

Provade med sadel fett igår när jag var ute och red och det var nog det som fungerat bäst hitills Skrattande

Alexandra13
0

Jag tänkte på en annan sak också, det gör väl inte ont på hästen och ha snö där vid va? För om man ändå rider i ljup snö, så halkar dom ju inte lika lätt..

Cavello
0

Om du har skor på hästen så använd snösulor.

Var ute och red idag på oskodda isisiar och det gick jättebra trots att vi red väldigt mycket i djup snö :)

tezzie
0

Om det gör ont vet jag inte, men det är nog fruktansvärt obehagligt. Det är ju väldigt lätt att dom vrickar sig…

*** Kärleken övervinner allt ***

Thorsson
0

min häst är oskodd, men jag har hört precis som många andra att man kan smörja/pensla fett, eller hovolja, eller någon olja inne i hoven! :)

gotlandsruss
0

barfota

Anna
0

Min är barfota men får snöklackar ändå, jag tar med en hovkrats vid varje ridtur. Men hennes lossnar så fort hon börjar trava, så det är rätt smidigt :p

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se