Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 11522 ggr
Sussi
0

Hur få upp min häst i vikt?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 24-åriga isisi har inga extra fett alls. Jag har försökt länge nu att få henne upp i vikt men gör antagligen fel eftersom ingeting händer. Hon är inte alls sådär rund och go som de andra islännningarna i stallet. Hon är inte mager.

Hon arbetas lätt och inte regelbundet pga mina studier.

Nu får hon hösilage men vet inte hur mycket. De andra är feta förutom hon så det skulle bli svårt för bonden att ge mera åt min när de går lösdrift. Vet inte värdena heller.

I kraftfoder får hon ½l sixteen plus, 1dl alger, 1dl linfröolja, b-vitamin och havra beroende på hur mycket hon arbetas.

Tycker ni jag ändra något eller tillägga, isf vad och hur mycket?

LinaN
0

Har du en bättre bild?

Har hon fri tillgång på stråfodret på lösdriften? 

min 2½ åring får ca 1kg havre morgon och kväll, ca 7 dl torr betfor plus vatten, 1 dl krafft unghäst-mineraler, ½ pkt jäst om dagen, 5 kg hösilage inne på natten o på dagen har han fri tillgång i hagen.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sussi
0

Tyvärr, inga bra biler alls. Från sidan ser hon normal ut men framifrån ser man att hon är smal. Alla bilder ljuger nu med då hon har vinterpäls.

Hon får inte fri tillgång, de fick de tidigare men inte numera när de andra isisarna blir så feta.

Denna bild är från sensommaren, visar kanske bättre vad jag talar om. Hon ser också musklefattig ut och här har hon ridits aktivt av fodervärden i ett år, både inför tränare och själv med mycket klättringar i skogen.

Det liksom händer ingeting på denna häst hur mycket man än kämpar :/

gejsa
0

Du kanske ska kolla tänderna. Det första man ska kolla när det är en gammal häst. Avmaskad?

Hur mycket hösilage måste du fråga så att du kan säga om det behövs ökas eller inte.

Sussi
0

#3 Tänderna kollades i oktober av en hästtandläkare, hon har fina tänder. Avmaskad regelbundet, skulle vara intressant att göra träckprov men hade hon någon mask som gör att hon magrar av så borde de övriga islänningarna också vara drabbade.

Bonden slänger in mat på högt så jag vet inte om han heller skulle kunna svara på det, de får morgon middag kväll. Men jag ska fråga av honom fördet. Dillemmat är just det att det är svårt att öka åt bara en häst  när hon aldrig går ensam.

Hur är det med lucern då, har hört att det kan hjälpa. Fast det borde vara något sådant jag kan ge skilt då hon får kraftfoder. Hm, svårt det här.

gejsa
0

Ja, det är ju att ge lusern strå så mycket som möjligt.

Ledin
0

Äldre hästar är svåra att hålla i hull mitt tips är fritillgång på hö. Ha ett täcke på henne ute det sparar energin. Har du pratat med vettrinär vad dom rek? Ett halblod som var 25år gav jag fritillgång på hö sedan 2 skoper havre +2 skoper korn+matolja+1 betfor och pellets mineraler (vet inte vad mineralerna heter vit hink) morgon och kväll.

jen
0

jag har alltid fått upp hullet på mina hästar med lusern (2kg)

korn, kli och lite rapsolja

plus fritt med hö

Sussi
0

Hur mycket tycker ni jag ska ge av lusern till min häst då?

Vet själv knappt vad det är men har för mig att det tar en tid att äta och det är just här problemet kommer in då de går i lösdrift. den enda gången de äter något själv är när de får kraftfodret fastbundna vid bommen….

gejsa
1

Lusern går som hö och är klippt som hö eller hur man ska säga. Att ge tex 1 kg tar ju ett tag att äta. Men ge det i början och se om det hjälper.

Lorita
0

Vetekli och pelleterad lusern som du blöter och ger vid kraftfodergivan skulle jag rekomendera, jag har lyckas få upp varmblod med den blandningen. Det blir lite grisigt dom flesta hästar gillar sörjan Flört betfor kan du också ha i det blöta.

Har du provat hestekraft? Då är alger mm redan i

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bebbe
0

Min 23åriga Ardenner gick ju ner sig jättemycket i sommras när hon gick med föl på bete, när hon kom hem fick jag olika tips här inne och hon får morgon; 1L kraft grov 125, 1L blandsäd, middag 1L grov+1L säd+ca 1 dl majsolja+ 20 ml bvitaminer+ ca 2 msk sojamjöl(finns att köpa i små förp bland häsokost)Kväll 1L grov+ 1L säd, och har hela tiden fri tillgång på hösilage, hon har lagt på sig jättebra av denna foderstat.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lorita
0

B-vitamin det är bra, det är för utom Ca/P kvoten också det att vetekli innehåller mycket B-vitamin som är en av orsakerna till att jag rekommenderar lusen och vetekli.

CBA
0

Vi har en gammelman i stallet som har svårt att hålla hull och  han får lusern hackad strå för att klara hålla det hull han har.

Jag har fått börja ge Mirabil utav det oxå då han tycks vara en häst som är väldigt känslig för när det blir det minsta proteinfattigt grovfoder.
Han svarar väldigt fint på det han med men det verkar som att jag behöver ge liiite mer än vad han får nu för att ge honom en lite extra knuff i hullet.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lorita
0

#13 ge honom några dl blöt vetekli, du ska se det gör underverk.

Sussi
0

Pelleterad lusern låter som en möjlighet för mig då jag kan ge det då hon får sitt kraftfoder.

Men om jag ger lusern, behöver jag minska på något annat?

gejsa
0

#15# Nej, hon fick ju inte så mycket annat. Och du vill få upp henne i vikt så då måste du ju öka på något.

Sussi
0

#16 Ok! Tror du jag också kan ge kornkross en halv liter och helt lämna bort havran? Orsaken att hon fr så lite havra är att hon får sån extra energi och det är onödigt då hon står mycket då jag är borta.

Funderar på att ge henne detta ist nu:

½l korn ? lusern (i pelletsform) ? vetekli 1dl alger b-vitamin 1dl soja/vetegroddsolja
(½l sixteenplus, kanske)

Hur låter det? Någonting ni skulle vilja ändra på?

Det som blir borta då är havran och sixteenplus. Vad jag vet så innehåller sixteenplus mycket örter men algerna täcker väl ganska bra det.

Jag tycker hon står på stället hela tiden, ingenting händer. Blir så frustrerad så jag är glad om ni kommer med synpunkter på min nytänka foderstat. :)

Klasson
0

Varför ger du Alger?

Sussi
0

#18 För att hon är en eksemhäst och blivit rekommenderad plus att algerna innehåller alla spårämnen, mineraler och vitaminer som finns.

Klasson
0

Aha, Viste inte va Alger hjälpte mot Generad Blir så ibland…

gejsa
0

Jag tycker det verkar väldigt mycket åt en islänning. Är hon vädligt tunn? Jag tror inte att du behöver ge varken kli eller korn. Det räcker nog med lusern som extra bara.

Sussi
0

#21 Hon är ganska tunn ja, då man ser henne framifrån ser man höftbenen men ingen mage :(

Men om jag lämnade bort sixteenplus (är som en mysliblandning med örter) så skulle det vara för mycket med korn också?

Börjar känna mig tjatig med alla frågor men foder är uppenbart inte min grej ;)

gejsa
0

Du får prova dig fram. Korn ger ju mage också tycker jag. Lusern sätter sig mer över hela kroppen eller hur man ska säga.

Sussi
0

Okej, kanske jag håller samma kraftgiva som nu bara att jag tillägger lusern så får ja se om något händer, kornkross är besvärligt med då det härsknar så snabbt. Kan ju rapportera om jag ser någon ändring, isf skulle det vara otroligt för denna häst går knappt upp fast hon är på betet :O

gejsa
0

#24# Ok, är hon så svårfödd. Ja gör så du, sätt dit korn om det inte händer något på ca en månad.

Sussi
0

#25 Ja tyvärr :/ Ska direkt imorron och handla lusern då :) Man kan säker ge direkt full giva, alltså att man inte börjar succesivt?

gejsa
0

Jo, all mat ska du börja succesivt med.

Lorita
0

#26 köp en säck vetekli också och ta två tre dl och bland med vatten och ge med lusernen så får hon B-vitamin på köpet.

CBA
0

Lorita - Det var inte länge sedan som jag började ge av hackad lusern till honom (runt en månad kanske bara). Jag tänkte ge det ett litet tag till för att se om det ger mer resultat än vad det redan har gjort.

Just nu är det bara 1/4 kg som han får om dagen och jag troooor han har fått lite protein pluppar på kroppen trots att jag har tagit det extremt lugnt med introduceringen av lusernet. Ev. ökar jag på lite med lusern lite längre fram.

Hur länge skulle du tro att man borde vänta på resultat av det man redan ger innan man isf börjar ge vetekli ?
Veteklit måste man väl oxå smyga in i foderstaten innan man ger full dos så man inte proteinchockar kroppen.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Sussi
0

#27 Ok Generad Sånt där vet jag i övrigt men lusern är något helt nytt och jag har den föreställningen att det är typ som hö. Ska nog läsa lite om det tror jag ;)

#28 Om jag gör det, kan jag skippa b-vitaminen då?

gejsa
0

#30# Ja, det går som hö när du räknar det i en foderstat. Det är inte kraftfoder utan grovfoder.

Lorita
0

#29 har du analys på ditt hö? Det kanske inte är protein som saknas? Han är ju faktiskt hingst och hingstar behöver massor med mat. Räkna på proteinmängden du kanske ger på tok för mycket som det är nu.

#30 jag tror det men det skulle inte vara fel att ge lite i början eller ännu bättre låt veterinären ge en spruta B-vitamin. Lusern är ett klöver hö, du ger alltså hästen rent klöver så lite försiktig ska man vara.

gejsa
0

#32# Det visste jag inte att det var klöver bara i lusern. Står det på förpackningen? Har inte ens orkat läsa sånt. Skulle det vara bara klöver så borde det ju isf vara livsfarligt att ge ponnyer.

Lorita
0

#33 förlåt jag ska ta till baka vad jag skrev lusent tillhör ärtväxterna det gör visserligen klövrar också Oskyldig

Lusern är alltså en växt som är väldigt rik på kalcium och protein och har inget med vanligt hö att göra.

gejsa
0

Hö och lusern går som grovfoder.  Det står t o m på deras hemsida. Det är inget jag har hittat på.

Lusern innehåller baljväxter. Vad det nu är. Så insatt är jag inte. Blev förvånad när du skrev klöver. Men det kanske var lite klöver i det men inte bara. Men det är det ju även på betet med.

Sussi
0

Var till hästshoppen idag , de hade naturligtvis inte vad jag sökte efter så jag köpte en säck racing protein som bör vara motsvarande. Hjälper det inte ska jag också köpa lusern då hon beställde in idag.

Lorita
0

#35 man brukar räkna lusern till klöverhö och även klöver tillhör ärtväxter = mycket protein = var försiktig

#36 det är nog lika bra, troligen så är det bättre Ca/p värde om du ger det Glad

gejsa
0

#37# Hö är inte lika farligt att ge mycket protein i som det är med kraftfoder. Försiktig ska man ju alltid vara när man ökar på givorna. Men du skrev för några inlägg sedan att lusern var ett klöverhö och det är det ju def inte.

Lorita
0

#38 Det är samma släkt som klöver och absolut inget man ska ge okontrollerat av. Det räknas fortfarande som ett klöverhö inte som ett vanligt hö och är mer släkt med klöver än med hö.

sen du varför ska man analysera sitt hö, när det ändå inte har någon betydelse vad hö har för värde?

gejsa
0

Vem har sagt att det inte har någon betydelse med analys? Vad jag vet så är det väl mest du som skriver det. Orkar inte dra detta en gång till. Du vet nog min inställning och vad jag tycker vid det här laget.

Lorita
0

Du för du säger att, grov foder kan man ge fritt av även lusern och då faller alla analyser platt Flört

gejsa
0

Ha ha  försöker du få mig att gå igång i en foderdebatt igen?! Ditt löjliga inlägg svarar jag inte ens på.

Lorita
0

#42 jag läser det Hemlis

Lusern är alltså mer släckt med klöver än med timotej och räknas som ett klöverhö om man ser till värden. Att ge fritt av klöverhö till häst skulle aldrig en ansvarstagande hästägare göra. Att sen inte räkna på Ca/p kvoten till en häst samtidigt som man fodrar med lusern, det skulle inte jag rekommendera. Bara för att ett foder går under rubriken grov foder så kan man inte fodra fritt med det utan att räkna på vad man ställer till med. Jag skulle aldrig fodra med lusern utan att kompensera med vetekli för att få rätt Ca/p kvot, det skulle var vansinne.

gejsa
0

*Vilken tur att du är så duktig då. Du som inte har analys på höet heller. Hur vet du kvoterna eg? haha kunde inte låta bli.

Lorita
0

#44 jo jag har analys det ingår i priset men vad ska jag med det till egentligen då mina hästar får fritt med hö och mineraler Oskyldig kvoten Ca/P blir väldigt bra i år i alla fall Skrattande

gejsa
0

Ja, vad ska man med analys till. Även om du nu hade fri tillgång och ditt hö var uruselt så hade du varit tvungen att ge något annat som hade höga värden i. Annars hade dina hästar sett ut som en säck potatis i vår. Och det tror jag inte att du vill riskera som ställer ut dom osv. Mitt hö är också jättebra värden i. För bra eg åt mina ponnys. så hade dom fått fri tillgång så hade dom exploderat tex. Det är just därför som det är bra med analys. :)

Lorita
0

#46 kan det vara därför jag inte ger något tillägg i år Oskyldig

HemlisJag skulle aldrig våga ge fritt på lusern, proteinförgiftning är inte roligt Hemlis

gejsa
0

Men sluta nu lorita. Du vet så väl vad jag menar. Sussis häst har blvivit tunn så troligtvis är inte hennes hö alls några bra värden i. Den är svårfödd också. Hennes grovfoder är kanske som stackars Tessas hö och det är ju katastrof. Och då MÅSTE man ge lusern för att få upp värdena. ALLA säger det, som räknar foderstater att lusern är det bästa. jag brukar ge lusern och nya groov 125 det brukar alltid fungera bra att få upp dom i hull då. Bättre med lusern än kraftfoder, det är bara så. Det går inte att komma i från även om du vill det. :)

Eftersom inte dina hästar är tunna så behöver så klart inte du ge lusern. Förstår inte varför du hakar upp dig på detta nu. JAG tex skulle aldrig kunna ge lusern heller. Men mina är jättefina i hull nu ja, rent av tjocka faktist.

Lorita
0

Lusern + vetekli och väl räknat både på protein och Ca/P kvoten det hade jag gjort. Är Ca/P fel så urkalkas skelettet och hästen mår inte bra av det. En felaktig Ca/P kvot är också ett hinder för hästen att bygga muskler, protein är muskler, fett får du inte av protein så det krav även mer mortion för att ta till vara på all protein som finns i Vetekli och Lusern annars är det bättre med korn eller olja eller betfor faktiskt.

Ametist är lagom men får inte bli smalare, Karisma är lagom och Kiar jaaaa, hon är lagom men absolut inte mer + nu

gejsa
0

Det ska vara balans mellan smrp och mj. Men att ge extra mycket lusern under en kortare tid för att få upp kvoten är absolut inte farligt. För att en häst ska urkalka skelettet så är det ju med för lite mineraler. Och mineraler ger hon väl antar jag? Och det ska ske under en lång, lång period. Inte bara under några månader. Det är absolut ingen fara att ge eller inte ge det.

Lorita
0

#50 det är balansen mellan Ca/P som urholkar skelettet, om det ena saknas hämtar kroppen det från just skelettet, vill man ha en hållabar häst så gäller det att alltid försöka ha rätt kvot.

Peppe
0

kan ingen göra en tråd om vilket foder som är bra för Feta hästar? Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

mj det ger hull, smrp = smältbartråprtotein, ja det ger protein till att bygga muskler. Det ger dynbart hästens hull men du ser inte vad som sker i hästen…..

Ledin
0

jaså jag visste inte att lusern var rent klöver typ. Fick man lära sig något nytt. (har inte lusern men bra å veta ändå)

Maja
0

#52 - Vatten och bröd.. ^^

jen
0

om lusernet har jag fått lära mig att det är ingen fara att överutfodra med.

lusern kan ges som enda grovfoder till hästar som tex inte kan tugga så bra pga sjukdom eller ålder.

men som Lorita skriver kan det va bra att ge kli för fosforens skull…

gejsa
0

#53# Det som inte finns i hö täcker du med mineraler ja. Och mineralbrist gör att skellettet kan kalka ur. Men efter lång, lång tid inte efter några månader.

Kalcium och fosfor är mineraler och dom bygger skelettet och magnesium är nödvändigt för muskelarbetet. Dom flesta ger väl mineraler antar jag till sin häst?

gejsa
0

#52# Det sista som man ska minska på är höet. Ger du tex kraftfoder så är det ju det som du ska minska på först. Grovfoder ska ges med 1.5-2 kg per 100 kg häst. Inte mindre. Detta är rekomendation.

Går inte hästen ner av det så kanske det är motion som fattas. Mina hästar står på tok för mycket och dom börjar bli tjocka nu. Tyvärr! Men inget jag kan göra något åt just nu. Dom får nästan bara hö så…….Men det är så bra värden i höet i år.

Lorita
0

#52 Du kan ge bara hö, om du med hö kan få upp värdet på proteinet, protein är ju det man byger muskler av. Har du en analys på höt är det bra annars så får du räkna på ett av alla standard hö som finns för att få ett ungefärligt värde. Då måste man veta körde tid och ungefäliga omständigheter kring skörden.

#57 hur ska man kunna täcka upp med mineraler om hästen får fritt av en kalcium bomb som lusern? Duttar man mineraler på känn också?  Jag har alldrig fått lusern att få ihop utan kli i foderstaten, sen är ju änså målet att ge hästen en fulvärdig kost genom fodret inte genom tillägg av vitaminer och mineraler.

gejsa
0

#57# Det finns olika sorters mineraler. Vita, gröna, röda och blå. Först får man väl se hur mycket ungefär som hästen äter av lusernet och ta med det i foderstaten. Och sedan räkna på vad som behövs. Men att ge kli gör jag inte eftersom mina hästar fått kolik av detta. Sorro fick tex kolik 2 ggr på en vecka. Fast jag alltså blötte upp det. Veterinären sa att vissa hästar tål det inte. Därför vill jag inte rekomendera kli när hästen inte är van att äta det. Tänk om tex sussis häst (som jag antar vi fortfarande pratar om) får kli och hon åker därifrån. Hon står på lösdrift och kanske inte har samma koll på hur hästen mår i mörkret. Och då får kolik och dör pga kli. Därför rekomenderar jag det inte. Det finns annat man kan ge isf. Men eftersom det bara gäller någon/några månader så är det ingen fara. Det finns ju folk som aldrig gör foderstater och inte vet alls vad höet innehåller och vad för mineraler som dom behöver. Dom bara måttar hela hästens liv tex. Och då kan man börja prata om att det kan vara farligt för skelett osv.

jen
0

de vita mineralerna passar bra om man ger lusern, eftersom de har mindre calcium i

Lorita
0

#60 synd att du har så känsliga hästar…..jag ger aldrig lusern utan vetkli till och har aldrig haft problem med mina hästars mage. Nu har jag sluppit undan kolik väldigt bra, senast en häst som jag hade ansvar för hade kolik var 1989 Hemlis och det var väldigt lindrigt. Lös mage det har inte förekommit allas förutom vid stress Oskyldig

Sussi
0

Det skrevs om mineraler här någonstans, hon får ca 1 dl alger men sedan har de fri tillgång på mineraler i hagen också, jag hor dock aldrig sett henne slicka på det.

Av racing proteinet ger jag nu ca 1 dl och tänkte senare öka till 2 dl max.

Så detta får hon alltså nu:

2 dl racing protein ½ l sixteen plus ca 2 dl havre vid vila 
1 dl Vete/sojaolja 1 dl alger b-vitamin

[jejjas]
0

#0 Du kan ju alltid prova ko pellets det ger min syster till sina hästar hon har både ammla å unga hästar å det håller dom sig bra i hullet på

Lorita
0

#63 är det mer än vad hon får nu?? Prova då ett tag och se vad som händer Skrattande

HitRocket
0

prova ed nyponsoppa och kil på kvällen och havre och vitaminer på morgonen :D Det gav vi till Wallis och han gick upp i vikt :D

gejsa
0

#66# Nyponsoppa och kil? antar att du menar kli men det är ju inget som en häst går upp av.

HitRocket
0

Vi började ge havre morgon och kväll men han blev tokig av de. Så då var det en bekant som sa att vi skulle blanda nyponsoppa och Kli till kvällen bara för att han skulle hålla hullet uppe… Och det funkade på honom..

gejsa
0

Och vad tror du nyponsoppa har för värden då? :)

HitRocket
0

Hon sa att det var för smakens skulle och att den innehåller vitaminer :) Som skulle vara bra för gammelgossen :) Vi gav 3 dl nyponsoppa och 3 dl kli som vi blandade i vatten först.. sen givetvis hö (2kg)

gejsa
0

Ja, det är bara isf för smaken skull. Men en häst går inte upp i vikt av nyponsoppa. Vad har du för häst?

HitRocket
0

Hade ett varmblod.. Var tvungen att ta bort honom i sommras.. Han blev dålig. Men han hade ju några liv på halsen också.. 22 år blev han.. :)

gejsa
0

Ok, vad synd! Min gamling blir 23 eller är nu eg. Dom har ju eg födelesedag på nyårsnatten allihop.

HitRocket
0

Okej :) Det är alltid roligt när dem blir så gammla :D Hästarna jag hjälper till och sköter nu är gamla travare, dem är 19, 21 år iår :) Och de rider vi 4-5 ggr veckan och de märks inte att dem har så många år på halsen :) Snart (förhoppningsvis) Kommer jag att ta hand om en 6 åring som inte har gått bra på travet :) det ska bli kul.. :P

gejsa
0

#74# Håller med dig. Min gamling som är 50% halvblod och 50% fullblod är nästan den piggaste av dom alla här hemma. Det är alltid han som vill busa i hagen. Det är han som alltid vill galoppera fort ute osv.

Sussi
0

Suck!

Ser ingen skillnad fast hon ätit racing protein nu i snart 3 månader, hon får 2 dl.

Så jag funderar nu på att ge henne lusern en tid framåt, tills jag ser någon skillnad.

Hennes kraftgiva ser ut såhär nu:

2 dl racing protein 3/4 l sixteen plus ½ l havra b-vitamin 1 dl soya/vetegroddsolja ½ dl alger

Vad sägs om att lägga till 1 kg lusern och eventuellt blanda kornkross med havran (dvs. 2,5 dl havra, 2,5 dl korn)??

Jag är mycket desperat nu!

Peppe
0

du kanske kan öka lite på själva krafftsorterna (alltså inte b-vitamin och tillskotten). 2 dl är ju inte så mycket egentligen (drygt 0.1 kg) du kan ju ge kanske 5 dl eller nåt? fast iof vet jag ju inte ens vad det är för något, det där racing protein XD 1 kg lusern kanske blir bra istället Räcka ut tungan

Lorita
0

Ta bort havre och lägg till vetekli och lusern, räkna ut att kalcium fosfor kvoten blir rätt

Sussi
0

Helt och hållet då? Får hon tillräckligt med energi då då, hon är ganska slö.

Om jag ger lusern, ska jag endast ge det för en tid eller är det något man ger endast för perioder?

Hur mycket skulle du lorita rekommendera att jag ger av lusernet och veteklin om man tänker att jag håller kraftgivan som ovan men tar bort havran.

Jag har tusen frågor i mitt huvud just nu.

Oljan tänkte jag byta till linfröolja eftersom hon inte gillar smaken i den jag har nu.

jen
0

lusern kan du nästan ge hur mycket som helst av eftersom det räknas som grovfoder.

när jag gödde upp vårat vbl som var extremt mager så gav jag honom, 2kg lusern, 1kg korn, 5dl kli

och fritt med hö

Manda29
0

Har funderat ganska länge på ditt problem. Hur mycket hö/hösilage får hon? Är du säker på att hon får äta tillräckligt eller tar dom andra det mesta? Verkar ju som du skulle ge t ex lusern minst 1 kg. Kan bara som ex säga att mitt 29 åriga varmblod m dåliga tänder som inte rids, får ca 1 1/2kg Krafft lusernpellets, ca 2kg Korn/vetekross /ca 1kg krafft groov 125 uppblött + ca 2 kg lusern hackad strå / dygn. Äter bara ca 4 kg hö. Hon tycker det är lite besvärligt att äta hö pga tänderna därför får hon lusern. Men nu har jag inte räknat på foderstat utan bara sett till att få henne att hålla hull.  Funderar alltså på om din häst verkligen får äta sig mätt på grovfodret/eller tillgodogör sig.

Sussi
0

#80 Ok, då kanske 1 kg lusern och 2,5dl kli blir bra till min isis.

#81 Hon är nästhögst i rang, finns alltså en häst som kan tänkas jaga bort henne, fast gör han det brukar hon i sin tur jaga bort en annan stackare. Jag vet inte hur mycket de får när stallägaren ger på högt.

Jag pratade med stallägaren som utfodrar och han menade att de verkade alla nöjda när de ätit klart och att hon får äta i fred. I ärlighetens namn tror jag dock att det han ger är för lite för min häst, hon har alltid varit svårfödd och verkar ha en dålig ämnesomsättning. De andra isisarna är däremot smällfeta så detta vållar problem när hon går i lösdrift med dem.

Vad är det för skillnad på lusernpellets och lusern hackad strå?

Manda29
0

#82 Näringsmässigt så är värdena detsamma. Gå in på kraffts hemsida o kolla. Hackad strå ser ut som hö som är hackat i småbitar m melass. Pellets är ju vad det låter som och har samma sammansättning, ska blötas och svälla en stund. Använder du pellets  så blanda kli o lucern o låt svälla. Manda får hackad strå på kvällen i en hink och "slabbet" i krubban sen varvar hon själv, + 2 kg hö.På morron får hon bara slabbet och hö ca 5 kg ute i hagen som hon delar med sin dotter. Jag inbillar mig att det är lättare eller går snabbare att ta upp näringen när det är uppblött pellets. Vet inte om det är så. Jag kör med kraffts produkter. Hur värdena är på andra märken vet jag inte.  Ursäkta om det blev långt o snurrigt. Men som jag skrev så har jag en häst m dåliga tänder som äter hö dåligt. Så som sagt så tror jag att lucern skulle hjälpa din häst ganska mycket + att du kanske får öka på lucernet så småningom oxå. Men testa så som du föreslog, man ser ganska fort om det blir en förändring.

Peppe
0

Får jag bara fråga Sussi, Havra, är det havre du menar eller är det nåt annat?

Sussi
0

#83 Då låter pelletsen som något för mig, hon måste ju äta upp det ganska snabbt då hästarna får maten uppbinda vid bommen :/

För övrigt funderar jag på att låta henne äta detta alla vintar framöver då jag är ganska säker på att hon får för lite grovfoder. Byter istället bort racing protein mot lusernet efter en tid och lägger till havran som jag tar bort nu när jag inför lusernet enligt loritas råd.

#84 Hehe, jo det är havre:) Här säger vi havra så det vill bli så i skrift också.

Hur mycket är förresten 1kg lusern i liter?

Peppe
0

#85 hehe okej =)

vet inte vad just lusernen väger, men betforPellets väger 80 g / dl, alltså 800g / Liter. så nån stans runt där kanske det väger?

jen
0

mitt lusern väger…   1,5 liter är 1 kg, ( krafft lusernpellets)

Manda29
0

# 87. Fick jag det oxå till igår. Har bara glömt o skriva.

jen
0

ok

Bobby
0

Om jag var du skulle hon få fri tillgång på lusern hackat strö när hon är inne.

Sussi
0

# 86 & 87 Tack!

Nu har jag lite klurat ut vad jag ska ge och hur mycket. Raporterar om jag ser någon skillnad :)

#90 Hon är aldrig inne ensam då hon går på lösdrift.

SHV-Pysen
0

Nu vet inte jag vad de andra skrivit, men slänger bara in ett tips om att använda Lussain (eller hur det stavas, vet att det uttalas så på något sätt)Det är som grönt krafftfoder. men annars tkr jag hon ser bra ut. Min shettis är väldigt liten å ovanligt tunn, men det beror nog en hel del på tidigare vanvård. men även om han som shettis borde vara större å fetare så låter vi honom ändå vara såhär. Han är ju inte heller mager.

Linaah
0

Jag har en foderponny (23 år) som ägaren vill ha upp hulle lite på :) Honom ger jag 1,3 kg hö morgon, lunch, middag och natt (ca 9, halv 10) han får 1 skopa betfor med 20 ml B-vit i på morgonen innan utsläpp och 1 skopa betfor med 1 dl mineraler, 1 näve kross, 20 ml B-vit, 5 ml rapsolja och en morot i efter ridturen :) det funkar bra! har redan gått upp lite på 2 ½ vecka:)

Men det kanske är svårt att följa en sån diet med en häst som går på lösdrift…

Ellsa
0

Börja med att öka grovfodret fick jag lära mig på en foderkurs med Krafft.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.