Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 819 ggr
shirley
0

duktig på avel/betäckning???????

vill ställa några frågor jag inte kan hitta svar på! någon?

lisette
0

skriv dem i tråden då :D

shirley
0

när man har ston på fribetäckning, hur länge brukar man ha de ihop?

hur många gånger brukar man betäcka? flera dagar? flera gånger samma dag?

när ska man alltså chansa på att de e "dräktiga" så man tar bort de från hingsten för att kolla?

Alex
0

#2 Man brukar väl ha dem ihop tills stoet blivit betäckt. Går de på fribetäckning bör man ju ha såpass bra uppsikt över hästarna att man ser i alla fall en av gångerna stoet betäcks… Beroende på timingen kan det ju bli allt från ett par dagar till ett par månader.

Andra frågan förstår jag inte om det handlar om fribetäckning, för då sköter ju hästarna det själva. Men du kanske syftar på handbetäckning då?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

AusaBausa
0

mitt sto gick på fribetäckning förra året och hon var kvar tills andra brunsten…för att se om hon brunstade om…

alltså: lämnade henne inför första brunsten hos hingsten sen tog jag hem henne efter att hon gått förbi andra brunsten och eftersom hon stod kvar till efterandra så såg vi attt hon inte längre var intresserad av hingsten mer…

IdaS-A
0

Brukar ha mina ston ihop med hingsten hela sommaren, de flesta tar sig på första brunsten.

2. fattar inte frågan, det där sköter ju hingsten själv. fast det låter inte som att du pratar om fribet. nu??

3. håll koll på brunsterna, brunstar hon inte om kan du ju UL såfort tiden är inne för det.

AusaBausa
0

samt att jag ultraljudade när det var dags…

Lindbygarden
0

vid naturlig betäckning dvs när man håller sto och hingst så brukar många betäcka varannan dag..