Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1328 ggr
ninna37
0

hov boots , erfarenheter??

Hej!

Är det några med erfarenheter av boots till hovar för hästar som inte kan skors ???

Tacksam för tips och råd

oliviakarelius
0

Min hovslagare sa att man kan väll använda de nån gång till tex en shettis man rider sällan men man ska inte använda de ofta ! De är farligt. För dom är ju inte helt fast som en sko och då åker ju dom på hoven och de tror jag inte är bra ! Jag skulle aldrig använda nått sånt iaf .

Mangis
0

Jag har mycket positiva erfarenheter av Easyboots. Jag hade dem på min skrutta när jag red ut, vilket var ofta. Hon, som var så känslig och fick skav av allt från täcken till schabrak, klarade bootsen mycket bra. T.o.m. Epics- varianten som sitter på mycket bättre. Det enda negativa jag kan säga var att de var svåra att få på brodden om de inte var slitna innan. De var svåra att få på hoven också i början (jag svor som aldrig förr den första månaden och tänkte nästan ge upp) men efter ett tag kommer man på tekniken.

Att hoven kan röra sig och utvidgas naturligt är ju det som är positivt med boots. Att gummit skulle kunna skava sönder hovväggen är jag mycket tveksam till, men jag kan ju inte svara för alla hästar. Märkte iaf inget på Mangis.

Jag tror det är lätt hänt att köpa en för stor storlek när man provar ut första gången. Så blev det för oss och den enda andra människa jag träffat som använder Easyboots.

Vilken storlek ska du ha? Jag har en uppsättning 0:or som är använda en sommar, varav två är epics och två "vanliga". Samt två vanliga 1:or som är broddade, men den ena vajern är sönder. De har varit med lite längre…

ninna37
0

Hej igen !

Det är inte så mkt att välja på , han måste ha boots eftersom han ömmar utan och han är så dåliga hovar så det inte går ….vi har inte mätt hans hovar än men vi ska verka på fredag och då ska man mäta …fick tips om Cavallo Simple Horse Boot på hovbalans.com om att dom skulle vara bra och funka schysst …men som sagt alltid bra med erfarenheter av andra och kanske att man ska köpa andra boots än dessa…

Mangis
0

Hojta till när du testat dem, alltid bra med fler erfarenheter. Stella ska aldrig skos om jag absolut inte måste.

hjullan1
0

Jag har ett par som jag använt en gång på jullan då hon fick riktigt ömma hovar i höstas av frostgräset. Dock gick det över på nån vecka när jag insåg var ömheten kom ifrån så jag har ingen direkt erfarenhet av hur bra dom är, när de inte behövdes. De är till salu om någon är intresserad.