Brukar era hästar rapa?

kan de verkligen göra det?

Oj, jag hoppas verkligen inte att din häst rapade, förmodligen var det något annat du hörde, eller också kanske man borde misstänka foderstrupsförstoppning eller liknande.
Eftersom hästen är ett flyktdjur kan den inte hindras av till exempel kräkningar, och kan man inte kräkas så kan man oftast inte heller rapa. Hästar har nämligen ett annat sorts struplock, en sorts spärr vilket gör att saker som kommit ner inte kan ta sig upp igen. Så var lite uppmärksam, om du var säker på att din häst verkligen rapade.

min gjorde det förut, när han krubbet (stavning?).. men nu har ja fixat så han inte kan bita, å då får han inte i sig luft på det viset och då har han slutat..
Hästar brukar rapa om de drar in luft på konstiga vis.. annars kan det vara nått med halsen

jo daffy lyckades iallafall… hundar har jag hört rapa, men inte hästar.

En ridskolehäst som heter Mango ägnar sin lediga tid åt att rapa, men det har blivit en ovana som kallas luftsnappning. Ganska irriterande.

#2 kanske helt ute o cyklar. men det känns ju som om om de kan rapa borde de ju kunna kräka. det är ungefär samma sak ju. o kräka vet väl nästan alla att hästar inte kan.
eller?

#6 nä, jag har då aldrig sett en häst som har kräkts. han rapade idag på morgonen när han hade ätit upp sin mat, först bubblade det till i magen sen kom själva rapen.

Tyckte me det verkade konstigt när det stod rapning..kan inte ha varit det..kanske luftsnappning som någon sagt här

Nä, hästar kan inte kräkas!
Antagligen är det luftsnappning…
Kopierat från agrias hemsida: "Luftsnappning innebär att hästen står och suger i sig luft. Det är samma typ av beteende som krubbitning, men krubbitande hästar behöver ta stöd mot något, till exempel krubban, för att kunna suga i sig luften.
Både krubbitning och luftsnappning är så kallade stereotypa beteenden som utlöses av att hästen utsatts för stress. Beteendena är ett sätt att klara av stressen"
*** Kärleken övervinner allt ***

dom rapar inte, hästarna kan låta när de sväljer luft vilket de kan göra när de krubbiter. det är alltså inte en rapning eftersom att hästar inte är gjorda för att rapa.

jag är iallafall helt säker på att han inte sög i sig luft, för jag stod precis bredvid honom och skulle ta på honom grimman. hur hästar låter när de krubbiter vet jag, för det hade jag en sköthäst som gjorde för ett antal år sen.

# 12 gaser i magen kanske som låter mkt…