Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 791 ggr
Klasselover
0

Westernpålle?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis häst som jag rider lite då och då provade jag lite western på, och han kunde varenda hjälp hur tydligt som helst. Och han har ett jättebra temperament, underbar jogg och så. Men när dom fick hem honom var han enligt tillfälliga förra ägaren bara sutten på, och dom har aldrig tränat western. Han kunde bl.a. galoppera på volt hur lätt som helst när vi gjorde neckreining (eller snarare när vi la handen på halsen), när vi höjde handen lite så ökade, när vi sänkte handen och ropade 'whoa' så saktade han av. Och han hade som sagt underbar jogg :) Han är duktig hopphäst, hoppar stort och kraftigt. Någon som vet något om honom? Ras, ursprung, stam?

Han heter Spirit, valack född 1995. Han är mörkbrun skäck (men på hästkliniken diskuterade dom om han var fuxskäck). Kommer från England med okänt ursprung. 140 cm i mankhöjd. Min kompis räddade honom från slakt, han är skygg om huvudet (speciellt öronen), men annars snäll. Rädd för grindar och mörka hinder, lite skygg och tittig över huvud taget, förutom för vagnar. Bifogar några bilder.

Nån som känner igen honom? Vet något om honom? Han stog i sverige några månader innan han kom till min kompis. På Buke gissade dom att han hade Criollo i sig. Vad tror ni?

Inte dom bästa bilderna, menmen :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Huvudbild

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Hopp. Tyvärr mörk :/

Klasselover
0

Ska försöka rigga filmkameran nästa gång jag rider, så får ni se lite westernrörelser..

Klasselover
0

Puttar..

Klasselover
0

Puttar lite till. Tror ni att han har Criollo i sig? Ägaren insisterar på tinker, men jag tror inte det..

[slo]
0

Nja, jag tror nog mer på tinker, iom att han ser lite grövre ut, stort huvud och kraftigt kors… Och det faktum att han är okänd import från england ;) Men rätt lite i så fall, 20% kanske.

Klasselover
0

#6 - Joo, fast tycker inte temperamentet passar :) Och han har kort man/svans (inte klippt), och knappt något hovskägg :P Så att han är skäck och grov är nog det enda som passar :P

[slo]
0

Jag fick beröm för min tinkers otroligt fina lynne idag hos veterinären… Och jag fick intryck av att Spirit också var snäll och trevlig att ha och göra med. :) Men men, köper man en okänd korsning får man stå sitt kast :P

Klasselover
0

#8 - Jo visst är han snäll och trevlig, men tittig och hoppar lätt undan för 'skrämmande saker'.. ;)

Tvekar pga att jag ridit renrasiga tinkrar många gånger (varit skötare och tävlat en) och ingen av dom har varit det minsta lik Spirit :P

Klasselover
0

Här kommer en film med honom :)

Och en till, fast där är en till ponny med också :)

Klasselover
0

Uppställningsbild. Gissa ras någon? :)