Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2433 ggr
LinaN
0

Harry är halt

Jaha, första hältan….

Vänster bak, när ha nkom in i stallet haltade han inte vad de tänkte på vid insläppet, men när ajg kom 10 min senare o skulle ha ut honom ut boxen hade ha nen 3-gradig hälta på vä bak.

Han var inte direkt varm me nsvullen, så på med kylande liniment och benlindor. hu, hur ska detta gå, ha nhar aldrig haft lindor förr. DEt gick super. Han accepterade dem direkt.

Mocka boxen, lägga in mat. han käka o sen satte jag mig på en filt i boxen. en tio minuter senare la han sig ner! mitt framför näsan på mig. jag klappade o prata med honom och han andades djupt och verkligen utdraget, slutligen lade han huvudet i mitt knä. Han hade verkligen superont killen.

När sedan en tjej i stallet kom o skulle göra iordning sin häst så blev harry orolig o reste sig igen, han höll på att kliva på mig men jag sa åt honom o vänta vilket ah ngjorde tills jag ställt mig vid sidan av honom. <3

Han käkade litet, o när han insåg att de tinte vart nån fara på torpet lugnade ah nsig igen. Jag satte mig tillrätta och drog filten över knäna igen. denna gången tog ha nlång tid på sig att lägga sig ner, noga med att akta mig så jag inte skulle komma i kläm, trots han hade så ont i sitt bakben.

Jag flyttade mig sen så jag satt bättre med stöd för ryggen och preciss trax innan sambon kom för o hämta mig hade harry lagt hela sitt huvud i mitt knä. jag akn säga som så att ett hästhuvud väger bra mycket…. men ha nlåg där och bara mös.

När sambon sedan öppnade dörren till boxen låg harry kvar och jag fick trockla mig loss ^^ som sagt, et thuvud väger massa…. men iaf, innan jag gick så kände jag på bandaget och det strålade värme från det.

Nu har lillkillen fåt boxvila imorrn, ska ut så snart det går imorrn o titta till honom…. stackarn…. han har så ont, o hans boxgranne står hela tiden och "vakar"

Ska tempa honom imorrn och om han har feber och blivit mer svullen eller haltar mera så ringer jag ut vetten. Tycker så synd om lillkillen, även om jag är glad att han litar så mycket på mig att han lägger sig ner hos mig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

pippa__
0

Hm vad kan ha hänt tro?

LinaN
0

Jag tror han vrickat sig i hagen eller i boxen precis när han kom in. det är ju isigt och under isen ligger det massor lera… så det akn ju ha hänt vadsomhelst…..

hoppas det bara är en vanlig hälta så det inte är ngt inne i kotleden som är trasigt då svullnaden sitter om kotan,

tezzie
0

Jobbigt :(

Han verkar vara en klok häst din Harry =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Repoort
0

Jobbigt då de blir halta. Det kan ju vara av så många orsaker och ställa till en massa problem. Håller tummarna att det "bara" är en liten vrickning.

LinaN
0

#3 jo han är väldans klok för sin ålder, när han la sig ner andra gången så sa jag till honom "jag litar på att du inte lägger dig på mig." visst var det läskigt o sitta stilla när den stora hästkroppen svaja fram o tillbaka innan den dunsade ner i bädden.

Ringde stallägaren nu när jag vakna, o han hade vart på fötter imorse när det fodrades, och han hade betett sig som vanligt, så stallägaren undrade ju varför han stod inne för. o jag sa ju det at tah nvart jättehalt.

Ska försöka ta mig ut till stallet efter lunch, har en del som måste pysslas med härhemma först. Men det är iaf ett gott tecken att ah nvar uppe o förskte tränga sig ut genom boxdörren  :)

Min kloke lille pojk ^^

Zahara
0

kolla igenom hans ben ordentligt och se så han inte ömmar när du trycker och böjer! ett litet stödbandage i hagen ett par dagar kanske hjälper lite och eller små promenader om han står inne för blodcirkulationens skull! håller tummarna!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

Ska känna igenom honom ordentlgit i dag med, igår var ah nju både blöt och svullen/öm.

Så ska se vad som är vad idag, lättare när ah när torr. Hade en dyngsur handduk igår när jag var klar med o torra benet ^^ 

Han stödde ju litet när han åt inne i boxen, men det är inte tillfredsställande för mig. Får kolla mer nu i eftermiddag när vi åker ut. 

Om han kan stödja bättre idag ska jag förska gå litet med honom på gårdsplanen så han får röra sig litet. Har halverat kraftfodret så han inte får förmycket energi. Förhoppnignsvis vågar ajg släppa ut honom i helgen…. Ska j uinte vara hemma… .:S ska ju på Gothcon.

Men ska klämma känna böja och grejja idag….

LinaN
0

Så, nu har vi hittat källan till det onda.

Han har ett hack i hasen, satt o massera in linimentet kring kotan som var torr o fin och inte alls svampig som igår, o känner en obehaglig lukt, och börjar känna igenom hasen med, den såg ju ltiet tjock ut.

Och där hittar jag ett litet hack som luktar örk minst sagt….. så det var till o hämta jodopax, sax, bomull mm och klippa loss håret runt såret och sedan även runt hela hasen. tvätta rent med jodopax. lindade bakbenen idag med, men imorrn ska han ev få slippa lindorna.

tänkte på det, är det ngn ide o smörja med kylande liniment på hasen? inte själva såret men runtomkring?

enad oron nu är ju att han ska få lymfangit, svansen hänger ju mot såret hela tiden :S

IdaS-A
0

#8 Kan du inte linda svansen? eller fläta upp den så den inte hänger på såret?

[countess]
0

vad är lymfangit?

Mangis
0

#10 Lymfangit är en ansamling av lymfa (den "sav" man kan få ur en del sår) i ett ben. Det kan bli kroniskt om det inte behandlas rätt.

Lindbygarden
0

Håll koll på tempen Lina.. hoppas han har läkt snart!

AusaBausa
0

Usch fy vad trist! Hoppas han kryar på sig!

Lizzan
0

Vad tråkigt…

LinaN
0

#9 jo, men den ligger emot ändå…. och lägger han sig i boxen, ja då är det skit i såret igen… :S i linda hasor, det är et tjävla elände, har aldrig sett ngt som sitter kvar utan häftpistol och karlssons klister. :S

#12 fanken, det var det jag missade att göra idag :S aja, får tempa imorrn, men han var itne lika allmänpåverkad som igår och hältan var mycket mycket bättre. Så förutom en nu svullen hasa så verkar det bättre iaf. Får hålla koll på honom imorrn med.

vet inte om jag åker till gothcon….. samtidigt känns det rätt trist att inte åka nu när man sett fram emot det hela vintern… :S

Zahara
0

Du!  Dionne fick ju venen uppsparkad så vi fick linda hasen! et går! ta vet.wrap under och flecce över. satt som berget på henne! ett tipps om du har skit i såret är att lägga på en kompres med alsollösnng riktigt genomdränkt så det rnner om den sen ha den på såret linda om byta 2gg om dagen 2 dagar sen en g dagen 2 dagar. Alsollösningen drar ut skiten i såret om där är smutts, det kan inte skada! så även om det inte hade behövts gör det ingen skada! men är där smutts och var ser du tydligt på kompressen att det kommer ut! Pröva! Viktigt bara att det är alsolLÖSNING och inte alsolSPRIT då spriten kan färäta! Lycka till och berätta hur det går!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaN
0

Hej hopp i lingonskogen!

Jag tog bilder på hasen i torsdags, och nya idag söndag. Som jag ska lägga upp här imorrn. Imorrn ska jag ringa vet o se om de kan ringa in ett recept på antibiotika, då svullnaden nu sitter enkom runt hasen. det borde de ju kunna göra.

Kunde inte tempa honom idag heller då jag nu inte hitta tempen nånstans, den är fullständigt borttappad, så det blir till o köpa ny temp imorrn med.

men slemhinnor är som de ska, bajsandet är som det ska, tarmljud som vanligt och matglädjen precis som vanligt ^^

Han gick ute lördag och söndag o ska fortsätta gå ute nu.

Men han ömmar/haltar en hel del fortfarande. 

han är så duktig, trots att ajg klämmer på såret, tvättar o grejjar så försöker ha ninte sparka utan vill bara flytta benet från det otäcka…. går litet lättare o grejja nu, iom att jag kan klia honom med ena handen på framsidan av hasen o det älskar han ju, så det tar udden av det smärtsamma och obehagliga.

jag ska även köpa in en laddning wet-rap eller vad de nu heter och ha i stallet man vet aldrig när de behövs.

Själv ska jag sätta stödbandage på mitt högra ben då jag överansträngt mig i helgen :S

LinaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på¨bebis o mig från idag ^^ Han låg ner när jag kom till stallet idag ^^

Han var på väg att börja resa sig precis när min sambo lyckats feppla fram kameran, därav min fågelholksmin ^^ jag säger whoaaaah.. Det roliga var att harry stannade på "marken" tills jag reste mig upp ^^

Lindbygarden
0

söt pålle:O) vad säger vet? om han fortfarande är halt kanske ni behöver kolla så att han inte har ngt djupare stick in i leden?

jn84
0

Det är vid såna tillfällen som apotekets Fixomull är oumbärlig! Elastiskt klistergrejs som sitter bra, trots päls. Jag har iaf fått det att sitta på både has och bog när det funnits otäcka sår. Fäster ännu bättre om man lyckas raka bort lite päls också.

Hoppas han blir bättre snart!

LinaN
0

#19 fick inte tag i nån vet idag….. funderar på om jag ska ringa deras journummer…. men jag behöver ju inte ha ut nån bara ett recept.

in i leden tror ja ginte det är. men det är ju litet svullet så man swe rinte hur djupt det går, troligtvis har ahn blviit sparkad av nån av hästarna som är skodda bak, eftersom det är mer ett hack än ett stick.

#20 fixomull säger du? ska se om ajg hittar sådant :D

Ellsa
0

Vad tråkigt :(

LinaN
0

fick tag på jourvetrinären.

hon rekommenderade o tempa honom och sen efter det ska vi höras igen. har han över 39 grader så ska jag ringa, hon hade ju väldigt rätt i att om han inte har ngn feber är det ingen ide o sätta in antibiotika.

ska strax åka ut till stallet, hittade min rumptermometer bland djurmedicinerna härhemma. så den ska med ut till stallet.

LinaN
0

Han hade 38,2, vetrinären sa att det inte var ngn ide o ge antibiotika om det inte översteg 39 grader.

Men han vart itne lika svullen idag, utan mer svampig om hasen. Så det verkar gå åt rätt håll iaf :)

LinaN
0

38,3 grader idag…..

han är inte lika svullen utan är mer svampig i hasen nu. dock inget "ödem" neråt i benet….

tyvärr är en av de andra hästarna jättehalt istället på ena fram.