Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 953 ggr
Johanna
0

kontraktsfråga!

har en liten fråga ang fodervärdskontrakt.

har ett kontrakt framför mej som man kan köpa i affär o på punkt 16 stårde
"för den händelse hästägaren under avtalstiden säljer hästen till annan förbehåller sej fodervärden rätt att behålla hästen under hela avtalsperioden"

o under står det en rad man kan kryssa för
"fodervärden äger rätt att köpa hästen under följande förutsättningar"

jag funderar lite, den översta raden, den måste ju bara gälla om jag säljer hästen utan att säga upp kontraktet först?? eller?? jag har ju  1månads uppsägningstod o säger jag upp kontraktet  ex 1/5, då måste jag ju kunna sälja min häst hur jag vill 1/6??

o den andra punkten vill fodervärden gärna att jag fyller i, eftersom hon inte vill "förlora" hästen, vilket jag kan forstå, men hon vill att jag fyller i att hon kan jöpa hästen för det jag köpte hästen för, vilket jag absolut inte vill, de t var 25.000kr o min häst är värd bra mkt mer, okej att hon inte är igång, men att sälja ett friskt halvblods sto m bra stam o som är utb Msv för 25.000kr vore ju att ge bort henne.
samtidigt kan jag ju fortså om hon inte vill köpa henne för ex 50.000kr eftersom det nu kommer vara hon som rider igång henne.
Hur har ni gjort??

O att hon får köpa henne för det låga priset, det gäller väl så fall endast ifall jag skulle få för mej att sälja henne under kontraktstiden?? inte efteråt väl??

åh, jag känner mej lite korkad, men det är mkt nu.. :)

hoppas nån är med på vad jag menar!

jn84
0

Jag uppfattar det som du, att om du säger upp kontraktet en månad innan du säljer hästen så är det okej.

Fast jag tycker det borde finnas nån punkt om att fodervärden har rätt att köpa henne i första hand. Så hon inte en dag plötsligt blir av med hästen bara för att du vill sälja på stört. Då borde hon ha rätt att köpa den. OM allt funkar förstås.

Knepigt med priset. Jag tycker hon ska få köpa hästen för vad du skulle kunna tänka dig att sälja den för idag.

tezzie
0

Ang. priset så är det jättesvårt. Men jag håller nog med jn84, hon borde få köpa hästen till det pris den är värd idag. Det är ju ändå hon som rider till och höjer upp priset på din häst =)

Knepigt läge…

*** Kärleken övervinner allt ***

Johanna
0

jo visst ska hon få köpa den till det priset hon är värd idag, men det är inte i mina ögon 25.000kr, utan ca 40.000kr, men det tyckte inte hon.. så lite knepigt där! :)

tezzie
0

Fast det är ju du som säljare och ägare som avgör vad hästen är värd. Skriv ett pris i kontraktet vad hon får köpa hästen för om hon vill ha den när det ev är dags för försäljning :)

*** Kärleken övervinner allt ***

jn84
0

Jag tycker 40 låter vettigt för ditt halvblod, trots att hon inte är i full kondition.

Jag köpte Dandelion för 40 och skulle aldrig sälja honom för det, skulle kräva mer. Jag tycker det är helt oväsentligt vad du köpte henne för. Jag menar, om du bytte henne mot en traktor, ska fodervärden då byta henne mot en traktor? Nä, det pris hon skulle gå för på marknaden idag tycker jag är rimligt.

lisette
0

du sätter priset hon är värd idag!!!! vad du har köpt henne för har inte fodervärden med att göra.

Johanna
0

problemet var väl att vi inte var överens om vad hon var värd :)

men jag tror inte att man hittar ett enda halvblods sto som hon för 25.000kr…

O hon jag köpte henne av sa ju att priset höjs så fort hon sätts igång o nu är hon ju ändå en bit påväg, hon rids i alla gångarter o är ute på 2timmars turer, rids på bana o allt annat hon kunnat innan kan hon ju nu med, så det är bara att plocka fram :)

Zahara
0

du sätter priset för vad du tycker hon är värd i dag! vi hade det så på vår att om hon ville köpa hade vi förköp till priset den var värd när vi tog den…var ju värd mer sen då vi utbildat den och hade den i god kondition…men du som ägare sätter priset  på dagens värde.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus