Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 952 ggr
jn84
0

Fråga om tömkörning

Var ute och tömkörde både Amadeus och Dandelion idag.

På Amadeus satte jag fast tömmen i en av de lägre ringarna, drog den genom bettet och sen genom en av ringarna på ryggen och sen till min hand.

Kan man göra så? Han gick med huvudet högt till en början, men sen jobbade han allt bättre och bättre och verkade trivs med stödet. Men vill ju inte göra så om det är dåligt på nåt sätt?

Spände Dandelion likadant först, men han krullade ihop sig trots att tömmen inte var "spänd". Så sen fick han den bara från bettet, genom ringarna på ryggen och till handen. Och då jobbade han fint också.

Ellsa
0

Ja det kan man göra :)

LinaN
0

det är rätt vanligt o se i vissa stallar. och man msåte vara flexibel o lyhörd för vad som passar hästen.

tyckte du gjorde alldeles rätt som spände om DAndelion när h*n krylla ihopa sig.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

jn84
0

Tack så mycket! Då kör jag på så med Amadeus :)

[slo]
0

Ett annat sätt som funkar bra om man bara kör på volt är att sätta innertömmen "bakvänt" dvs från ring på gjorden -> bett -> hand. Då får du en mycket mer ledande innertöm.

Sättet du beskriver är för att få lite mer kraft bakom tömtagen, det blir något som kan liknas vid en graman. Använd med försiktighet och lyssna på din häst :)

nannan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på yttertöm när jag tömkör på volt, blir som slo skriver en gramanliknande effekt, och är man bara mjuk och följsam så brukar hästarna söka ett fint stöd på yttertömmen. Det är däremot väldigt lätt att dra ner hästen när tömmen är fäst på det här viset.

nannan
0

Tömmen kan även tas bakom rumpa om hästen envisas att skjuta ut ytterbak. Brukar inte behövas spännas hårt, utan de flesta reagerar när tömmen bara ligger emot.

nannan
0

Och innertömmen enligt slos beskrivning, för att få en ledande effekt.

jn84
0

Jo, som bild 5 och 7 visar brukar jag tömköra på volten. Men nu var vi ute och jag ville att han skulle söka sig lite neråt. Jag drog absolut inte ner honom, gav bara stöd när han själv sökte sig neråt.

[slo]
0

Ja bara man tänker till lite innan och ser till hästens behov kan man hitta på mycket med tömmar :)

Peppe
0

Det är faktiskt kul det här med tömkörning när man kan lite =) jag gick en kurs i somras för han som utbildar hästarna på flyinge, sen dess har det blivit mycket roligare med tömkörning =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Johanna
0

jag tömmkör som bild5

håller med #10 att det är riktigt kul m tömmkörning när man lärt sej, jag höll inte på med det alls innan min gamla häst blev sjuk o då behövde tömmkörningen för att bygga upp sej igen, o då lärde jag mej utav en tjej som tidigare gått flera kursen hos hmm, Anders Eriksson?? :)