Foder på sommaren
Hur gör ni med foder på sommaren till era hästar?
Jag räknar med att Blacky kommer ridas ganska ordentligt i sommar. han går i en ganska stor hage och kommer alltså ha mycket gräs att äta (tillräckligt för att få Peppe att blir ruskigt fet utan extra foder). jag vill att han ska gå ute dygnet runt, men det klarade han inte i somras för alla mygg och knott så troligtvis går han in på natten. jag vet inte alls hur mycket käk han ska få. kort sagt går han på bete på dagarna, in på nätterna och tränas som vanligt.
Blacky är för övrigt inte lika lättfödd som Peppe och dessutom större.
Hur gör ni på sommaren med fodret? går era ute dygnet runt i gräshage? rids dom?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
är de på dygnet runt-bete så får de bara mineraler och salt om betet är bra.. i somras var inte betet bra alls, så båda tunnade ur och jag var tvungen att stödfodra med hö och lusern.
Våra får inget foder alls. Saltsten i hagen är det enda.
har nu bara russ o dom fick som när jag hade häst bara miniralsaltsten o vanlig saltsten + friskt vatten. Tycker dom får i sig så det räcker :)

i början av sommaren äter våra bara salt och miniraler, utöver gräset ;) vi har inte överdivet mkt gräs (2ha) till 2 hästar, och dem klarar sig inte hela säsongen på bara gräs, miniraler och salt, så vi kommer få börja stödutfodra med lucern/krafft groov i mitten av sommaren, räknar med att släppa dem i början av Juni.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mina gick ute dygnet runt på sommaren utan extra kraftfoder. Saltsten och mineralsten hade de i hagen.
Båda reds som vanligt.
Detta år kommer jag dock att ge extra åt islänningen eftersom hon inte ens fläskar till sig på sommarbete, dessutom vill jag ge henne alger året om.
Vet inte hur mycket jag ska ge riktigt ännu, kommer att ta bort havran iaf och minska på övriga givor. återstår att se hur mycket jag vågar ge åt henne.
Mina hästar får mineraler (krafft grön) under sommaren och tillgång till saltsten i hagen. I somras var betet kasst så jag fick stödfodra med lusern och hö. Yrla red jag under sommaren, Eneldo promenadreds/motionerades. Ute dygnet runt.
Eneldo är en lättfödd pys, men Yrla raka motsatsen och då vi hela vintern fått dras med uselt hö, är jag lite bekymrad över hur hon kommer att klara sig i sommar… Nytt stall med nytt sommarbete, så jag har ingen aning om hur bra det är. Det kommer att visa sig, vore ju väldigt skönt att slippa stödfodra men man får ju göra vad som krävs..
OM betet är alltför dåligt, får jag överväga att flytta hästarna under sommaren, till ett bättre bete.
Shettisarna gick på bete på dagen och i vanliga hagen utan gräs på dagen. De fick hö på kvällen, dom tränades som vanligt och fick foder efter träning (betfor+Krafft). Saltsten och mineral som vanligt.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Vi tar ju alltid in sommartid pga eksemhäst. Så dom får alltid en tuss beroende på storlek med hö. Gobban kan få 1-2 kg hö. Sedan lite skrammel med mineraler och ev lite groov. Annars lever mina mest på gräset. Dom får inget hö på morgonen utan ut till gräset bara. Och gobban är svårfödd.
sommartid får de inget extra utan bara gräset i hagen… utom Kefir som är dräktig hon får lite extra kraftfoder de sista månaderna..

våra får mat precis som på vintern. vi har inget sommarbete utan hästarna går i samma hagar jämt och ständigt. de går ute dygnet runt om vädret tillåter det under sommaren men får kraft i "transportkrubbor" och plastlådor(itusågade dunkar).

Jag håller helt enkelt kvar tävlingshästar inne så som resten utav året så att de inte går i stora hagar med kraftigt bete, står inne en del utav dygnet för att inte ständigt äta osv.
Gör att de heller inte blir så avslagna som de kan bli på sommaren utav förändringen utav att gå ute dygnet runt och behöva vara på mer vakt än vanligt.
Tar man in kan man ju fodra separat efter vad hästen sedan behöver.

Med Peppe har jag alltid gjort så att han är ute på nätterna men går in på dagen typ mellan 12-16

#4 rids era hästar också då när dom bara käkar gräs? eller får dom vila?
Mandelman gick upp ca 30 kg på sommarbetet förra sommaren så det blir inget sådant för honom i år. Kan inte hålla på och banta ner honom varje höst. Han hat jättefint hull nu och vill behålla honom sådan. Kommer att gå i en stor hage med mycket att pilla med men inte frodigt gräs, eller i en mindre gräshage utan frodigt gräs. Han kommer att ridas, kanske lite lättare, men kommer nog att få sina 2 dl havre om dagen även i sommar.

#13 min systers 5 åring, liten stor häst (152 cm) rids lätt.. Japp är ju pensionär, så han latar sig bara :P
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Lyrik får kraftfoder även på betet, håller inte hullet på enbart bete. Får lusern, havre, korn, betfor, vetekli + hans pulver en gång om dagen.
Eftersom jag är på stalljakt, IGEN
, så vet jag ej ännu hur det blir i sommar. Vill helst ha honom inne om nätterna eftersom han brukar bara vilja va ute max en månad. Är ju en gammal man som vill komma in och sova…
Så länge hästen håller hull och så länge gräset växer så får den i sig allt den ska inkls mineraler. Det enda man behöver tillföra är salt. Mineraler förövrigt överdoseras snarare av hästägare när deras hästar går på bete.

Jag är inte så rädd för att dom ska tunna ur, snarare att dom ska börja rulla fram XD jag gillar inte att hästarna ska behöva jojobanta