Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: tidningsurklipp
Läst 1331 ggr
Tusen
0

Motionera två på samma gång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg en artikel på nätet som jag tyckte var lite kul.

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/ridtips/Evaskola19.html 

Mina tjejer har under en längre tid gjort just detta. Då de har 2-3 hästar var att motionera varje dag har de lärt sig denna konst.

På bilden jag bifogat har de en uppvisning med sina ponnyer på Vilsta ridskola i Eskilstuna

Klasselover
0

Har provat, men både pållen jag red och pållen framför blev för heta när jag hade spö som skänklar på hästen framför (shettis och större shettis).

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Zahara
0

kanske något för mg när unghästen är inkörd! ser riktigt roligt ut och man sparat ju tid! Duktia töser du har!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Yessica
0

Måste vara svååårt! :S hihi

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

AusaBausa
0

ett tag red jag Ludde, hade shettissto på släp m longerlina samt att föling sprang lös brevid…

funkar inte nu då föling blivit äldre o inte springer lika tätt intill mamma längre…Men bra metod när det funkade…

Anoziz
0

Vad fräckt! Det borde man ju prova med shettisen i stallet :)

Alex
0

Det ser jäkligt svårt ut. :P Handhäst tycker jag nog känns smidigare ^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Tusen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är inte så svårt om man tränar lite. Den främre hästen bör vara den piggaste bara så den mer eller mindre går framåt på rösten. Korrigeras endast med pisken. Tjejerna har dessutom tränat hästarna på att lyssna på komandon så som "höger" och "vänster". Visst, helt enklet är dete inte men med lite träning så. Det är också bra att använda skygglappar då  man rider med långpisk/körpisk då det annars stressar hästarna. Mina tjejer rider dock mest russ.

På bilden rider Malena ett litet russ (i utbildningssyfte) som där är 4 år. Förlöparen är endast 2 år. Så visst går det.Glad

[countess]
0

fast jag tycker det borde va svårt och jobba både rätt

Josefinee
0

Haha, tufft!

monte-alskare
0

väldigt svårt!!har ridit pijano och waggie(hästarna i artikeln)och ridit lektion för eva(hon som skrev)jättebra ridärare!!

Bobby
0

Visst om man är jädrigt duktig! Annars en häst åt gången!

fridak
0

tror det finns en liten artikel om det på hippson men är inte säker. ser rätt häftigt ut med tandemridning:)

Tusen
0

Att rida tandem är samma grund som att köra tandem och en början till att köra fyrspann. Alltså en viktig grundövning för en fortsättning samt riktigt skojig dessutom. Glad Man kan ju ta hjälp av en som leder förlöparen till att börja med, tills man ser att det fungerar. Men då måste förstås hästen vara ordentligt tömkörd/körd innan så den förstår röstkomandona.

Om man aldrig spänner bågen och prövar något nytt så får manju aldrig veta hur duktig man är eller kan bli. Tycker absolut att ni ka försöka men börja då helst på inhängnat område. (Paddok, hage, ridhus eller dyl.)

LYCKA TILL! Berätta gärna hur det har gått sedan.

Lindbygarden
0

Ser jätte roligt ut! Kanske ngt att testa i framtiden när man har ridhäst igen.

AusaBausa
0

såg väl avancerat ut för mig o ridhästen och shettisen…fortsätter nog m enbart att hon får hänga med på släp i longerlina…

Peppe
0

Jag tycker det ser rätt farligt ut… tänk om dom blir rädda?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
0

Självklart skall hästen vara trygg om man ska ge sig ut¨. Men att träna inom inhängnat område kan ju inte vara så farligt. Man börjar ju träna i skritt.

Appropå släphästar (#15) Vi har också handästar då vi rider men också släphästar då vi kör, men som omväxling kan det vara kul med tandem. Tror faktiskt inte heller på fullaste allvar att det är den enda eller bästa sättet att motioner två samtidigt. Men som omväxling. Och dessutom kan man jobba båda bättre under tandem än med hand-/släphäst. Dom hänger ju liksom bara med då.Flört

AusaBausa
0

#17 ja kanon att de får omväxling…men de får iallafall lite motion genom att bara hänga med…har tyvärr ingen så lugn och fin ridhäst så att jag hade kunnat rida dem så! Eller jo kanske för han gömmer sig gärna bakom henne när vi är ute och rider ihop…;-D en riktig fegis när andra är med!

shirley
0

vilken rolig idé! tack! måste pröva detta!

Marster
0

det är ju säkert JÄTTE bra om man bara ska motionera, men det blir nog lite svårt och man ska dressyra, ;)

RC70
0

Jag brukar köra ett av russen och ha det andra russet på släp :) Väääldigt praktiskt :) slipper man köra ut i snöstormen 2 gånger !

Kristall
0

Skulle aldrig funka med Viki.. han blir "lite" hispig med spö i närheten (A) :P

Har läst artikeln tidigare. Verkar vara en kul idé annars. :)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

nannan
0

Det måste vara svårt att vara mjuk och följsam när man samtidigt sitter på en annan häst? Logiskt så borde det bli en hel del ryck…

oliviakarelius
0

Och ingen häst är ju lika så man rider ju ingen häst på samma viss ! Så jag skulle aldrig prova nått sånt !