Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 748 ggr
lisette
0

ensam

måste verkligen vänja brago vid att stå ensam i stallet…

iförrigår så gick det bra när vi tog ut calle och oskar. hörde han stå och gnägga lite. när vi kom tillbaks stod han rakt upp och ner och väntade på att vi skulle komma tillbaks… gav honom hö och en dl havre. havren käkade han upp direkt och höet tuggade han lite på…

igår var det värre. gav honom havre och hö igen. när jag skulle ta ut oskar så reste han sig i boxen och mot boxdörren, la hovarna i krubban. så jag fick ju släppa oskar utanför stalldörren och ta ner brago. som tur är så är oskar så snäll att han inte gick iväg (eller lat?). hörde hur brago gnäggade och sparkade (?) i väggarna när vi red iväg.

när jag kom tillbaks stod han som i förrigår, bara rakt upp och ner och tittade. han hade inte rört havren alls. min sambo sa att brago levt rövare i stallet och gnäggat hela tiden.

ikväll ska vi börja på bragos box. tror inte jag ska ha galler till oskar och calippos boxar, men jag måste nog ha det till brago. är rädd att han kommer att klättra över boxen annars… den blir ju lite lägre än de två andra boxarna.

gör jag rätt? igår var vi borta en 20-30 minuter. det är väl inte för lång tid att lämna brago själv i början? han måste ju lära sig på ngt sätt. jag vill inte sätta honom i hagen, vi har ju jättebra kräm i staketet, men han kan ju gå igenom ändå och andreas är inte hästvan för fem öre…

Believer
0

kiara var oxå tokig i början när hon fick stå i stallet själv när vi red ut. jag började med typ 5 minuter och ökade på sedan. hon var tokig i början gnäggade som en tok och kastade sig mot väggarna. Men, sen släppte det efter ett par gånger när hon insåg att Lucky alltid kom tillbaka. så nu är hon jättelugn i boxen medans vi rider ut. jätteskönt =)

gejsa
0

Unghästar går det nog att foga så där. Men en äldre häst är rädd på riktigt. Den kan man aldrig vänja tror jag iaf. Min gobban gjorde ju förra ägaren så med. Ställde in i boxen ensam. Han har nästan panik ibland när han kommer in först där bara för det. Och han är ju 21 år gammal.

lisette
0

är det dumt att vara bort i typ en halvtimme? att ta ut två hästar för mig i fem minuter, det är en himla massa jobb… :D

Annette
0

Jag har ett 15-årigt sto som aldrig lärt sig vara ensam. Hon har så stark flockinstinkt att om en häst försvinner från stallet blir hon väldigt orolig.

gejsa
0

Vet inte om det är dumt. Har inte sett din häst hur orolig den är. Men vad jag läst så verkar det som det aldrig går att vänja den. Undrar om det inte är bättre att ha den i hagen iaf. En box ska ju vara ett tryggt hem för dom. Jag har ju aldrig behövt lämna min häst ensam helt i hagen. Det har ju alltid gått hästar i hagarna bredvid så han sett någon häst. Så jag vet inte hur min skulle ha reagerat faktist.

Anna Johansson
0

Min häst kan inte va själv i stallet. utan ja måste ta in alla hästar först och sen han. Skulle de bli så att han blev lämnad av någon av hästarna, som har hänt vid två tillfällen så har han panik och röjer satan i boxen. Då tar det ett dygn ungefär innan han blir något sådär hanterbar igen. Han brukar vara något lungnare i hagen. Då kan man ev få kontakt med han. Och de spelar ingen roll om han har en häst kvar hos sig han blir lika dan endå. Paniken han får stegras hela tiden till den häst som är borta kommer tillbaka. Samman fattnings vis så kan han lämna men inte bli lämnad. För de är inga problem att rida ut själv. han är 17 år så jag tror inte att de går och göra så mycket åt. Även om det skulle vara helt underbart om de gick!

gejsa
0

#6# Ja, så har min häst också varit. Han kan lämna hästar men inte bli lämnad. Men i början vågade han inte ens lämna hästarna och gå från gården. Det tog mig över 2-3 år innan det gick bra.

lisette
0

brago är ju hur lugn som helst när vi kommer tillbaks och han är ju hanterbar sedan. jag får väl prova vidare och se vad som händer. eventuellt prova att ha honom i hagen när de andra går iväg så får jag vara där…

SarahPeace
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första gågen vi gick iväg me Molly o skrållan va i stallet, det gick väl lite bra , men när mamma gick för att titta så hade hon HOPPAT/stegrat över boxkanten, så hon var "lekte" inne i stallgången (vi hade lägre kant på boxen  först för att vi tykcte att hon skulle oxå få se nåtthah,  om ni tittar på denna bild så ser ni är det är galler på nått sätt,  vi fick sätta ditt det , haha , hon ser iaf ut till stallgångern:P (Obs, om ni kollar någa så ser ni skrållan öron igenom gallret .. ;) )

SarahPeace
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fast hon ser nästan över ^^,

hjullan
0

#10. hahahaha. gud va söt!!!!