Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1696 ggr
jees94
0

sommarhäst m.m

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag hittat en häst som jag ska få ha från maj och hela sommaren, men jag har några frågor :D

1. Jag är 1.72 och hästen 1.50, han är ganska grov, Är jag för lång?

2. Han är albino, är det något specielt man ska tänka på?

3. Han har väldigt svårt att få i rätt form, för att han är trång, tror ni man skulle prova med inspänningstyglar någon gång ibland?

4 Är det något annat man ska tänka på när man har sommarhäst?

Mandysan
0

1. Jag är ca 174 och ganska kraftig, min häst är 152 cm och grov. Jag ser ut att vara i längsta laget men är inte för lång för det min häst håller för (skogsridning). Så det beror på hur du känner dig, känns du för lång? Vad ska du göra med hästen? En är det ju barra för en sommar :)

2. Solskydd. Albinos har oftast känsligare hud mot solen.

3. Vad menar du med att han är "trång"?

4. Skriv kontrakt med ägaren och fråga den om allt du kan komma på för att undvika kommunikationsfel.

/Amanda

RADiOACTiVPiG
0

1. Nä du är inte för lång, när jag red på ridskola så brukade jag rida dem som var mellan 148 - 155 och jag är 1.78 så nä inte är du får lång :).

2. Ja asså du kanske måste smörja med solskydd runt mule och ögon och vid svansen då albinos ofta är känsliga där, om jag inte har helt fel.

3. Ska jag vara ärlig så vet jag inte vad du menar med trång :$

4. Ja, ha en bra försäkring på dig och hästen, skriva ett ordentligt kontrakt med ägaren och se till att ha så kul du kan :)

jees94
0

Men asså han har svårt att gå på tygeln för att han är så trång bakomn ganacherna, haha jag vet inte hur jag ska beskriva xD

Mixie
0

#3 Har han svårt att böja på nacken på grund av ett exteriört fel skulle jag aldri sätta på inspänningstyglar.. Du får helt enkelt försöka jobba på det sättet hans kropp är byggd för och klarar :) Jag tycker inte helelr att du är för lång :) Inte för bara en sommar iaf :)

//Mickan

tezzie
0

Jag är 173 cm och min häst 155… Jag tycker själv att jag är för stor, men jag vet att jag inte är det.

Solskydd som de andra har skrivit, kanske ett uv-täcke?

*** Kärleken övervinner allt ***

Maja
0

1. Nej, det skulle jag inte säga.

2. Albino finns inte, han är cremello tror jag.. Men solskyddande produkter, något tunnt täcke, tillgång till att "gömma sig för solen", d.v.s. träddunge/hus.

3. Du kan testa att låta honom gå med en snodd, man märker ofta fort om det fungerar eller inte. Vissa hästar går superbra med det, medan andra inte alls kan ha det.

4. Hmm.. Kontrakt, försäkringar och allt sådant.. Men framför allt: Ha kul!! =)

jees94
0

ok tack för alla svar :D

#1 Det blir nog mest skogs turer, fast lite dressyr och hoppning i paddocken ibland :D

Tusen
0

1. Nej, förmodligen inte.

2. Solskydd och ev täcke mot solen.

3.En häst som är "trång" (som du kallar det) behöver i allmänhet ha en lägre form än andra. Tänk på att gå i form inte betyder att halsen är krökt utan att hästen höjer ryggen. Krökningen skall vara ett bevis på rygghöjningen. Inte tvärtom. Istället för inspänningstyglar skulle jag rekomendera dig att rida på volter där du med ledande tygeltag (och plocka genom att krama tygeln i takt med hästens steg) och skänklar får hästen att söka efter bettet. Dra absolut inte ihop hästen.

4. Kontrakt på allt. Tyvärr kan man bli osams om allt möjligt så skriv ner allt ni kommit överens om. För säkerhets skull.

Lycka till med din sommarhäst. Det kan bli jätteroligt och ett minne för livet.