Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1503 ggr
LinneaG
0

Vad för kraft?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad får era hästar för kraftfoder och hur mycket hö?

Jag har tidigare bara haft mindre hästar/ponnyer så är lite nyfiken på hur mycket Troya kommer att äta. Hon är ett hbl på 170 och ganska kraftig i modellen.

Och vad ska hon äta mer än höt? Vet inte vad hon äter just nu..

Men jag har tänkt ge henne havre så hon blir lite piggare, men vad kan jag ge mer för nåt?

Hon kommer att gå ungefär 5 dagar i veckan, träning max 1 gång i veckan om ens det. Annars bara skogsridning kanske 1-2h per dag.

Någon som kan hjälpa mig eller komma med lite tips på en foderstat?

/ Linnea.

tezzie
0

Det beror ju helt och hållet på vad du har för värden i ditt hö. Har du analys på det?

*** Kärleken övervinner allt ***

LinneaG
0

Har ingen analys på höt tyvärr.

Alex
0

Ska hon inte jobbas mer än så behöver hon egentligen inget kraftfoder alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tezzie
0

Är hon mycket tunn och omusklad tycker jag att du skall ge henne ganska mycket lucern.

*** Kärleken övervinner allt ***

Zahara
0

Mitt halvblod på 2 år får 10kg hö 2hg betfor(torrvägd) 1/2 kg lusern och 1 kg havre . men man får ta det från häst till häst de är ju så induviduellt! prova och se vad som blir bäst!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Thorsson
0

är hon omusklad lite tunn? Vi ger våra hästar Kraft Grund. men Kraft Grov ska vara bra när man ska bygga muskler på hästen.

Repoort
0

Massor med hö iaf. Minst 15 kg skulle jag ge till en så pass stor häst…

Believer
0

Det är ju i stort sätt omöjligt att råda vilket kraftfoder du ska ha utan en höanalys. Du kan inte göra en analys?

LinneaG
0

Hon är omusklad med ganska tjock. Hö kommer hon ju få en hel del av och havre också, men mest för att få henne lite piggare. Har tidigare gett mina hästar krafft grund, müsli och havre/korn.

Yessica
0

Det bästa är att göra analys av höet och sen räkna ut en exakt foderstat som är anpassad för henne. Kraft kan oftast hjälpa till med sådant :) Vad jag hört i alla fall.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Alex
0

En hel del havre? När hon ska promenadridas? Ursäkta, men tycker ärligt talat det är idiotiskt. Tycker man hästen är för "slö" så köper man väl en häst med mer fart i istället… Eller är nöjd med det man har.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

nannan
0

#7, 15 kg hö?! hästen kommer ju dö av fetma eller knappt röra hälften.. Hoppas du syftar på hösilage. ;)

#11 Det där var faktiskt ett idiotiskt uttalande också. Så bara för att en häst är lat kan man inte ge den havre för att öka farten?

Min häst är tokhet, och äckligt pigg, men äter mängder med havre (dock matildahavre) just för att hon måste använda sin energi, och dessutom få den där extra kicken när mjölksyran sätter in. Hur bygger du annars upp muskler? Om man inte pressar lite mer än vad de själva vill varje gång kan man aldrig få mer..

Repoort
0

#12 - 15 kg hö till en stor varmblodig ridhäst är väl inget speciellt.

Min varmblodstravare få det, han är absolut inte tjock och han skulle lätt få i sig mer än så - och jag menar vanligt torrt hö

LinneaG
0

#13 - mitt vbl på 164 fick 6-7kg

Alex
0

#12 Men en häst som bara promenadrids använder inte värst mycket energi. Och muskler bygger de om de får ordentligt med protein, lusern är ett bra hjälpmedel till det.

Ju mer man kan ge via grovfoder desto bättre. Jag vet alltför många som ger sina hästar på tok för lite grovfoder "för att de blir tjocka" men samtidigt öser på med kraftfoder för att de ska bli pigga eller de anser att det behövs för att hästen ska få i sig allt den behöver.

Kraftfoder är inte nödvändigt om inte hästen jobbar hårt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Repoort
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14 - i min lilla värld så känns det tragiskt, tyvärr.
Varför sååå lite
Mitt vbl är ju bara 1 cm större än Sandy och får mer än det dubbla.
Han har vilat december och halva Januari, ridits till och från sedan dess, kanske 2-3 gånger i veckan.

6-7 kg, tror jag shettisarna fick som stod i stallet i höstas

läsvärt

nannan
0

#16 var det ett analyserat hö? det låter ju som att värdena är låga eftersom ni måste ösa i dem sådana mängder, och uppenbarligen tillsätter ni dem enorma mängder som de inte kan tillgodogöra?

JoJos
0

kan man ens jämmföra varmblod med halvblod ´mat mässigt? Vad jag vet har juh varmbloden betydligt mycke större ämnesomsättning, men 15 kg hö tycker jag låter alldelse för mycke, tittar till baka på eves peppe han gick på 7 kg hö om dagen o var perfect i hullet. Tror de va 7 kg iaf, men 15 kg ges till travare i silageform!!

Repoort
0

Både pinton, fullblodet och de båda halvblodsstona som sällskapde med min häst åt 15 kg dagen, silage-25 kg…

LinneaG
0

Jag tror jag ska ge henne, havre, betfor, vitaminer/mineraler till en början. De äter alla i stallet utom den gamla.

I hö väg så vet jag inte än vad hon kommer att behöva, utan det får vi se hur mycket hon vill ha.

#16 - hon var verkligen inte smal, hon va i fint hull.

Sungria
0

#0 - hon får ju fri tillgång på hö nu, men jag har ingen aning vilken krafft hon får.

BeatriceHolmberg
0

Mitt varmblod får 8 kg hö per dag, och han håller sig fin på det :)

jeanette
0

>Har man ingen analys på grovfodret så kompletterar man i första hand med Lusern. Då säkerhetsställer man ev brister i grovfodret. Att tillföra havre till en fet, men omusklad häst är INTE optimalt, då det verkar som att din häst har proteinbrist ( pga omusklad men fet). Att ge fri tillgång kan också vara dumt, har man urusla värden måste man begränsa…annars finns risk för en fet häst men med proteinbrist.

Lusern är det du BÖR tillför i första hand.

Flaxii
0

Min Welshponny på 139 cm får:

2 kg hö på morgonen

2 kg hö på middagen

2 kg hö på kvällen

Får och 2 dl svarthavre fördelat på tre hinkar, 0,5 dl mineraler med extra fosfor i varje hink (tre st). Han får också 5 dl betfor varje dag efter ridning. Och så morötter.
Den lilla mängden havre får han för att han skulle gå ner i vikt. Nu har han gjort det men vi fortsätter med den mängden då han går mycket bättre på det, blir piggare och mer positiv till arbete.

LinneaG
0

Idag köpte jag lucern, betfor, havre och mineraler. Hon kommer få detta plus att jag kommer blanda ut det med det hon äter hos sin ägare nu, alltså blanda ut det i början så det inte blir helt nytt och allt på en gång.

AusaBausa
0

Ludde som är varmblodstravare på 150 får:

1 liter betfor

1 liter havre

20cl b-vitaminer

8kg hö

fri tillgång t mineraler o saltsten

per dag o han är i lagom hull enligt mig…(lite åt det mulliga hållet)

Kefir och Kelda som är shettisar får 2kg hö /dag o häst o det klarar dem sig väl på…samt fri tillgång t mineraler o saltsten och b-vitaminer även dem…

Kefir ska nu börja få lite kraft de sista 2 månaderna inför fölningen

Har inte analyserat höet, aldrig gjort i hela mitt liv men hästarna mår bra o är lagom stora för det lilla de gör.

Alla tre pållarna går mest i hagen o skräpar, ridhästen rids en till två dagar i veckan shettisarna promeneras ngn dag i veckan…

[louise80]
0

Fri tillgång på hösilage och 2kg Fet havre - 2 kg Eggersman Mash

Min skimmel tappar gärna under vintern, och mina 2 hollänska flickor behöver verkligen gå upp i vikt

AusaBausa
0

kraft menar jag okrossad havre