I have a problem..
Jag ska ev. tävla dressyr me nisseplutt i slutet av augusti, hon går som en klocka med form o så.
MEN.. vi har ett problem. Nisse kan inte stå still i halter ..
Antingen backar hon eller går i sidled. Och det är inte att jag håller för hårt i munnen på henne, för jag kan komma i trav, göra halt på kort tygel i form sen släppa på lång tygel, hon fortsätter backa iaf :( eller gå i sidled. Det här problemet började när jag skulle lära henne att komma fram i trav från halt, nu är det som om hon blir så pass taggad när vi gjort halt att hon bara vill iväg på en gång, vi kommer få minus på det isåfall på tävlingen då det är 3 halter i unghästprogramet. Fram tills dess är det hårdträning som gäller, både att få ner mage på henne ;) och träna kondition o på halterna.
Jag behöver alla tips i världen på hur jag ska få henne o stå still och gärna så hon kan stå i form helt still också. Jag vet jag har kanske för höga krav.. men alla som har bra tips o råd att ge.. skriv dom här då dom tacksamt tas emot.
Många kramar Älin O nisse <3 :)
/Elin
finns de ingen som kan hjälpa?
10 har läst men ingen svarar..
/Elin

jag läser ju allt som skrivs, tror inte jag är rätt person att svara på detta… :D
hehe okey, tack ändå! :)
geeeeeeeejsaaaaaa?? =D
/Elin
Liiiiindaaaaa?? :D
/Elin
believer ??? =)
/Elin
hjullan?? ;)
/Elin
asså ärligt är det ingen av nästan 40 st som kan svara på min fråga? :(
/Elin

hmmm. börja med att bara gör halt från skritt till och börja med. och gör många. t.ex. rid på fyrkanten och gör en 6 halter per varv. i början kan du bara göra halvhalter för att få henne att lyssna. sen sen går du över till halt, men stå bara nån sekund och sen iväg i skritt igen. när hon gör det utan problem så ökar du till två sekunder och när hon gör det så ökar du lite till. när hon gör det utan problem så gå över till trav. gör halt från trav och gör lika dant där, först bara stå stilla en sekund, och sen öka. variera mellan skritt och trav efter halten, så hon inte vet vad som väntar.
lycka till =P
okey :) tack, ska prova de imorrn eller i övermorr, ngn av dom dagarna ska jag rida dressyr =D
Tack!
/Elin

hihi de var så lite så =P

mkt bra tips, beliver :) Även viktigt att berömma henne jättemkt så fort hon gör det hon ska, dvs stå still ^^ då kmr hon förmodligen lära sej det fortare, och sen som sagt gå fram på en gång när hon gjort halt…. lycka till med tävlingsförberedelserna 
skulle tipsa dig om att vända in hennes huve mot din fot, tills hon slappnar av, när du gör halt alltså. meningen är inte att hon ska bara stanna utan att hennes känslor också ska stanna. då blir det perfekt halt, när hästen slutar göra nånting överhuvudtaget. lägg upp tygeln på låret, så tygeln stramar (inte för hårt, men samma jämna tryck hela tiden åt ena hållet) tills hästen vänder huvet åt det hållet. hon kommer antagligen gå runt i en liten volt till en början, men hon stannar av sig självt o när hon vänder huvet så släpper trycket eftersom tygeln blir slappare. o det blir eftergift. låt henne stå så tills hon slappnar av, beröm o gå vidare.
INNAN du gör detta från hästryggen, stå bredvid sadeln håll i manken med andra tygeln där (löst dvs) o strama upp tygeln på din sida ett snäpp bara (obs samma tryck hela tiden, du ska inte dra i tygeln) så hon lär sig att det är halsen hon ska böja o inte röra fötterna.
det är en övningsak inget du ska göra på tävlingen alltså :P hoppas du fatta nåt av det här elin, annars kan jag förklara bättre på msn.

Hej
-Öva från halvhalter och se till att ha en inramad häst.
-Halten gör du genom att du känner att hon är inramad och tryck till henne innan halt och ha stilla hand, om hon "ramar" ut sig i halten så ta stöd och gör halten vid sarjen/ staketet och tryck henne till rätta när hon står still beröm med minimal eftergift och stilla hand, upprepa för perfektion.
Halten 'är a-o och tyvärr glöms det bort hur viktigt det är att öva för att hästen inte ska falla ut.
-När halten väl fungerar kommer du se att så mkt mer oxå kommer stämma mer perfekt.
Lycka till!
tack så hemskt mkt för alla svar. =)
/Elin

elin du måste berätta sen hur det går me alla övningar oxå =P

Snodde träningen/tipset av dig Believer, red igår, o Molly har svårt att göra halt ifrån skritt (får ju inte trava än , .. haha), då hon brukar ja antingen bara dra iväg lr gå åt sidan lr ja … ja gjorde som du sa, o det vart ett bra resultat:D , På slutet behövde ja bara "nudda vid tygeln" så stannade hon;) :D, o så gjorde hon jätte finna halvhalter !, det ända som inte gick så bra, det när vi hållde på attrida volter o så , hon var så stel i halsen, när jag svänger så hon går runt i en volt s i bland så kan huvudet vara åt helt fel hll, o hon ja volter blir inge bra, hon vill inte" forma sig med volten" (fast visa gånger gick det hyfsat ;D , , jag andvände inne tygel lite o så inne skänkeln för att få henne att inte svänga rakt ,..tips ? , lr kanske det inte finns hehe ; D får ju inte rida längre en en kvart (!) så man hinner inte så mkt …. haha, ja vet ett "mönster" som får molly lösgjord (iaf föra sommaren då jag körde det så länge så hahah, molly tyckte det va skit kul:D) ,
ja har ritat bild på det mönster som funkar bäst på molly (fast ja körde det inte igår) ;D