Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 1663 ggr
Kiara
0

Nu är det "bara" 10 månader kvar

är det någon som vill se Coulthard RW 116

bebbe
0

Håller tummarna för att allt ska gå bra, Flört

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

nallebjörn
0

vacker hingst

[slo]
0

Oh sicken snygging! Tror säkert din lilla flicka blev alldeles nöjd ;)

CBA
0

*he he* been there…done that :o)

Du har ju ifs redan haft en sådan lång väntan när Athena väntade Ametist så du vet ju redan hur dryg väntan är ;o)

Det blir kalas det där…Kiara är ju så söt och fin och hingsten var himla fin han med.

Jag har alltid haft en liten kärlek för welsharna :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fin hingst! Har haft en C-ponny där mamman va korsning mellan russ o welsh(50%) o pappan va en jättefin welshhingst! :) Kan skicka bild på resultatet. ;D

bubbelbubbel
0

ååååh, det är så spännande så jag nästan blir tokig !!!
hon har så himla fina hästar Ingela :)
och detta fölet kommer bli en sån liten pärla, med kiara som mamma och coulthard som pappa, kan det inte bli nått annat. :)

Kiara
0

Tack alla var glad jag blev att ni tror på Coulthard och Kiara, det blir 75 % welshblod i fölet och Kiara kommer från en ganska nätt knabstrupper stam också. Jag kommer att lägga in bilder på den länken allt eftersom det går framåt med Kiara…………..men jag vet att det är en låååååååååååååååååååååååååååång väntan.

#3 hon var nog nöjd för hon ville inte åka iväg hem igen, tänk att något så litet kan vara så enveten.

#4 jag behöver något att gå och vänta på just nu, min man är inne på att vi ska behålla fölet. Om det blir ett sto, så blir den nog kvar som en liten körhäst hos oss.

#5 Vacker häst liknar en av mina favorithästar, Amor, när jag var barn.

#6 Vist kan Ingela häst, du vet inte hur det gick på utställningen i lördags?

[slo]
0

Kiara, du planerar inte på att starta upp avel för hobbyns skull? Du börjar ju samla på dej en liten skara sötisar nu :)

Kiara
0

#8 JoOskyldig det är ju tänkt Ametist och Kiara som ett par om nu Ametist blir godkänd. Från början var det tänkt att Kiaras föl -07 skulle säljas, men jag älskar ju att ställa ut, så det är lite lockande att spara fölet och blir det ett sto så kan den ju också fungera med AmetistSkrattande

Svaret på din fråga är ja, det är nog tänkt så men i en mini skalaFlört

[slo]
0

Du behöver ju inte sälja fölet direkt, ställ ut det först :D

Jag misstänkte att Kiara och Ametist skulle bli ett par sen, eller om du kanske har sagt det… Men det blir nog kanon :P

bubbelbubbel
0

har inte en aning om hur det har gått, vart var utställningen ? visste faktiskt inte ens om det…Oskyldig

Kiara
0

#11 Hon kom hem med guld på båda hingstarna, inte dåligt det. http://www.swf.nu/valla.htm titta extra på Coulthard RW 116

gejsa
0

Får man ställa ut korsningar?Fundersam

lisette
0

precis vad jag tänkte. blir det en knabstrupper när hon är 75%? *fattar nada*

[slo]
0

Japp, eftersom man får korsa in vissa raser i knabbis, så är det helt godkändta :) Ungefär så är det, Kiara förklarar nog bättre sen :P

lisette
0

kaaj det låter ju lite knasigt faktiskt… men jag inväntar kiara… avel brukar ju vara sååå himla sträng annars. *nollställd*

CarCar
0

Man kan i stort sett korsa in olika raser i Knabstrupper och det räknas ändå som en Knabstrupper.. Fast alla raser är inte godkända som inkorsningsraser.. Men det finns en renavlad typ där minst 75% ska vara renrasigt knabstrupperblod..

Kiara får förklara bättre när hon kommer in, jag är inte helt 100 på reglerna..

gejsa
0

Lustigt att man får korsa så där och ändå vara renrasig. När man inte får det men någon annan häst. Undrar om den som hade en knabstrupper fick bestämma reglerna själv. He he

lisette
0

det låter ju nästan som det tycker jag.

bubbelbubbel
0

kiara, han är verkligen snygg, och ännu finare i verkligheten. hon ska vara lycklig över honom, var det clic hon hade med ? han är fin han med. :)

Kiara
0

Kiara är ingen korsning, hon är renrasig knabstrupper med 50 % welshblod det är inte märkvärdigare än att ha ett svenskthalvblod med 50 % fullblod, det vet jag många som har.

Ja, varje ras bestämmer själv sina regler, när det gäller knabstruppern bestäms reglerna i Danmark då Danmark är moderlandet. Nu är Kiara welshpartbred också, så får hon ett hingstföl som blir godkänd för avel, inom bägge raserna, så kan han verka i avel i två raser. 

Som inkorsningsraser finns vissa raser som är godkända, se här, sidan är inte komplett med bilder än (någon som kan bidra)

När det gäller Ametist så är han 50 % New Forest och ska vissas nästa vår för att förhoppningsvis bli godkänd som hingst. Ametist är inte heller någon korsning utan en fullvärdig knabstrupper.

Man måste använda hästar som är godkända för avel för respektive ras och minst en av föräldrarna måste vara tigrerade och några färgregler till. Jag följer Avelsföreningen mål när det gäller knabstrupper ponnyn, det är en häst av ridponny typ, lämplig ungdomshäst. Det är klart att man måste veta vad man sysslar med och vad man har för mål när man avlar på en ras som är under uppbyggnad. Om några år är jag övertygad om att möjligheten att använda inkorsningsraser kommer att försvinna och då vill man ju ha en så bra avelsgrund att jobba på inom rasen som möjligt.

Det hela fungerar som med ridponnyn, där korsar man fram små ponnyfullblod med hjälp av ponny och små fullblod. Jag har nu valt knabstruppern och dens avelsprogram i stället, för jag tror att man kan få fram trevligare barnponnys så. Jag vill också när jag är igång och skriver påpeka att jag inte har knabstrupper för färgen utan för att det är väldigt bra och användbara hästar/ponnys.

Kiara
0

#20 Clic var också med och fick guld, han är ju så vacker han med, men skimmel tyvärrFundersam

Kiara
0

#5 Idag hade den kunnat registreras som welshpartbred, det är lite enklare att få pass med stam då. Mycket vacker häst, var det i alla fall. Det är ganska lustigt för fölen efter Kiara och Ametist skulle också bli welshpartbred, regler är regler och det är bara att rätta sig i ledet och följa. Först beställer man ett knabstrupper pass och sen skickar man in passet och får en partbredstämpel, kostar lite men öppnar så man får ställa ut i alla welsh utställningar.

Linda
0

#23 hade inte hon även islänning i sig?

Phu har inte lärt mig allt det där ännu och e lite nyfiken..

bubbelbubbel
0

clic är fin, men jag antar då att du inte ville ha en skimmel, men coulthard är ju mer elegant, vackra drag. syns väl mer när han är svart, han glänser ju på ett annat sätt. :)

Kiara
0

#24 Det är inte så länge sen man börjad att föra stambok på knabstruppern, och starta byggnaden av den som ras, då typade man in hästar och förde in dom i stamboken, det är också fallet med Kiara och hon har låååååååååååååååååååångt tillbaka en islandshäst i stammen (något jag tycker om att skämta om då det inte är tillåtet nu). Islandshästen får i dag inte föras in i stamboken men gamla synder är glömda och förlåtna. Lika som vissa russ har knabstrupper i sig.

Idag står tinkerhästen där knabstruppern var för inte så länge sen, allt som är av tinker typ kan typas in som tinker och få stamboksberättigade föl, någon stans måste ju en stamboks börja. Nu valde knabstruppern att spåra stammen bakåt om det gick, det gör inte tinkerhästen därför kommer en intypad tinker vara bara tinker även om alla vet att det inte är riktigt sant.

Hur är det med din Asta har hon något roligt bak i stammen. Eller kanske som Kiara att hennes mamma är av Mesballe stam och finare kan det inte bli om man är knabstrupperponny.

#25 Jo, nog glänser Coulthard allt och sen har han en passande halsanslutning för att användas i knabstrupperaveln. Han har ju ett trevligt temperament också och det är ju aven det viktigt när man avlar.

bubbelbubbel
0

ja verkligen, det är intressant detdär med avel, jag är lite avis på att du kan så mycket, du är så duktig ! :)

ZABA
0

Känns som tråden kommit in lite på rasen knabstrup och då passar jag på! Min welsh mountainhingst Ekbäckens Savoy RWM 32 har betäckt ett antal knabstrupston under åren. En del av avkommorna är visade, en del inte. Är det så att det finns någon här som känner till en knabstrup (eller ren welsh/welsh partbred) e.Savoy vore det kul att höra lite mer om den. Personligen tycker jag welsharna av alla sektion passar bra inom knabstrupaveln, självklart lite beronde på exteriör och storlek på både far och mor.

Att vänta föl är alltid spännande, kul och mycket nervöst. Lycka till!

LinneaG
0

Jätte vacker hingst! Så riktigt fin ut!

Kiara
0

#28   Rogstaby Kaiser SKN 8 är han ju pappa till Skrattande Kiara heter Rogstaby KiaraFlört

Kiara
0

Kiara har fått en egen www.svedar.com/forumKnabstrupper/texter/11manader06.htm " rel="noopener noreferrer" target="_blank">i väntan sida, det kommer snart nya bilder och rapport

bubbelbubbel
0

ooooh, så roligt ! :) väntar med spänning ! :)

bubbelbubbel
0

Kiara !!!
ska du ha med både Ametist och Kiara med dig till knabstrupper riks ? :)

Kiara
0

ja, på lördag tömkörnig och löshoppnig och på söndag utställning om jag orkar annars har Car Car lovat att hjälpa migGlad

bubbelbubbel
0

så snällt, vilken dag är bäst att komma dit ?

Kiara
0

Vad vill du se? Dressyr, löshoppning (unghästar) och tömkörning (unghästar) på lördag och på söndag utställning med valacker, hingstar, ston och föl och avslutandehoppning och prisutdelningar är det ju också.

bubbelbubbel
0

jag vill se ametist :) och kiara, och dig :) haha.
och lite utställningar, så söndag borde kanske passa bäst..

jen
0

det var en väldigt fin hingst du har hittat!

vad spännande det ska bli att få se resultatet sen, för det vill jag se när det är dags.

Kiara
0

Ja, om du inte vill se mina hästar jobba utan bara mig flåsa runtGenerad så är söndagen bäst söndagen är rolig med fölen ocksåFlört Jag kommer inte att stanna kvar och se hoppningen utan det är raka vägen hemSkrattande

Preliminärt tidsschema

Lördag 22/7 09:00 Dressyr LC:1 2003

Dressyr LB:1 2006

Dressyr LA:1 2003

13:00 Lunch

14:00 Unghästarnas användningsprov (Ametist och Kiara är med)

16:00 Unghästarnas löshoppning (Ametist och Kiara är med)

Grillafton (Jag är inte med)

Söndag 23/7 09:00 Bedömning Klass 12, valacker

BIS-valack

Bedömning Klass 3,5 Ametist är med,7,9, hingstar

Bästa hingst

Bedömning Klass 4,6,8 Kiara är med,10,11

Bästa sto

Bedömning Klass 1,2 föl

Bästa föl

Bedömning Klass 13/Bästa partbred

Korande av Årets Unghästtalang

BIS/BIM

Hoppning LD/0,90 m

Hoppning LC/1,00 m

Hoppning LB/1,10 m

Lunch c:a kl 12:00 på lämplig plats i programmet.

Välkomna till årets knabstrupperhelg!

bubbelbubbel
0

du kommer alltså åka efter att korandet av årets unghästtalang är klart då ? låter ju nästan som man kanske borde åka en stund på lördagen med. :) ska prata lite med min vän ida som ska följa med. så lördag eftermiddag, och söndag morgon..:)

Kiara
0

BIS/BIM vill jag se också och ta bilder på dom, det är det storaSkrattande

bubbelbubbel
0

då åker du innan hoppningen helt enkelt ;P hihi.

Kiara
0

mmmmmmmmmmmm för då har jag migrän och vill hem Oskyldig

bubbelbubbel
0

nej då, det har du inte, drick massa vatten, så gosar jag med hästarna så länge ;)

bubbelbubbel
0

kiara. vi lär komma på lördagen, under unghäst hoppning och användningsprovet. :) vi kunde inte på söndagen nån av oss så det får bli då :)