Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 716 ggr
Trollsan
0

Vad skall man göra nu då?

Vi lämnade våra älskade hästar på foder för ca 1 år. Det tog enormt lång tid att hitta någon som ville ha dem eftersom de är fd travare. Jag och min man är uppvuxna i travvärden med visste inte att dessa hästar var mindre värda än andra, för oss är alla hästar lika mycket värda.

Vi hittade en fodervärd som kunde ta båda våra hästar, hon var och provred ett par gånger och hade dem även på prov innan vi skrev avtal. Vi skrev ett bra avtal och var överrens om att hästaran skulle stanna livet ut. Livet ut blev bara 1 år, sedan blev avtalen uppsagda för att de vill nu ha "riktiga" hästar. De ville inte komma till någon tävling med en fd travare.

Så nu står vi här med våra hästar igen, jag får ont i magen så fort jag tänker på dem. Chansen att hitta ny fodervärd känns relativ liten eftersom det var så otroligt svårt förra gången och jag är orolig för att vi blir tvungen att ta bort hästarna.

Djuren är ett arvegods så de står oss mycket nära.
Vi har varken tid eller möjlighet att ha hästarna. Vi har inte råd att bara ha dem gåendes i hagarna år ut och år in och det känns inte snällt mot djuren heller eftersom de behöver röra på sig.

Det som ställer till allt ännu mer är att ena hästen går bara som skogsmulle vilket gör att ingen vill ha henne. Den andra hästen är det lite lättare med. Dessa två ston är som ler och långhalm, de trivs så otroligt bra i varandras sällskap så vill vill verkligen inte sära på dem.
Vilket gör att häst 2 hänger med som ett "bihang" till häst 1 och det är inte så kul, hon behöver röra på sig och vara älskad hon med. 

Så vad skall man göra, väldigt få människor kan tänka sig varmblod och ännu färre har möjlighet till att ha två hästar att engagera sig i.
Vi kommer självklart annonsera igen, men någon gång är det ju stopp.

Jag är så orolig för våra tjejer jag vill verkligen inte ta bort dem, de är värda många mer fina år.

lisette
0

otroligt tråkigt när det blir så här!!

hur gamla är hästarna?

det finns gott om människor som skulle kunna tänka sig att ta hand om hästarna, men det gäller bara att hitta dem.

Manda29
0

Vad trist. Vet precis hur det känns. Har själv två , mor och dotter som jag haft hela deras liv. Men har dom kvar och kommer ha det. Men varit jobbigt många gånger av olika skäl.

Har ni satt annons eller varit in på Ridtravarföreningen? Hur som helst så hoppas jag att det löser sig till det bästa.

Trollsan
0

lisette - Hästarna fyller 15 nu i april. Jo det finns säkert en del människor som skulle kunna änka sig att ta hand om våra små tjejer det gäller ju bara som du säger att hitta fem.

Manda29 - Vad skönt att du kan ha kvar hästarna, och jag förstår att det är jobbigt ibland. Ridtravarföreningen har jag faktiskt inte tittat på, visste inte att det fanns. Tack för tipset.

Vi håller på att fila på annons så den är inte ute ännu.

Ledin
0

15år är ju inte gammalt attans att inte vi har bra ekonomi i dagsläget jag är så himmla sugen på att ha något "normalt" att rida o ridtravare är bussiga hästar o värda lika mycket som vanlig ridhäst i mina ögon. Ja kolla in ridtravarföreningen där kan man även lägga ut annons om att du vill ha foderväd till hästarna tor det är lättare att hitta någon som uppskattar ridtravare där även blocket brukar funka. får man vara nyfiken på vart dom finns?

lisette
0

ja 15 är ju verkligen ingen ålder… jag hoppas att du hittar ngn!

var bor ni? kanske ngn här som är intersserad.

Trollsan
0

Lidin - Jo, hästarna har allt några fina år kvar. Vi har ute annons just nu på Blocket. Min man berättade att han satte ut annons på ridtravarföreningen förra gången de var ute men fick ingen respons. Ja visst är det mysiga hästar, och speciellt dessa två underara tjejer. Inga problem att gå och pyssla i stallet med boxdörrarna öppna :-) de är så härliga och bara älskar att kela.

De finns strax utanför Göteborg.

lisette - Vi bor strax utanför Göteborg och söker fodervärd helst inom Västra Götaland då vi inte vill tappa kontakten helt med hästarna då de är oss mycket kära. Men skulle rätt person dyka upp så får det ju bli ett litet längre avstånd.