Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2026 ggr
Ticka
0

Mugg!

Jag tar hand om en häst som har lindrig mugg. Den behandlas med mild tvål, jodopax och matolja.

Frågan är om ni har några bra råd och tipps om behandling mm?

[slo]
0

Grönsåpa och barnolja.

gejsa
0

Jag tvättade med grönsåpa lät det torka över natten. På morgonen innan utsläpp på med massor av fet salva. Samma procedur så länge det fanns kvar.

Mangis
0

Här en gammal tråd om samma sak

Believer
0

sök på mugg i sökfunktionen. Finns hur många trådar som helst om mugg.

Ticka
0

Jag anade att jag nog inte var den första som lägger en tråd i den här frågan.

Tack för goda alla goda råd. :)

oliviakarelius
0

En i stallet smörjde med aloe vera och de gick bort !

mazze
0

Jag tvättar med hexocil el lactacyd, torkar torrt med handduk, har sedan på M.R.S el helosan. Är det riktigt illa kan penicillinsalva behövas.
Om man måste tvätta rent så är det viktigt att få hästen torr m handduk el annat. Min vet tycker att man helst ska använda en hårblås el liknande.

Ticka
0

Hårblås… fön, ok. Jag undrar vad han kommer att gilla det?! Men jag kan prova.

Velepa
0

Säjer som #1, grönsåpa. Funkade skitbra på min häst och en annan häst i stallet fick oxå de och testade grönsåpa. Gick bort nästan direkt!

ostsiv
0

Lägg på honung och linda.Funkar jättebra.

Ledin
0

jag hjälpte till i det förra stallet med en häst som hadde mycket mugg då menar jag mycket. Vi fick tvätta henne med såpa först sen tårka med mjukhanduk sen så fick hon ha en bandage (bommul + gladpack+bandage) övernatten det va något muggpullver som va skitdyrt :S å en salva som lukta pyton det hjälpte iaf salvan fick hon på morgonen. Hon fick gå i paddocken med en annan häst så hon slapp leran helt. Men ananrs ahr jag tvättat med görnsåpa o smört in med helosansalva å det har räckt.

Ticka
0

Muggen blir bättre för dag för dag. Han står i en torr och fin hage och vi behandlar med utspädd jodopax, barnolja. Krobranden smörjer jag med fyra klöver salva.

Tack för alla goda råd.

Peppe
0

är det verkligen bra att ha jodopax på? en jag känner fick nästan en utskällning av veterinären efter att ha tvättat ett sår med utspädd jodopax, det skulle visst bara förvärra. men det kanske inte är så med mugg

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ticka
0

Du har rätt. Man ska inte slabba med jodopax i onödan, de kan till och förlänga läkningstiden.

Men jag vräker inte på utan har gnott lite på ställen där jag pillat bort krustor. I övrigt tvättar jag bara med jummetvatten, torrkar torrt med handduk och masserar in oljan. (Enligt ett av många tipps) I går fanns inga krustor, så jag anväda bara jummet vatten och olja. 

Han har tidigare gått på lösdrift så bara de faktum att han nu står inne på natten i en torr box tror jag gör stor nytta.  

Till sår är det nog bättre med vanlig sårtvätt.

gejsa
0

Håller med peppe. (konstigt nog) haha

Jodopax torkar ut för mycket. Och då kan det göra väldigt ont på hästen och bli rött omkring såret med. Jag gjorde nämligen så en gång efter ett "råd" som inte var bra alls.

bell
0

*off topic* Använde jodopax till att göra rent tinker ben. Så vita har de aldrig varit förut ;)

Annars använder stallkompisen prob shampo o olja till benen vet inte hur bra det är?

Flaxii
0

Grönsåpa och helosan :)