Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2787 ggr
Linaah
0

Tvätta svans?

Hej! Glad

Jag undrar vad ni har för schampo/inpackning när ni tvättar era hästars svansar?

Måste man ha "hästschampo" eller går det bra med "vanligt" schampo?

Serious
0

Jag föreslår att hellre tvätta med bara vatten än med människoschampoo, eftersom schampoo producerat för människor innehåller ämnen som om man har otur kan ge exem och andra hudproblem.

Så vill du ha i något utöver att bara skölja svansen, köp speciellt schampoo för hästar.

Vill du ha extra glans, färg eller annat finns det schampoon för det eller att man har i pälsglans efteråt för att få en mer glänsande och lättskött svans.

tezzie
0

Hästschampoo. När jag duschar Folly så fyller jag en hink med vatten och schampoo sen doppar jag svansen i den och knådar/masserar den för fullt. Sen sköljer jag med slangen!

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

jag tar grönsåpa om det är kris och svansen inte får vara lerig av nån anledning. ska det tävlas så blir det yes diskmedel

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

Grönsåpa och vattenslang :)

Maja
0

Tvättar aldrig.. ^^

Sussi
0

Välj hellre hästschampo som är skonsammare både mot hår och hud ist för vanligt som kan innehålla starka parfymer och andra uttorkande ämnen.

Spraya på pälsgland efteråt så är det även lätt att borsta samt igen skonsammare mot taglet.

SofiaR
0

jag använder såpa och vanligt vatten :)

thilda-
0

Alovera Schampoo och lite vatten o glans spray efteråt

jen
0

grönsåpa och pälsglans efteråt, eller yes diskmedel om de är riktigt smutsiga

Ledin
0

kör med vanligt shampo men ska man tvätta av hela hästen ja då blir det hästshampo i hinken och sen pälsglans :) har tur som har bruna hästar då syns inte så mycket fläckar :) Men har sett att det finns special medel till bleka svans o man är det så himmla nyttigt för hästen?

nannan
0

Jag tvättar hela hästen med Clerasil mjällschampoo. Min tant är väldigt känslig och efter att ha rådfrågat vveterinären sa hon att jag kunde ta Clerasil i man och svans. (Men om man ändå tvättar manen så kan man lika gärna tvätta resterande av hästen med smma medel, och det blir toppen. Funkar mot hennes torra och känsliga hårbotten och så luktar hon mumsigt ett par dagar efteråt. :) Och riktigt blank blir hon också.

Alla våra hästar har tvättatsmed vanligt schampo, och ingen har fått besvär av det. Senaste åren dock endast med clerasil.

Linaah
0

Okej… ska nog testa grummes såpa :) Gul är väl lika bra som grön? har bara gul hemme ;)

gejsa
0

Ja då, det går lika bra med gul som grön. Men jag tycker nästan grön luktar godare. :) Jag använder också såpa när jag tvättar mina kusar.

Linaah
0

Okeej :)

hufi
0

lactacyl tvål är bra… Funkar till det mesta.. den utan doft

Flaxii
0

Använder Grönsåpa och när jag har i balsam använder jag något människobalsam. Men jag är noga med att inte ha schampo och balsam på svansroten.