Stall apotek

Hmm, jag kan iaf rekommendera att köpa en rulle bomull på ca 1 kg har jag för mig från apoteket, mkt billigare än att köpa små påsar hela tiden. Svårt att förvara bara :P
Men annars kan det vara bra att ha nånting bakteriedödande (vi har nått från apoteket som heter Klorhexidin, annars (eller också) är ju jodopax bra), mjukgörande salva (helosan), skyddande salva (t.ex. zink), wetflex, gips (på rulle), sax, febertermometer.. Hehe, kommer inte på nått annat just nu, får kolla när jag är i stallet sen :P

Nu kanske jag är jättekorkad… men vad ska man med gips till? Inte gipsar man väl sin häst själv heller? Det skulle min vet. få göra :)
*** Kärleken övervinner allt ***

#2 Vi hade till Heeman när han hade sin hovböld, vi var tvungna att byta omslaget ofta, kommer inte ihåg om det var varje dag eller vartannan, nått sånt iaf.

Det här har jag alltid hemma:
- Bomull på rulle till bandage
- Gasväv och kompresser, gärna självhäftande
- Klisterlindor (Coflex/Wetrap)
- Färdig natriumklorid och klorhexidin. Obeservera att många hästar får utslag av jodopax, och många veterinärer har slutat använda detta. Det finns ju dessutom en anledning att jodopax inte används inom människovården längre…
- Sprutor med kanyler och gummitrattar (att spola sår med)
- Fet salva t.ex. Inotyol. Bra att smörja under ett sår då sårvätska kan vara hudirriterande och ge ännu mer problem i huden.
- Bakteriedödande medel och sårspray
- Brems, sederingsmedel
- Termometer, sax och kniv
- Liniment och kylbalsam
- Lactacyd
- Gummihandskar! Även nytvättade händer är fulla med bakterier, alltid handskar på om jag pillar på sår!
- Tops
- Ögonsalva
Och säkert en hel massa till som jag inte kommer på. Förmodligen mindre relevant. ;)
jag vet inte riktigt vad vi har i vår låda, men lite har jag koll på.
bomull
jodopax
sprutor
hud & karledsalva
helosan
helosan sol
febertermometer
lindor
wetrap
…sen kommer jag inte på mer.
- Något desinfektionsmedel (typ Jodopax, Alsolsprit, färdig natriumklorid och klorhexidin)
- Bomull (eller ännu hellre bomullsrondeller, då de inte "går sönder" lika lätt och fastnar därmed inte i sår)
- Mjukgörande salva (typ Helosan eller Idomin)
- Helosan sol (kan vara bra till hästar som lätt får soleksem)
- Någon sårsalva/karledssalva
- Termometer
- Koksaltslösning
- Självhäftande "bandage-lindor"
- Lactacyd (flytande tvål)
- Sterila kompresser
- Pincett
- Sax
- Sårspruta
- Pencillinsalva
- Sårspray
- Engångsplasthandskar
- Rena handdukar
- Lindor
Det är väl typ det jag har i mitt stallapotek.