Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 977 ggr
elin
0

Fodringar?

Hur ofta fodras just din häst på vinterhalvåret?
Får den hö o kraft foder vid varje mål?

Så här ser nisällas mat tider ut:
Kl: 07.00 frukost, hö och kraftfoder
Kl: 13.00 ca lunch hö.
Kl: 18-20 kvällsmat, hö och kraftfoder

/Elin

deniize
0

Nu har jag inte häst just nu. Men då vi hade så såg dom 2 första målen ut som du har… lite tidigare dock - ca 1 tim på båda.

Sen vid insläpp som var mellan 16-17 så fick dom hö

och sen kvällmaten hö o kraftfoder vid 20-21.

Så dom fick alltså mat 4 gånger/dag

Mandysan
0

Så här ser det ut för Foxen och Corall på vardagarna:

Kl. 07.oo (ca) Frukost, Kraftfoder och hösilage.
kl. 13-14.oo Lunch, Kraftfoder och hösilage
kl. 19.oo (ca) Kvällskraftfoder (ibland samtidigt som Kvällshösilaget)
kl. 20.oo Kvällshösilage

Kan tillägas att i vintras hade dem fri tillgång på hösilage i hagen oxå, jag vet inte hur det blir nu i vinter. Det är lite olika på helgerna. Helgpersonal som har glömt bort att ge hästen mat osv helt olika tider oxå. Förhoppningsvis ska det bli ändring i höst.

/Mandysan

reddie
0

Kratffoder morgon och kväll+ fritt med hö/silage

zimba92
0

Min kille få morgon och kväll

Morgon får han kraftfoder och ensilage som är uträknad för både morgon och lunsh ute i hagen. Han får även halm

Kväll får han kraftfoder och ensilage och halm.

gejsa
0

Frukost kl 7 med hö/hösilage och kraftfoder.

Kl 12 grovfoder ute.

Kl 16 grovfoder ute.

Kl 21 insläpp med grovfoder och kraftfoder.

jen
0

våra får frukost kraftfoder och hö  kl 05.00 utsläpp 06.15

lunch hö kl 12-14.00

insläpp   hö och kraftfoder  kl 17-19.00 beroende på väder

kvällsmat ca 20-21.00 kraftfoder och hö

Faxlin
0

Mina får kraftfoder morgon och kväll och sedan har de fri tillgång på hö.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Believer
0

Kl 6.30-7.00: hö och kraftfoder

kl 12: hö ute

kl 16-17: hö ute

kl 20-21: intag, hö och kraftfoder

Luthien89
0

06.00 Krafftfoder + grovfoder (utsläpp 07.00)

11.00 grovfoder ute

15.00 grovfoder ute

20.00 insläpp Krafftfoder + grovfoder.

wewwa
0

Frukost ca 7.00-7.30 (ibland frukost ute) Hö

Lunch ca 13.00 Hö

Middag ca 16.00 Hö o korn

Kväll ca 20.00-21.00 Extra mkt hö o betfor

Ibland får dom ngt gott oxå. ; )

lisette
0

mina får mat på morgonen 6,30. höet ute i hagen.

sedan kommer de in vid 19 tiden och får middag då.

ca 23 får de kvällsmat..

larry
0

Kl: 0700 frukost hö och kraft ( betfor och fibergi )

kl:1100 luch i hagen endast hö

Kl: 1600 middag i stallet hö och kraft ( betfor och fibergi )

kl:2100 kvällsmat i stallet hö och kraft ( betfor och fibergi )

varför hon får betfor så ofta !! jo hon får endast 10 dl torrvara per dag och det delat på 3ggr får att hon skall få lite gott, kvällen endast 2 dl .

SarahPeace
0

detta räknas då på vintern^^,

07:00. frukost , kraft inne, hö ute

12:30 lunch bara hö

16:30- 17:15 (beroende på vädret) Middag o insläpp, hö o kraft inne.

20:00 - kvällsmat enbart hö ; D

lisette
0

vem ger era hästar mat mitt på dagen när ni är på jobb???

gejsa
0

Undrade just hur du gör lisette. Får dom inget på hela dagen?

Jag är ju hemma och matar alla hästar.

lisette
0

nops, de har gräs att äta…. tyvärr har jag ingen som kan ge dom ngt under dagen. i våras så la jag ut jättemkt till dom för att de skulle tugga under dagen. men de lämnade höet, tyckte det var onödigt att slänga så mkt varje dag… :(

elin
0

jag e inackordering, vi 14 privathästar till, så vi delar på luncherna.

/Elin

gejsa
0

Men vi snackar ju vintertid nu. Då har dom ju inget gräs att äta ju.

lisette
0

men jag tycker nästan det är värre att fodra hästarna sista gången kl 21 än att de inte får mat på dagen….

jag fodrar tidigast kl 23 på kvällen. de ska ju ha ngt att äta under natten och sysselsätta sig med…

Believer
0

ägarn till stallet vi står i fixar alla fodringar samt in och utsläpp. ganska skönt faktiskt hehe

lisette
0

#18 nej det är sant, vet inte riktigt hur jag ska göra… slänger jag hö på marken så lär de bli helt förstört och nertrampat… darn.

hjullan
0

läs : #20

Lyrik
0

Vet ej vilka tider fodringar blir i det nya stallet men 4 gg/dag blir det iaf.

Morgon, Lunch, insläpp med Middag och Kväll.

Fodringar ingår i hyran.

gejsa
0

Lisette! Du borde snickra ihop ett foderbord med tak. Så lägger du höet där på dagen. För det är på tok för sällan som du ger hö. Dom producerar magsaft dygnet runt hästarna. Och får dom då ingen mat i magen så blir det lätt fel i magen såsom magsår, kolik osv…. Kolik får dom för att dom försöker äta av allt som finns under snön eller i leran. Och för att dom är så hungriga när dom väl får höet så dom äter det för snabbt.

Du skriver också att dina får kraftfoder inne och hö ute. Man ska eg ge tvärtom. Och är dom då jättehungriga så slukar dom kraftfodret. Men jag vet att det är omöjligt när man jobbar. Men kan du inte be din granne att mata en gång mitt på dagen annars om du inte vill bygga? Hon har ju också hästar säger du ju.

lisette
0

jo jag vet att det är för sällan, därför som jag ger mina pållar mat så sent på kvällen för att de inte ska vara hungriga på morgonen. förvisso kan man ju ge dom både hö och kraftfoder ute… problemet är ju bara den då att man inte är hundra på att hästarna får i sig sin ranson. kan tänka mig att oskar är ganska slug.

grannarna som tipsade mig om schaette har sina inackoderade i en by 3 km härifrån. de med travarna jobbar oxå under dagen. :S men de första grannarna pratade om att de skulle bygga stall hemma och ha hästarna hemma istället. då blir det kanske lite annorlunda. då kan man ju hjälpas åt…

lisette
0

men foderbord var en bra idé carola… :D

gejsa
0

Ja, det är perfekt. Ska försöka bygga ett eller jag menar gubben får bygga ett till mina hästar i vinter om vi hinner med det. Fast jag matar på dagen ändå. Vill inte lägga det på marken eftersom dom gärna trampar ner det ändå.

lisette
0

jag kan nog bygga själv tror jag… ska försöka ivf… sen får jag säga "jag kaaaaaaaaan inte" så springer gossarna till mig och ska hjälpa till… hihi.

jag har faktiskt sett folk som tagit gallert till de här 1000liters dunkarna och lagt hö i dem. ngt man kan göra kanske?

gejsa
0

Jag hade förra vintern en halv tunna som var avskuren längs med om du förstår hur jag menar. Men sedan tog jag ett badkar. Sen har jag haft en pall med krage. Ingen är lika bra som ett riktigt foderbord. Dom andra fastnar det kvar vatten i och snö eller också står dom och sparkar ner lera i dom.

lisette
0

pall med krage är ju inte helt fel iofs.. bygger man ett foderbord så måste det vara rejält ju. skulle inte förvåna mig om lillen hade hoppat upp och käkat där… :D

gejsa
0

Hur menar du då att du ska använda plasttanken. *funderar*