Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1322 ggr
eMis
0

Hjälp mig....

Jag har en häst som är 5 år gammal. Och blev inriden för gott och väl ett år sedan. Allt har gott jätte bra med han fram tills nu…. jag kommer ca 0,5 - 1 km från gården och sen vägrar han att gå om jag är helt ensam. Sen står han och bara sparkar, sparkar bakut, bockar eller stegrar sig om jag manar på honom.

Är någon annan med på en annan häst eller om någon går eller cyklar med går han hur fint som helst. Så jag tycker inte att det kan vara som att han har ont någonstans. Han har även gått omkull med mig en gång när jag red med han.

Har kommit fram till att han inte dricker som han ska i denna värmen….. mer vet jag inte…. vad ska man göra???

Linda
0

Samma fråga har återkommit gång på gång, det är för at det är så vanligt.

Min erfarenhet är att man jobbat för lite på marken med ledarskaps övningar  samt att man igentligen har en osäker häst som ändå verkar starkt mentalt.

Tycker att du ska ta tag i mer markövningar och gå tillbaka i utbildningen och prova.

Ang vatten och värme, har han fri tillgång till saltsten?

Ge gärna utvattnat vattnig betfor efter ridning med ev kryddmått salt i.

Mvh Linda

Kom gärna med fler exempel i situationer hur din häst beter sig, så kanske vi kan kmoma med mer specifika råd.

lisette
0

jag sa det till eMis med om att ge väldigt blöt betfor så han får i sig vatten. eller hälla lite äppelcidervinäger i vattnet. det kanske lockar honom att dricka.

jen
0

jag säger som Linda ang ledarskapsövningar.

seven games är både roliga och nyttiga övningar som både du och hästen kommer nära varandra och tilliten blir starkare.

när din häst är säker på dig så kan du ju leda honom ut i skogen så att han känner sig trygg även när inga fler hästar är med.

http://www.nnha.nu/7-games3.htm

eMis
0

Tack så mycket för tipsen.

Linda - han har fri tillgång till saltsten i hagen. Och ja han är nog en mycket osäker häst innerst inne. I början gick han med mina andra hästar men när hovlagaren skulle komma och man tog in han i stallet så blev han helt hysterisk om de andra inte kom. Han blev genomsvettig av att bara stå själv i stallet ett par minuter.

Så nu går han helt själv på andra sidan gården, su nu klarar han av att stå själv utan problem. Men det verkar som att han ogärna går först. Vill gärna att andra går först och sen kan han gå säkert..

Jag ska hem och testa seven games semester nu så jag har gått om tid…

Sen undrar jag över hur mycket man vågar använda spöet….. har hört att man inte ska använda det för mycket på unghästar??

elin
0

jag tycker det verkar som om du inte är "ledare" över hästen.
Mkt arbete från marken, varför inte gå ut o gå i skogen, bara du o han/hon?

/Elin

eMis
0

#5 Saken är den att detta har kommit nu. Så här har han inte varit innan. Han är ett föl från mitt sto och han har aldrig gjort något sånt här innan. Han höll på när han va runt 1, men då höll jag på med han jättemycket och fick bort detta då…..jag har ridit på han i ett år utan problem….han har alltid gjort som jag ville då.

Linda
0

#4 Det är oerhört stressande för ett flockdjur att inte ha sällskap och kan nog vara en bidragande faktor att han inte heller accepterar att ridas ut på själv.

-Försök lös problemet med att han är ensam i stallet, hagen eller misstolkade jag att ni inte hade någon sällskapshäst i det stall han bor i nu?

Mvh Linda

lisette
0

jag kan svara. han har sällskap i stallet (när de är uppstallade), men inte nu på betet.

Zizou_
0

först och främst ska du försöka få i honom vättska! dom kan bli lite sura när dom får för lite vättska !! Och hur länge har han hållt på så här? för min märr är lika dan när det gäller sånt så jag använder ett skarpare bätt och före så vår hon hur besvärlig och rida ! Och  och försök träna honom på vålt först för jag tror att hon inte vet vad han ska göra med skänklarna! (Inte för att jag menar att du inte kan rida) och släpp vänster hand och lägg spöet lätt mot hans bak del (Inte med en smäll) utan mjugt bara snudda ! den prövar du lite ute i skogen med(; för det kan vara så att han har missuppfattat  skänklarna!! Men alla kanske inte tycker som jag men skriv ett inn lägg om det är så(:

eMis
0

Det stämmer som lisette skrev. Jag bor ute på landet och har tre hästar. Så när jag tar in dem i stallet är alla inne tillsammans och innan så hade jag alla tre hästarna i en och samma hage. Men han klarade inte av att vara en enda sekund ensam i stallet så de 1,5 - 2 månaderna har han gått i en egen hage.

Så nu klarar han av att vara ensam i hagen och jag kan ta in han istallet medan jag pysslar med han utan att han stirrar upp sig.

Det är bra att jag har dig lisette, du kan hjälpa mig att svara på vissa saker. Eftersom du redan vet mycket om mina höstar :)

Believer
0

varför ska du använda spö??

börja med ett bra grundjobb från marken i stället så hästen litar på dig i alla lägen.

hjullan
0

så hästen går ensam ute i hagen, förstog jag rätt?

då kan det vara det som är problemet.. för övrigt så håller jag med believer.

jen
0

#4 vad exakt behöver du spöet till?

vad skönt att det blivit bättre i stallet när han är själv. Sådär larvig var min pålle också förut.Fundersam 

lycka till med de 7 lekarna!

eMis
0

Nej jag har inte använt spöet. Men vissa som jag har pratat med tyckte att jag skulle använda spö. Alla tycker olika, men jag vill inte använda spö så jag tänkte höra vad ni tycker här…..

hjullan - om jag inte har han själv går han absolut inte att ha han ensam i två sekunder utan att han stirrar för fullt och blir genomsvettig, så det är ju inte bra det i heller. Nu kan han gå ensam i hagen samt att jag kan bara ta in han när hovslagaren kommer. Innan så var jag tvungen att ta in alla de andra hästarna när hovslagaren skulle komma.

Jag vet att det inte är bra för en häst att gå ensam, de trivs bäst i en flock med vad ska jag göra. Har planerat att ha han helt ensam ett tag och sen skifta, ibland ensam och ibland med dom andra.

gejsa
0

Har du haft din häst länge? Hur stod han när du köpte honom?

Låter som min Gobban när han kom tilll mig 15 år gammal. Nu är han 21 år och har blivit mer säker på sig själv.

eMis
0

Jag har själv fött upp honom. Han är ett föl från mitt stor. Så jag har haft honom hela tiden. Har dock haft en annan som red in honom till mig.

hjullan
0

vet inte om jag förstår riktigt nu.. blir han stirrig o genomsvettig av att gå med andra hästar?

har du han ensam bara för hovslagarens skull ? jag skulle dock tagit det besväret att plocka in de andra hästarna först isåfall .. så han kan må bra de drygt 20 timmar du inte är där. hovslagaren kommer väl inte oftare än var sjätte vecka? plockar du inte in hästen däremellan ?

tror att jag är helt förvirrad nu, så rätta mig.

Nikkan
0

Prova att bara stå stilla och vänta tills han går framåt men han/hon får inte backa eller vända. jag gjorde så med min häst när han var rädd för en hund, jag är inte säker på att det funkar, din häst är kanske smartare. liksom du ger hästen ett val, skriv till mig om du inte förstår. berätta gärna hur det går.//Kram Nikkan

lisette
0

#17 nej han blir inte stirrig av att gå med andra hästar. men när han är själv så blir han stirrig och svettig. han blir ju beroende av de två andra hästarna då. det är därför eMis har Kasper i en annan hage….

rätta mig om jag har fel eMis…

eMis
0

Nej du har så rätt så lisette…

Hur ska man göra då för att inte få han så beroende av de andra hästarna. Måste ju kunna pyssla med bara honom ett par minuter……

Plus att han och min andra valack kommer inte alltid överens. Han har fullt av bitmärken på hela halsen. Och detta är inget tillfäligt som han kommer att sluta med. Dom har gått tillsammans länge och de håller fortfarande på.

Nu går det i alla fall att hanskas med han ensam utan de andra hästarna är med. Hade givetvis inte tänkt att alltid ha han ensam. Men han måste kunna vara ensam ett litet tag…. eller är det bara jag som tycker så.  

Hade jag inte gjort så här så hade det ju aldrig gått att rida på han utan att någon annan är med på en annan häst.

Believer
0

har faktiskt aldrig hört om nån häst som är sååå extremt beroende av andra hästar. hur har han gått de tidigare åren då?

hjullan
0

jag har hört om extremt beroende hästar, speciellt när jag hade en själv . som aldrig hade gått utan sin mamma i 9 år. sen han föddes dvs. där kan man snacka om beroende. men allt går att träna bort om man gör det på rätt sätt.