Havrehalm!
Nu har jag fått in havrehalm till stallet då jag har 2 st runda russ lite över normalhullet men inte överfeta så undrar jag lite hur detta ska gå. Halmen var kanonfin massor med grönt i, då funderar jag på hur ska jag nu fodra dom i hö? Höet jag ger är bra det är 1a skörd och är höselage av torrare typ som hö allså. När jag mockar så tar jag ut allt blött å bajs ser till att det blir ny halm längst fram där dom får sitt hö för att kunna pilla i sig lite halm om dom vill. Men hur ska jag räkna detta med havrehalmen dom vart glada i den å knapra när dom kom på halmen jag la bara in lite hö för att kolla vad dom tyckte om halmen. Har ju ungkor dom vart oxå glada i halmen å åt den så glatt det va då jag kom på att jag ska någ inte ge dom för mycket hö så dom inte blir fetare nu, jag kämpar som attans att få ner dom lite iaf Mango (val) som är rundare Kiwi är normal hull på men han är tjock. Han rids o körs 4-5 dagar i veckan så han hålls igång å rids långa turer i lungt tempo körs i lungtempo med då han vart still ett tag. Så ni som vet lite mera om havrehalm ska jag räkna det som mera mat lr bara rena lakan som smakar bra?
Vet inte riktigt hur jag ska råda dig. Kan i alla fall säga att står mina på havrehalm så är mycket av halmen uppätet, trots full högiva. Havrehalm är ju smakligt. Jag har ju inte brytt mig eftersom jag inte jobbar med mina. Men dina var ju för runda. Dom lär ju inte bli mindre runda om dom äter som mina. Angående kor så är det vanligt att ge halm som foder i alla fall till biffdjur. Så ja havrehalm brukar vara mums 
Hur du ska räkna foderstat är jag inte så insatt i. Men kan väl säga att hade jag tävlingshäst som inte ska va för bukig så hade jag fått välja mindre smaklig halm. Hoppas du blev lite klokare.
här får inte korna havrehalm å äta :) dom får 3 sorters hö att äta jag väljer att ge mina russ den magrare ensilage 2a skörd men denna halm är ju massor med grönt i och jag vet ju att dom äter den med glädje, jag fick ett bra tips av min vetrinär (jag känner henne personligen) o hon sa att ge honom halmen inne under natten att äta och ge frukosten ute som vanligt och jag har fritillgång på mineraller inne i en bytta i boxarna så dom får i det vid behov som dom känner. Mitt sto får dok lite hö men halmen tuggar även hon i sig. Sen är det ju så att val är en hungrig typ han äter som ja vet inte vad :P så denna halm håller ju grabben sysselsatt, jag tror att detta kan vara lösningen på hans tjocka mage får ta å öka en dag till med vagnen för det älskar han att göra. Pigga å glada är dom men man blir ju lite rädd o vill inte att dom ska bli för feta då dom är rätt gammla med.