Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 14110 ggr
Believer
0

Svullen!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kiara har svullnat upp ganska ordentligt under/mellan ganascherna. kolla bilderna. vad kan det vara? kan tillägga att jag blöter både kraftfoder och hö åt henne nu, ifall det nu kan vara nån foderstrupsförstoppning. men det har inte blivit bättre.

Believer
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och en bild underifrån.

Believer
1

det ser heller inte ut som insektsbett

Mandysan
0

Har ni tagit tempen på henne? Jag tycker att det liknar lite grann början på kvarka, är dock inte säker…

Luthien89
0

Lustigt. Foderstupsförstoppning kan det väl inte vara? Både min ponny och min systers ponny fick det, men dem fick inte bulor sådär, dem fick bara svårt att andas och dräglade.. Men när vi gick med dem och maserade strupen blev det bra igen. Och dem fick inga bulor. Om jag skulle gissa på nått så ser det ut som början på kavrka, men jag trodde dem fick böld precis under ganschen?! Inte sådär vid sidorna..

gejsa
1

Om det är det jag tror så är det ingen fara. Min fjording som jag fick som föl fick det när hon flyttade. Har även en inackordering som fick det förut på bete. Men det var iaf ingen fara. Kommer inte ihåg vad hon sa att det var. Kan fråga henne i morgon.

elin
2

allergi?

/Elin

bebbe
0

Är hon snorig?

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

SannaHolmgren
0

Sådär såg kompisens häst ut när hon åt ek. En "allergisk reaktion" var det den gången.

Believer
0

#3 #4: kvarka är det nog inte. hon har inte feber och äter som en häst (haha), och det syns ingenting på de andra hästarna.

gejsa - jaa fråga henne =) hoppas det inte är nått allvarligt, hon mår ju förövring hur bra som helst och är pigg och alert.

hjullan
0

du malin, foderstrupsförstoppning är det inte. då kan hon inte fortsätta äta jö.

jullan är också lite köttig sådär.. men hon har masser med insektsbett så jag tror det är därför hon är det. har inte kiara det där? dom får ju inte bort bromsjävlarna när dom sätter sig under hakan.

Believer
0

det är inte insektsbett. vet itne vad det är. konstigt är det iaf. hhihi

Believer
0

bebbe - nee hon är inte snorig

hjullan
0

okej.. hon kanske lägger fläsket där istället för på magen ?

Believer
0

muahaa aaa så kanske det e =P

gejsa
0

Nu har jag frågat henne. Hon trodde att det kunde vara för mycket mineraler eller från bett. OM inte hästen har feber är snorig etc för det kan ju vara kvarka också. Det går visst kvarka någonstans här i Eskilstuna enl en kompis. Har inte kollat upp det så jag vet inte hur sant det är med det. Men om det bara är lite svullet så är det ingen fara troligtvis. Den hästen har kvar lite grand av det svullna även vintertid.

Believer
0

okej =P det lustiga är ju att hon knappt inte äter sina mineraler. hon petar bara bort dom hehe.

och hon har varken feber eller är snorig som tur e =P 

men ja kanske skulle testa o ta bort alla mineraler då? o se om det blir bättre. tack för att du kolla iaf! =P

gejsa
1

Ja, jag tror ju inte att det är mineraler. Men hon har iaf haft två hästar som fått så. Inget farligt iaf. verkar det som.

mazze
0

En del hästar behöver faktiskt inte visa direkta symptom för att ha kvarka el andra sjukdomar..

Men tror att det kan vara en reaktion på flytten o den nya miljön. Kan hon kanske äta jord o så i hagen? Hoppas att det kan vara något sådant…

gejsa
0

Ja, reaktion efter flytten kan stämma jäkligt bra. För hon hade också nyss flyttat sina hästar när dom fick detta. Men vad är det för reaktion då eg?

mazze
0

En del hästar är ju väldigt känsliga. Men det kan finnas något i hagen som inte är bra eller hon inte ätit tidigare..

gejsa
0

Då måste det ha varit så för hennes två andra hästar också. Men det stämmer iaf med att dom nyss flyttat till detta stall. Det är inte mitt stall. *ler*

Believer
0

okeej. ja så kan det nog vara, med flytten. men jag har gått igenom hagen och har inte sett nått "konstigt". men jag ser ju inte allt heller =P tänkte oxå ifall det kunde bero på att det är så jädra torrt ute. kiara, lucky o jullan har ju börjat hosta lite smått för att det är så torrt och dammigt i marken. det kanske är därför hon har svullnat upp. för hon är ju inte EXTREMT svullen, utan bara lite grann.

elin
1

du, believer, kan de inte bara vara insektsbett då?
Min kompis häst har likadana knölar under magen, fast typ 3-4 st.
Det är insektbett, hon får dom för att hon är extremt känslig mot insekter.

/Elin

gejsa
0

Ja, det är verkligen torrt ute nu. Som tur är så har inte min hosthäst börjat att hosta än. Men det dröjer nog inte länge till. När dom står i dammet och slår med hovarna pga bromsen.

Men det ska ev komma lite regn om några dagar. Hur mycket det blir vet jag inte. Kanske inte ens blir blött på marken. Men det behövs en rejäl rotblöta nu faktist.

reddie
0

Vi fick lite regn idag, men nu är det snustorrt igen…Fundersam

elin
0

hos oss duggade i ungefär en kvart *wiihu* Fundersam

/Elin

gejsa
0

Här kom det ung 2 droppar per kvadratmeter. Det blev inte ens blött.

Believer
0

det kan ju vara insektsbett, men dom sitter lixom så "jämnt" knölarna. om ni förstår hehe vet inte hur jag ska förklara. men dom sitter precis bredvid varann alla 4. o ja. kolla bilden är nog enklare än att försöka förstå min förklaring =P

ja gejsa, jag skulle absolut inte tacka nej till regn. massor med regn!!

gejsa
0

Tror inte att det är insektsbett eftersom min kompis häst hade det kvar på vintern också.

mazze
0

Bus har som oftast svullna körtlar bakom ganascherna, troligen av något hon äter för i vissa hagar blir det värre o i andra mindre. Men hon har ju kronisk hosta som verkar komma tibax nu den senaste veckan.

lisette
0

#24 brago har oxå börjat hosta. han rullade sig igår i en dammpöl sen hostade han som sjutton… hopplöst.

gejsa
1

Konstigt! Och min häst som är dammallergisk har inte börjat hosta än. TAck och lov!

lisette
0

jag blir lite orolig, vad ska man göra?

gejsa
0

Du får väl vänta och se. Ge inget kraftfoder som är torrt inne. Om dom ofta står och stampar bort tex broms där det är torr lera så det dammar upp får du väl vattna där bl a.