Dubbla tandrader..
Våran treåring håller på att lossa tänder, men de fyra tänderna längst fram i munnen på övre raden har inte lossat, så de tänder som skulle kommit upp där, ha rnu kommit upp Bakom! Dessutom har ena tanden gått av! Tandläkaren kommer snart såklart! (han lär få mycket jobb här) ;) … men iaf, tog nåra bilder igår, ganska svårt att hålla i hästen och ta bilder själv, men man ser vel lite iaf ;) Men visst ser det konstigt ut, man undrar verkligen hur han kan äta! :o
Problemet blir vel i sommar då. eftersom det är tänderna främst som ska bort, men då hamnar ju dom andra längre in i munnen, så det borde vara svårt att äta, eller vad tror ni?
Här ser man att det är dubbla, plus den som gått av :S
*Hoppas för övrigt att jag la tråden rätt nu :/ *

Inget roligt problem :/
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

min unghäst hade dubbla tandrader när han tappade sina mjölktänder….. men det fixade sej självt. det kan bli så. har inte haft problem med det nån gång….
#0 Du vet väl att om tänderna skall dras ut så får endast veterinären lägga bedövning. Alltför många "hästtandläkare" opererar/behandlar utan bedövning och utan kantakt med veterinär,tyvärr. Stackars hästar som utsätts för diverse plågerier bara för att någon utger sig för att vara #hästtanläkare".

Flera av mina unghästar har haft dubbla tandrader och de ser nu helt normala ut i sina munnar. De flesta veterinärer tycker att man skall vänta med att dra ut de gamla, oftast faller de ju ut av sig själva.