Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1784 ggr
Lauth
0

Förvänd galopp?

Vid förvänd galopp på böjt spår, dvs hörnpasseringar och/eller volter har ni hästen ställd i galoppens riktning eller vägens riktning?

nannan
0

Hästen ställd åt galoppsidan, rätar endast upp på motsatt sida, alltså vid förvänd galopp på insidan. Ställer man hästen i vägens riktning i t.ex hörnpasseringar så blir det lätt omslag, och jag tycker inte om att rida utåtställt i galoppen. :)

Hur gör du själv?

Lauth
0

Frågan kom upp för mig idag då jag red dressyr för min "vardagstränare" då h*n ville att jag skulle rida förvänd galopp med hästen ställd i galoppens riktning alltså utåtställd på böjt spår.

Detta kändes helgalet då min dressyrtränare vill att jag ställer över hästen från galoppsidan till riktningen efter fattning. För att då undvika omslaget till rättvänd galopp läggs en ökad vikt på galoppsidan och en något tydligare skänkelskillnad.

Så är jag upplärd men idag fick jag då höra att det var lite väl "överambitiöst" eller vad man nu ska kalla det att kräva ställning i ridriktningen.

MiaMaria
0

Nannan har helt rätt, för o göra de korrekt så rider man hästen med ställning i galoppsidan, men för o stärka hästen kan man rida den ställd i vägens riktning.
Desamma kan man ju göra även när man inte rider förvänd, dvs ha den utåtställd i vanlig galopp.

Serious
0

Jag rider så som #1, är också vad som breskrivs i TR tror och hoppas jag…

Lauth
0

Ser man på.

Då är jag i alla fal inte helt fel ute. Är allergisk mot utåtställd häst i hörn Skrattande

nannan
0

Jag har som sagt fått lära mig att hästen alltid är ställd åt galoppsidan, och endast motställd i stärkande och lösgörande syfte. Haha, jag tror inte ens jag hade lyckats med det du beskrev Lauth. Det är verkligen att hålla tungan rätt i mun att sitta över, ställa, trycka där, flytta hit, vrida dit, lätta och ja. Herregud, vad glad jag är att vara hoppryttare ibland.

Peppe
0

#6 WHAT är du hoppryttare? jag var helt övertygad om att du var en dressyrare :P

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lauth
0

Ska jag chocka dig ordentligt?Skrattande

nannan
0

#7 Haha, jag är bara dressyrryttare för att jag måste. :) Men även vi hoppryttare måste ju ta tag i oss själva. Rider ju trots allt mer dressyr än hoppning. :)

Lauth
0

Hmm.

Fastnade visst i arbetet lite.

Jag är faktiskt också hoppryttare igentligen men dressyren är ju grunden till allt! Det är ju inte över hindren man vinner utan mellan dom sa en av mina tränare en gång.

nannan
0

#10 Jo men precis, jag tycker inte att det är så kul att tokrida mot ett hinder och "hoppas att hästen reser upp situationen för jag kan minsann inte lösa det här".

På senare år (jösses vad man känner sig gammal när man skriver så) har man väl mer och mer hittat dressyren också, och det är faktiskt ganska skoj. Jag tycker inte längre illa alls om dressyrsadeln, och hästapållen har tagit sig bättre och bättre med mina allt mer satsande dressyrprestationer. ;)

Lauth
0

Jag tycker också att det är kul att träna dressyr just för att hästarna blir så mycket mer ridbara. Har dock inte tävlat dressyr pga det bristande intresset för just dressyrtävling.

Däremot bor jag i min dressyrsadel till den vardagliga träningen hemma.

Men jag funderar faktiskt på att debutera i år med min ena ridhäst då han absolut inte är någon hopphäst. Vem vet det kanske blir en gång och aldrig mer *skrattar*

nannan
0

Jag måste också tävla dressyr i år, haha, ska ta mig runt en liten LB så jag kan få mitt bronsmärke. ;)

Fick så dåliga siffror sist, då hästen bockade en hel massa i galoppen. (Lånade en ridskolehäst jag endast ridit en gång tidigare och red program på. Är övertygad att min tant hade skött sig tusen gånger bättre. Men vilket infall, hur kan man ens få för sig något sådant dumt, äh, godkända blev vi, men skoj om resultatet är mer än så.)

Lauth
0

*skrattar*

Vi får peppa varrandra och efteråt kan vi tillsammans hitta på bra ursäkter varför det inte blev som vi tänkt oss! Skrattande

schvung
0

Jag rider alltid förvänd galopp med hästen lätt ställd åt galoppsidan.

Peppe
0

galoppsidan? Generad mot väggen eller in mot mitten?

nannan
0

Peppe. Om du rider i h. galopp så är höger sida galoppsidan. Rider du då förvänd galopp så ska ju hästén vara ställd åt höger trots att du rider i vänster varv. Alltså utåtställd. Är du med? ;)

Peppe
0

ja nu är jag med, tack!

Flaxii
0

Min tränare sa att du kan ställa hästen åt båda hållen, men att det är jobbigare för hästen att vara ställd i riktningen. Så jag Gör lite både och.