Nytt stall!
Var och tiita på ny stallplats igår em. Cyklade dit, tog knappt 20 min, till det gamla stallet tog det 45min-1 timmer med buss! Kan cykla/moppa dit tills snön kommer, sen åker jag nog buss dit eller i värsta fall kan jag gå dit, är bara ca 2,5 km dit.
Det såg lika bra ut som det lät på telefon, så jag sa JA direkt.
Så den 1 september flyttar jag och gammelgubben till det nya stallet!
Litet stall, bara 7 boxar, till skillnad mot det gamla med 26 hästar. Stallet nyrenoveras nu i sommar, så det blir stora och fina boxar, stora vinterhagar, sommarhage, ridbana till hösten.
Stallhyra blir runt 2500 kr, då ingår det nästan allt: ALLA fodringar, hö, halm, havre, betfor och mineraler, täckesbyten. Så det enda jag behöver köpa till är foderjäst, linfrö, Flexijoint, biotin, Kiselgur, Tokosel och bakteriebalans.
Blir 2 sorters hö, ett hö för unghästar, avelston och svårfödda pållar, ett hö för "vanliga" hästar som min gamle tjockis.
Ska säga upp den gamla stallplatsen i nästa vecka och flytta över alla mina grejer till min kompis stall, där de ska få stå tills jag kan flytta in i det nya stallet. Får väl rensa ur lite, man har ju samlat på sig mkt prylar under de snart 6 åren jag har stått i de gamla stallet. Ska även ta med mina hö och halmbalar till kompisens stall (28 höbalar, ca 45 halmbalar), höet ska vi stödfodra med ute på betet och halmen ska min kompis få.
Mycket mat och extra tillskott du ger din häst !!! varför ?

Vad skönt att du får närmare sådannt är värt så mkt ju.
-Lycka till!
uj vilken stallhyra! vart i sverige bor du?
de va en jäkla summa :O
/Elin

Håller med att det var dyrt, har allt det där för 2000kr + linfrö.
har allt det där + solarium, ridhus, spolspilta osv för 1600. 1200 nu på sommarn, men då ingår inte uttag, intag.

Tycker inte att det var särskillt dyrt själva tar vi 3000:- för en fullskötsel plats på lösdrift.
Mvh Linda
..men visst handlar det väldigt mycket om vart stallet ligger - i Sverige, i förhållande till stan, efterfrågan-utbud osv.
javisst ! därför jag undrade vart i sverige hon bor :P
när vi hade våra isisar på lösdrift betalade vi 300 spänn i månaden per skalle.

jag betalar bara 200 kr nu på sommarn! de tycker jag e ett bra pris =)

#7. 3000*?? ojojoj då blir man ju ruinerad. heeh okej om det var med ridhus, då blir det ju liiiite rimligare, men utan, då e de dyrt. har ni ridhus?
#3 Bor i Uppsala.
I mitt gamla stall betalade jag 2470kr/mån för vardagsmorgonfodring, utsläpp vardagar och hösilage. Hamnade då på ca 3700-3900 kr i mån, eftersom min pålle EJ tål hösilage, utan jag måste köpa in eget hösilage. Fick ej dra av det på stallhyran.
Nu kommer jag hamna på under 3000 kr.
Foderjäst, linfrö = magen. Har en mkt känslig mage.
Bakteriebalans/Probimin = magen. Men kommer troligen att ta bort det eftersom jag flyttar till ett "höstall". Bara ge det vid foderbyte, medicin mm.
B-vitamin får han vid pälssättning och fällning.
Flexijoint = har dåliga leder
Kiselgur, Biotin = har dåliga hovar. Ska gå över helt till Kiselgur när Biotinet är uppätet.
Får ej så mkt mat, mest grovfoder. Får ev lusern i höst, beror på höets innehåll. Eftersom han börjar bli gammal, vill han gärna ha lite lätt-tuggat "hö" oxå. Har än så länge inga problem att tugga höet.
vilka stallhyror 
var bor ni? jag betalar 500/boxen 250/spiltan då ingår morgonfodring plus utsläpp. insläpp o kvällsfodring, uppvärmd sadelkammare, 2 skåp, belyst ridbana och fina hagar.
höet betalar jag 1.20/kg
jag bor utanför Karineholm

lite konstigt och framförallt DUMT att de inte drar av för kostnaden på *silaget som din häst inte kan äta..
#15 Jepp. Får INTE dra av hösilaget.
Han säger att det är skitsnack av mig och min veterinär att min häst är allergisk mot hösilage. Fast jag har haft vetintyg.
Han har själv en häst som ej får äta hösilage pga buköppning.
Blev ca 740 kr extra varje mån för höet (10kg/dag*2.30kr/kg*30dag).
På våren och hösten när det är för varmt att ge hösilaget, köper stallgubben in hö till all hästarna, då har jag gett av det och sparat mitt privata.
Kommer bli skönt att flytta till ett stall med ENBART hö, slippa oroa sig för att Lyrik ska få i sig hösilage och bli dunderdålig.