Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4220 ggr
Viickan_
0

Kvickdrag ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste skriva av mig lite. De är så att min ponny har fått kvickdrag och själv kan jag inte så mycket om det. Hon ska gå på medicin nu, och sen ska Olivia, hon som lånar henne, försöka få stallägarna att byta ut halmen i vindskyddet mot nåt annat. Hon står på lösdrift, vilket ska vara bra för dem ? Skulle vara tacksam om nån kunde förklara lite bättre, kanske nån som har en häst med kvickdrag ? Mvh Nathalie :)

Viickan_
0

Putt

Manda29
0

Kvickdrag är typ kronisk bronkit. Lungblåsorna, alveolerna är förstörda. Kolla på kvickdrag på google där finns bra förklaringar. Jag är dålig på att förklara.

lisette
0

fast halm på lösdrift borde faktiskt vara ok eftersom det är (ska ivf vara) luftigt på en lösdrift.

annars är det väl torv som gäller, fast det går ju åt en himla massa balar.

Manda29
0

#3 håller med dig. Tror inte på spån i alla fall när det är en häst som har problem med andningen. Bra halm är bättre. Torv har jag ingen erfarenhet av.

[myslaa]
0

har hon kvikcdrag? har inte pratat med olivia sen i söndags (hon är ju sjuk) men jag trode inte det va det för hon såg så glad ut…? jag tror itne dte blir så lätt att byta halm…

[myslaa]
0

det finns nog inget annat än halm.. och vi andra i lösdriften vill typ ha halm.. och spån är inte bra och inte torv heller  för alla vi vill ha halm..

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ingen erfarenhet av det, däremot hade en häst i stallet kronisk bronkit (samma?) och fick ta det lite lugnt när vi red, orkade inte så mkt helt enkelt.. Han finns tyvärr inte i livet längre pga spatt.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mandysan
0

Min häst har kronisk bronkit (man kan säga att kvickdrag är snäppet värre), det är svårt att berätta allt, lättare om du frågar specifikt.

Ang. lösdrift är det bland det bästa, men det är individuellt. Nu i början får ni försöka ta reda på vad det är som utlöste kvickdraget och plocka bort det. Vem vet ni kanske kan ha kvar halm?

Viickan_
0

#5 Jo, veterinär var ute idag. De var kvickdrag :

Viickan_
0

#8 Okeej. Jo jag har läst om de, men de konstiga är att hon orkar lika mycket som innan :S ? Och jag har sett henne bli riden, lika pigg som vanligt, de är de som är så konstigt. Sen de som är ännu konstigare är att hon fick det när hon stod på lösdriften, när hon stod hemma hos mig hade hon dammallerig, men inget sådan som nu.

Ledin
0

en häst med kvickdrag mår bäst om alla i stallet har trorrv och man sak ge enilagse lr hösillage då det inte dammar. Jag har en ponny som får kvickdrag om jag inte sköter han rätt detta har jag lyckas bra med i år fast jag har halm då har jag 4 fönser öppna och en mindre dörr igemter hans box öppen på glent, har även 4 ungkor inne i stallet och dom bidrar med att det blir lite fuktighet så det dammar inte utan det lägger sig snabbare. Men nästa år blir det torrv dock inte till korna om jag sak ha det nästa år med tor tror det. Det bästa är om man har utebox lr lösdrift men det kan inte jag ha här tyvärr men ha ett fönster öpper lr flera så det blir frisk luft i stallet, och sopa aldrig när hästen är inne räffsa isf. Jag sopar när dom ahr gått ut på morgonen och sen när jag har mocket o sånt men har alltid öppna dörrar om det itne är storm då blir det bara en dörr till öppen. Den här ponnyn är lika pigg som vilken ponny som hälst vetrinären tyckte att han lät bra och inte behövde äta medicin vart lite rädd då han hosta till lite då å då men tydligen va det inte så farligt. Men se till att ponny får frisk luft det e a och o och ge ensilage att äta blötlägg även den kraftfodret.

Mandysan
0

#10 Men det låter ju inte som kvickdrag ens :S

Peppe
0

Peppe har ju (lindrig) allergisk bronkit och rids helt som vanligt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Magica
0

Kvickdrag kan jämföras med KOL på människor. precis som Manda29 skrev så börjar det med kronisk bronkit eller damm allergi. Lungblåsorna går sönder och hästen får jobbigt att andas. Hästarna kan vara pigga det är tyvärr en sjukdom som sakta blir sämre. Jag fick ta bort ett halvblods sto pga kvickdrag.

Hallonbuske
0

Kvickdrags hästar mår bäst när de är i bra kondition,utevistelse dygnet runt,står på spån,torv.Får uppblött foder och ensilage eller vattenbadat hö.Den svåraste perioden för kvickdragshästar är när luften har hög luftfuktighet. Att ge ev Bisolvon vid riktigt rossliga dagar kan vara bra.Men som det redan skrivits. Det blir värre för hästen ,finns inget som kan göra den frisk. Avlivade mitt sto för 3 år sedan då hon utvecklade kvickdrag.

Lagom motion som ej är för ansträngande är det bästa.

Att rykta när det helst är medvind är ett tips!

Allt som kan godgöra för väl konditionerat leverne och vara uppmärksam på tecken där hästen har det jobbigt med andningen är ett måste.Plågsamt för ett djur som är så pass stort och tungt så bör man faktiskt inte låta det plågas.När man märker att andningen är kraftigt ansträngd så ska man besluta att avliva hästen,för det är ju trots allt hästens välbefinnande som kommer före vårat eget.

Zahara
0

kvickdrag kommer när bronkiten blir värre. hästen måste använda musklerna i flankerna och oftast kan du se och känna tydligt att den använder de muskllerna när den andas…med god stallhygien och mycket bra luft kan de leva med det men det är en personlig sak detta med! vissa hästar klarar det bra andra inte.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

[myslaa]
0

#10  men hon har inte fått det från kronoberg! det sa vi.. och vi kan inte byta ut halmen, tyvärr…

Hagelberg
0

#17 Fråga igen om du får byta ut halmen för det är det sämsta en kvickdraghäst kan stå på. Halm innehåller sporer (vilket hö oxå gör) som gör kvickdraghästar mkt dåliga. Bra om du även kan gå över till ensilage för hö är inte alltid lätt att hålla hygieniskt bra. Lycka till med din lilla häst!

Mixie
0

#5-6 Vadå så ni struntar i om en häst mår jättedåligt av halmen för ni andra inte "vill" byta..??? Ojj.. Jag tycker inte ens att man kan kalla sig djurvän om man vägrar byta bara för att man inte vill!!

//Mickan

[myslaa]
0

# 19 men det finns inget annat än halm som passar till den lösdriften! vi kan inte hålla p och byta, halm är det bästa för den läsdriften det har alla sakt! inte JAG

[myslaa]
0

#19 och det är ju inte ens säkert att det är HALMEN!!!!

Hagelberg
0

#20 Kan det vara så att ni bor i jordbruksområde med mkt korn och dyl? Då brukar anledningen till att man har halm vara att tillgången är så god. I skogsområderna brukar tillgången på spån vara god och då har man det. Att en lösdrift bara skulle passa med halm tycker jag låter konstigt. Vem är alla? Ni ska ju bara byta en gång, samt när ni gör rent den för året.
Ganska säkert att en kvickdragshäst mår dåligt av halm.

[myslaa]
0

#22 ja men asså em andra har sakt att halm är det bästa dem kan ha.. jag ha rinte sakt!

[myslaa]
0

#22  plus att fodervärden på    viickan_   sa til mig': vi kanske ska flyta zitan. för hon tål inte halmen! då är det ju hennes val

Bobby
0

Kvickdrag är samma som bronkit = astma. En såpdan häst mår väldigt bra att gå på lösdrift. MEN…. Den behöver hållas igång! Precis som alla hästar! En bra grundkondition, allltså!