Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1089 ggr
Johanna
0

blir så trött!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

som ni vet så ska jag låna ut min häst på foder, o hon som skulle ta henne tackade ja.

Jag skrev ihop ett kontrakt o tog lite hjälp utav ett jag hittade här..
skrev dit lite xtra saker, såsom att jag inte ville att ngn annan än just fodervärden o den ev medryttaren skulle rida hästen eftersom hon är som hon är min pålla o eg en enmanshäst, o jag tycker inte att det var ngt konstigt med det, o sen ville jag gärna veta vem som skulle rida henne mer.
jag hade även med att jag ville att hon skulle rapportera till mej hur min häst hade det om det nu var så att vi inte ha kontinuerlig kontakt, o då med minst 1månads mellanrum…
Inget konstigt med det heller enligt mej.

men nu ringde hon o menade på att hon tyckte att kontraktet var oseriöst o att en fodervärd minsann inte alls behövde höra av sej o berätta hur hästen hade det, samt att jag väl inte skulle bry mej om vem hon hade som medryttare osv osv…
o att man som ägare avsa sej ansvaret.. o visst det kan jag köpa, men jag vill ju ändå veta hur min häst har det.

Hon menade även på att detta kontrakt inte var riktigt o ville använda sej utav ett som man köper.
men ett eget skrivet kontrakt är väl detsamma som ett köpt?? så länge båda skriver på så är det ju nog?
Köpekontraktet på Tassa är handskrivet, o det gäller mej vetligen :)

hon tycker jag är oeriös som vill ha med många saker, men vad hon vill ha på kontraktet vet jag inte… Att nu får du min häst ,gör vad du vill. tack o hej! 

Nu känns det inte alls lika kul längre, om vi redan nu ska börja tjafsa om saker o ting så tror jag faktikst inte att jag vill låna ut henne till den här tjejen.
jag talade om för henne innan jag slrev ihop kontraktet att jag förmodligen kommer ha en hel del "onödiga" saker med, just för att jag tidigare blivit rejält lurad av oklara kontrakt o det vill jag inte ska hända nu….

åhh, jag vet inte hur jag ska göra nu, men det lutar åt att jag säger att hon inte får ta henne, så får jag försöka hitta ngn annan som vill ha henne på foder under min graviditet… suuck! 

ingen här som är sugen på en foderhäst?? Flört

bubbelbubbel
0

jag skulle nog vilja säga att du är seriös just för att du har skrivit med saker som är viktiga för dig.
det är ju inte så att du lämpar över hästen och säger varsågod, vi ses om ett år.
du kanske borde ta dig en funderare till om denna tjejen verkligen är rätt..?

Manda29
0

Hade det varit min häst så hade jag dragit öronen åt mig. Är väl inte för mycket begärt att hålla kontakten med lite rapporter. Du har väl inte skrivit nåt schema om hur hon ska rida mm . Bara lite allmänt om hur det går. sånt tycker jag bara visar att ägaren bryr sig, i bästa välmening. Hade det varit, som du skriver , tjafs från början ,så nej tack.

vet ingen som vill ha foderhäst Ledsen

Johanna
0

nee, jag har skrivit att hon får rida som hon vill, dressyrridning/träning o uteritt i 1:a hand, men att hon ska ta det väldigt lugnt m hoppningen om hon vill börja med, eftersom hästen stått i 2år o igång sen nov-07., o innan dess inte hoppat på säkert 5år,

o att om hon ville tävla så skulle det vara i samråd med mej.

[countess]
0

jag tycker att ditt kontrakt var bra! och om jag hade varit fodervärd hade jag tyckt det va guld att ägaren bryr sig och inte bara ta hästen så hörs vi när jag vill ha tillbaks han!

jag vill ha foderhäst :) men ha inte råd :(

Johanna
0

det roliga i det hela är att hon innan sagt att hon så gärna vill att jag ska vara med o vara delaktig i hästen m.m, men nu känns det mest som att hon inte vill att jag ska finnas där alls…

[countess]
0

#5 jag tycker du skiter i henne det känns som hon ska göra något hon inte vill att du ska veta om nånting stämmer inte :(

hitta någon bättre tycker jag

Manda29
0

Håller med. Hitta nån annan. Även om det känns extra tungt nu när du är gravid. Vet ju inte hur du mår. Alla är vi olika.

Johanna
0

ja, det får nog bli så…. har en kompis i västergötland osm känner hästen väldigt bra o gärna tar henne. skulle ju iofs gärna villja att hon finns i sthlms trakten :)
men min bästa vän litar jag på till 110%

o i värsta fall får jag ha henne kvar o hitta en medryttare o kämpa på så gott jag kan, vill helst inte rida eftersom hon är så himla busig o jag vill inte riskera bäbisen, men tömmköra kan man ju göra….. 

det måste lösa sej på ngt sätt…. hade bara sett fram emot att kunna koncentrera mej på att vara gravid o att hästen hade tränats o hållts igång på ett bra sätt.

Manda29
0

Hade jag en sån bästa vän, så hade jag lämnat hästen till henne. Även om det är en bit och man inte kan ses så ofta.

Johanna
0

men kom på en sak..

är inte Eve här ute efter en foderhäst?? :)

Eve
0

Johanna - Hehe, jo, jag är ute en en foderhäst (: Var står hon någonstans? (: Tycker precis so alla andra. Klart att du ska bry dig om vad som händer med din häst! Det är ägarna som inte bryr sig om vad som pågår som man inte ska beblanda sig med, för då sitter man en dag i skiten. Och hos mig är du ju garanterad till och med fotouppdatering rätt så ofta, vet du ju ;) Berätta lite mer om pållan (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Lindbygarden
0

Tror att kanske fodervärden blev rädd för att räcka till. Själklart vill man veta att ens häst har det bra men då är det bättre att ägaren ringer när hon/han vill veta hur det är:O)

Se till att ha ordentligt kontrakt med bästa vännen också… jag lånade ut min första häst under grav till min bästa vän, jag tom fortsatte att betala.. Men det sket sig kan jag säga…

Johanna
0

#11 nu står hon ute mot Haninge :)

ja, vad ska jag berätta om henne.
Hon är ju inte så stor, 158 o ganska smäcker, men känns större..
hon har ett rejält steg
är utbildad till typ Mvs, hoppad LA, men är inte hoppad på många år, fast hon tycker det är vansinnigt kul o hoppas väldigt bra!, kan vara lite tittig till en början men så flyger hon över.
Hon är en väldigt snäll häst, men lite speciell att rida… hon är jättekänslig o det är viktigt att man som ryttare inte håller på o joxar för mkt med sits o händer utan mest bara sitter, man behöver ha så superlätta rörelser (vilket inte passar mej nu som känns som en val ;)
Ofta får man provrida henne 2ggr innan man riktigt kommer på henne, men ger man henne bara en chans så är hon jättefin att rida.
snäll ute, pigg bara men det är väl inget minus…
nu är hon ju bara riden sen nov_07 eftersom hon stod 2år o hade föl, men hon har kommit igång bra o vill verkligen jobba!

jag pm:ar mitt mobilnummer så kan du ju ringa mej, så kan vi prata lite mer? om det verkar lite intressant.

ska snart ta o ringa till den andra tjejen o säga att det inte känns helt rätt o att vi ska strunta i det.

#12 jo, självklart ska jag ha ett riktigt kontrakt med vem som än har henne, o det är ingen annan som tycker att det kontrakt jag har känns konstigt.

Zahara
0

jag hade struntt i det ! är själv gravid nu men har turen med en unghäst som inte ska ridas än på ett år och en gammal pensionär så jag kan behålla mina hemma.  när vi hade foderhäst pratade i med ägaren 2gg i månaden via meil eller tel. hade skrivit upp all utrustning vad vi fick göra och vem som fick rida hästen!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

lisette
0

jag tycker nog att det är DU som ska dra öronen åt dig. kan hon inte acceptera dina krav så är hon inget att ha.

du har rätt att kräva precis vad du vill av din fodervärd. kan förstå att hon kanske känner att hon inte räcker till. men det är väl upp till dig att bestämma hur hästen ska skötas.

jag tycker itne att du har ställt ouppnåliga krav i kontraktet. jag hade likadant själv.

leta du efter annan istället… som verkar lite mer seriös.

Johanna
0

#15 det var faktikst ditt kontrakt jag tog hjälp av :)

lisette
0

haha jamen se där! :D