Ont i ryggen?
det bör du nog göra ja.

Absolut! Är nog rätt alvarligt när han vägrar gå :(
Börja med vetrinär och hittar den inget, ta kiropraktor och sadelutprovare…

Jag hade inte börjat med veterinären utan equiterapeut på en gång… veterinären är inte lika utbildad inom just de bitarna som equiterapeuten är och kan. Hittar sen inte den personen något så hade jag tagit ut veterinären för vidare bedömning.

Låter inte bra… :(
Ta ut en veterinär först, kommer inte den veterinären fram till något hade iaf jag åkt till en klinik, kliniker brukar ju också ha en kiropraktor.

har hästen ont och något alvarligt fel så kan ju inte equiterapeut göra något. Alltid vetrinär först innan ET så att man vet att hästen faktiskt inte har någonting som man bör behanlda medicinärt eller vad det nu heter…
Jag skulle tagit ut vetrinär först mestadels pga det snuttan säger men även för att min hästs försäkring täcker vetrinär men inte ET…

så tänker inte jag. När det gäller ryggen är det alltid ET i första hand, benen kliniken och övrigt vid mindre saker veterinären. ET är mer utbildade till att kunna undersöka en rygg än vad en veterinär är. Har jag ont i ryggen så går inte jag till vanlig doktorn utan jag går till den som är mer utbildad om det…sjukgymnasten bla….SEN kan hon skicka mig vidare.
Det var ET som misstänkte Pims förslitningsskador och hänvisade till kliniken……..
…. Kliniken utredde det vidare,sen kontaktade försäkringsbolaget så veterinären behöver inte vara inblandad för försäkringspengarna om du kommer till klinik. Men hittar inte ET något så skulle jag ta och ringa kliniken i första hand och höra vad de tycker. Tyvärr har jag inte stort förtroende för veterinärer utan åker hellre och gör grunlig utredning på en gång. MEn det är så jag fungerar.

Fast ET kan göra mkt mindre. De kan bara behandla snedheter och muskelömheter. Och då gäller det ju att själva problemet kommer ifrån det och att muskel-fel som kommer upp inte är sekundärt till fel som kan vara i ryggen.
Vi har tex ponny i stallet som upptäckts ha en spricka i ett utav torrent-utskotten som nu kommer tas bort pga det. Ryggömhet som ET knappast kan göra något åt eller upptäcka, utan försöker felbehandla. Likaså KS, quaterstoet jag känner har blivit felbehandlad i ca fem års tid utav en ET istället för att röntgas och se att hon faktiskt protesterar utav anledning och fortsätter skapa nya snedheter med anledning :(
Vetrinär är för mig är i det här fallet detsamma som att åka till klinik på utredning (är ju vetrinär som gör det), vetrinärer som kommer ut kan ju inte göra mkt alls.

#9 klart du ska börja med veterinären, så du får reda på vad det är, det behöver inte sitta i ryggen heller.

#5 Just därför sa jag klinik, där det finns vet. som kan titta innan men sedan lämna över. En vanlig distriktsvet. kan ju ofta inte säga mer än "jaa, hästen har ont". Om man behöver equiterapeut finns det ju en anledning, som att sadel inte passar, fel på tänderna, rids fel etc. Eller som Casa ett skelettfel i ryggen som gör att muskler och annat runt omkring störs, sådant kan man kolla upp klinik och sedan efter behandling lämnar man över till ET som avslutar arbetet.

Jill_Niss, hur har det gått?
Undrar jag oxå

Jo, i fredags var kiropraktorn och kollade på Hotten. Han kom fram till följande : Hotten har karprygg, dvs. han kan inte svanka rygg, bara skjuta rygg. Han hade också bäckenbensrotation i höger bäckenben. Och han var mkt stel i högersidan på halsen. Han hade ett dåligt bakknä (höger) och han tror att Hotten kan ha en utsliten led i höger has. (bakben)
nämen oj då. det lät ju inte så bra…

Nej, han hade många fel, men han trodde att han skulle bli bättre om kiropraktorn kom regelbundet i framtiden. 1 gång i månaden.

Eftersom kiroprakton hittade så många fel, kanske det är bra att se om inte vetrinär kan hitta något som även uppkommit utav det med?
Jag funderar på att ta min till vetrinär som kompliment till kiropraktorn jag har, för att de fel som hon hittar kan ha uppkommit utav annat kroppsligt fel som kiropraktor ej kan se och snedheter och felavlassnignar kan även ge saker så som kotledsinflammationer som annars ger mer fel belastningar när hon blir rak egentligen…

Ja, jag funderar på det. Den häör kiropraktorn jag hade heter Inge-Björn (norsk) nån som känner igen honom? Han är tydligen en av sveriges bästa. Han samarbetade tydligen med en veterinär, och misstänker Inge-björn efter några behandlingar att det kan vara något annat som kan vara problemet, så skulle jag få träffa veterinären. Tycket att det är jättebra, då han oxå sa att de flesta kiropraktorer och veterinärer inte samarbetar.

Fast det där låter som vad han själv sagt till dig?
Och han tjänar ju på att du tar återbesök med honom ;)

Ja :) det gör han ju :D men jag får se om Hotten blir nå bättre, får inte rida på fem dagar sedan i fredags :)

Kiropraktorn sa också att karpryggen kan ha uppstått av annat problem, och nu när han ska försöka fixa bort den så tar han bort muskelmassan som kroppen byggt upp mot det egentliga felet, så han sa att jag antagligen märker om det skulle vara något annat som är problemet.

Precis, är det jag menade.
Att han tappat förmågan att sänka ryggen kommer ju ifrån något annat antagligen, något som han tydligen itne kunde se? Och det är ju DET som du egentlgien måste hitta, det som startade allting, så att det itne är något som ligger kvar.
Jag håller på å försöker ringa min lettiska vän å det stuteriet i lettland (där de säkert inte ens kan engelska :/) för att se om någon utav dem vet om min häst haft något problem med sitt vänsterbakben någon gång, för att hitta om det var där det värkligen började och vad det var…

Ja :) Får nog kolla med en veterinär oxå. Vi ringde Hottens förra ägare i början på veckan innan kiropraktorn var hit, men det felet han hade haft tidigare var en cysta i vänstra bakbenet.

En utsliten led låter allvarligt. Det måste man väl röntga för att kunna se? Ingen ET transporterar väl runt en röntgenutrustning?

Nej, det tror jag knappast att han gör . Men man får då ta med sig hästen in till hans gård, men skulle han komma med det förslaget så avstår jag och åker in till en klinik istället, då det där är sterilt, vilket det inte riktigt kan vara på hans gård. Om det skulle bli så att han skulle få lov att spruta i kortison menar jag då.

Men en ET får inte spruta kortison väll ändå?
Undrar fortfarande som Mangis, hur kan han ens veta att leden är utsliten?
Vilken led är det?
Vad har han tänkt göra åt det? (kan ens en ET göra något
låter som att detta blir mer och mer BS..)
Bör den hästen värkligen ansträngas och belastas med vikt ifrån ryttaren?

Ja, att han kan veta det undrar jag oxå. Men jag skrev ju tidigare att han arbetar tillsammans med en veterinär, och då är det veterinären som sprutar kortison. Men jag tänker inte tillåta dom göra det. Tänker nog så fort som möjligt beställa tid för röntgen.

Jag röstar fortfarande för att göra utredning hos vetrinär.
Att folk arbetar 'tillsammans' med andra betyder inte alltid så mkt
Ridskolan jag arbetade på påstod gärna att de arbetade nära vetrinärer, inte fasiken gjorde man det ;/

OKej :) Ja, då är det nog bäst att jag tar han på veterinärundersökning

det tycker jag låter smart :)

#14 Det där lät ju nästan som Casa :/
Lycka till i vilket fall! Hoppas det blir bra ;)

#31 vad hände med Casa då? :/ Tack! :)

Läste på din sida nu :/ Jobbigt…

#33 Visst, fast jag har vant mig vid eländet… Har hållt på med detta över ett år nu. Han får detta året på sig :/ Nu senast hade han en ny låsning i ryggen, en inflammation, låsningar i nacken och bäckbensrotation. Man misstänker att han har problem med revbenen också, men man kan inte ta allt på en gång…
Men som sagt, du får berätta när du vet mer om Hotten ;)

Loa_bg, vad för utredningar har gjorts på honom?

Hoppas att han blir bra ! och att Hotten likaså. Tar honom till veterinär, så får de avgöra hur allvarligt det är med honom.

#35 jag är också intresserad Loa_bg :)
HMMM….. man ska alltid vända sig till veterinär!!!
Jag har själv arbetat med både massage och laser och jag rekomenderar ALLTID veterinär!!
Blir faktiskt irriterad över att man inte tar sin häst till veterinär och utreder när man inte vet vad som är fel!!
Oooom din häst är slut i en led, hur nu din kiropraktor vet det(?), så kanske du inte ska rida din häst alls??? Oavsett hur många behandlingar din häst får!!
Så in på klinik!!!!! Det kan ställa till det för dig med försäkringsbolag etc om du väljer en alternativare före vet.. lägg en plåt på den leden som sägs vara utsliten…
Sen så är absolut INTE en eq mer utbildad än en veterinär… de kan inte samt har inte samma utrustning för att kunna diagnostisera än vad en veterinär har…
Du kan gå en liten fjuttig kurs (eller ingen alls) och sen titulera dig som eq..

Mrs-Dibs, du värkar ha koll, krävs det värkligen utbildning för att kolla sig equiterapeut eller kiropraktor? - Jag menar så som det gör för att få kalla sig doktor och så…
Min häst hade extremt ont i ryggen efter ett tag när jag börat rid träna honom , men han sa inte något när jag red , eftersom han ville arbeta (arbetsnarkoman) men efter två veckors vila , massage varje dag och värme över ryggen så blev det nästa bra, Tills en dag då vi hoppade ute i en stor hopp pddock , då vi gick omkull över ett hinder
både häst och ryttare var nära på att bryta nacken! :s ,
Men hästen blev bättre i ryggen,
kollade självklart upp honom efter det , och det visade sig att han hade haft två stycken upphakningar i ryggen , som gick ut när vi gjorde våran "lilla" kullerbtta,
Det tog självklart ett tag att övertala honom att hoppa igen , men den tiden han behövde fick han , och nu löshoppar han 150 och med ryttare hoppar han snart banor på träning 120 :)

jill_niss hur har det gått??
Undrar också hur det gått med hästen?

oxå nyfiken…

oxå nyfiken…