Svullet Skap
Hej!
Ja min häst har fått en hovböld. Det var nu en vecka sen men det känns som att det inte har blivit så mycket bättre.
Men igår så visade sig att han fick 38,9 grader feber. Orolig ringer jag distriktan och hon säger att hon inte kan så mycket om häst och hovbölder så hon tycker jag skall höra av mig till kliniken inne i Visby.
Jag ringer dom men får inte tag på dom så jag åkte in själv. Där säger hon att vi skall vara lugna lite till. Efter som han har en öm hov så tyckte hon att det var ingen idé att stoppa i honom en massa medel, för att det skulle bara vara bra i tre veckor och sen skulle det komma tillbaka. Så nu skall jag tempa honom morgon och kväll.
Om han stiger över 40 grader så skulle jag köra in honom akut. Men idag så hade det sjunkit, men nu kommer ett annat problem. Hela Tonis skap har svullnat upp och blivit gigantisk.
Ännu mer orolig på att det kanske var därför han har fått feber så ringer jag veterinären. Då säger dom att han har kanske stått för mycket i boxen och då brukar det ske så. Så jag tvingar ut min halta-lotta att gå en liten promenad och sen massera hela skapet.
Efter ett tag så stod Toni och njöt och jag kände mig bara lustig. men ifrån att den var stenhård så hade den blivit lite mjukare.
undrade om någon annan har varit med om det? Och vad hände då?
kan ju vara så att han fått i skit som har fastnat fel och gjort ont som du sen fick loss när du maserade det! kanske tvätta lite med ljummet vatten i skapet???
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

vet en häst som fick infektion i skapet. de var tvugna att tvätta honom. han blev med svullen,
oj då…

mina föräldrars halvblod svällde också upp sådär i skapet förra året, det såg ut presis som att blod/vätska samlats längst ner för han var inte svälld upp emot buken. jag åkte in med honom till vet. som konstaterade att han på nåt sätt fläkt sig och fått en blödning som "runnit" ner i skapet. han fick en spruta kortison sen blev det bra 
blir det infektion så sväller dom hela vägen upp mot buken.
Min lelle häst vart välutrustad i somras, då han blev illa knottäten på "pungen" (dvs det som engång var en pung) och snopp-fodralet.
Men det lade sig efter nån vecka…..
men fortsätt du att promenera litet o massera skapet om det verkar fungera.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

ja nu tvingade jag ut honom på en 10 min promenad och masserade lite, efter lite ko-sparkar. Men deet känns mycket mjukare. Men om det fortfarande finns kvar efter påsk så får jag tillkalla en veterinär i alla fall.
men Toni kan sträcka ut snoppen och kunna kissa bra i alla fall. Ser inte ut som att han har så ont då det kommer förbi snygga brunstiga varmblod ston =P