Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 5352 ggr
JoJos
0

naturlig betäckning

vad behöver man tänka på? hur stort måste de ha o röra sig i?

Hur länge måste de gå innan vet ska komma ut o titta om de blivit något?

Min kund ska nu köpa ett sto för att avla med sin egen hingst och vill att de ska bli fribetäckning, vad krävs av mig? måste jag tänka på något?

AnnaLundin
0

Naturlig betäckning är den benämning man använder när man håller i hingsten och stoet medan stoet betäcks.

Fribetäckning heter det när de går tillsammans i en hage och löser saken på egen hand.

Veterinären "måste" inte alls komma ut och titta ifall det blivit något, men om man vill dräktighetsundersöka så görs detta med fördel på 18 dygn efter sista betäckningen/brunstens slut. Då hinner man betäcka om på nästa brunst om det inte har blivit något förra gången, för näste brunst är i så fall på ingående.

OM din kund ska köpa sto och avla med sin egen hingst - varför ska DU tänka på något alls då? Det är väl upp till kunden?

JoJos
0

kunden kan inget alls han äger bara hästarna tyvärr,

men hur stor yta måste hästarna ha vid fribetäckning?

Zadeira
0

Det låter inte lovande att han inte kan något utan "bara äger hästarna", men vill att det är fribetäckning… Då måste han väl veta lite… Jag hade inte gett mig in på avel utan att personligen läsa på.

AnnaLundin
0

#2 - Det beror på många faktorer.

• Vad är det för ras?
  • Är hingsten vettig så att det FUNKAR med fribetäckning? Stoet måste ju kunna komma undan om han får för sig att betäcka oavbrutet hela tiden etc.
  • Jag anser att de bör ha så stor hage som möjligt. Exakta mått på hagen är ju omöjligt att skriva.

VARFÖR ska ni ha fribetäckning? Är det inte bättre att handbetäcka varannan dag under brunsten, det minskar skaderisker och sånt betydligt.

Sen undrar jag om ni har koll på detta med hingstlicenser och betäckningsredovisningar och sånt, så att betäckningen blir laglig och avkomman går att registrera. På det lilla du skriver känns det som ett hastigt infall av "jag vill ha ett föl"…

Zahara
0

Jag betäckte mitt sto på detta sätt och det fungerade jätte bra! nu har jag et snällt sto som ställer upp sig friilligt och det var en mycket bra hingst! De hade en hage på ca 1 ha och gick ihopa i ca 1 vecka, när jag såg att hon inte brunstade igen tog jag ut vet efter 45 dagar sen igen på 90 dagar :) Hon blev dräcktig :) men allt beror ju på hur pållarna är i psyket!

Anna.Lundin du verkar kunna lite om detta! om jag betäcker ett halvblodssto med gröna papper med min egen hingt med gröna papper blir fölet godkännt och med gröna papper då?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

JoJos
0

För det första är de inte jag som äger varken sto eller hingst = inte igentligen mitt problem men iomed att båda hästarna står i mitt stall o på min mark vill jag ha lite kött på bena o kunna veta vad ska acceptera o inte..  SÅ JAG HAR ALLTSÅ INTE FÅTT ETT HASTIGT INFALL AV JAG VILL HA ETT FÖL……..

Jag rådfrågar inte ber om kretik.. och vad har rasen med storlek på hagen att göra.. själv tycker jag att betäckning vid hand är de ultimata då det är första gången för hingsten som iof är som en stor bebis och är hur lugn som helst…..

AnnaLundin
0

#5 - Nej, det blir inte gröna papper om du betäcker med egen hingst, om den inte är godkänd. Det blir grå…

#6 - jag menade att det låter som att ägaren har fått ett hastigt infall…

Jag ger gärna råd, men jag behöver ha mer kött på benen för att kunna ge bra svar!

För mig är det en självklarhet att det skiljer i storlek på hage beroende på hur stora hästarna är. Två minishettisar klarar sig kanske med en "halv paddock" medan jag aldrig i livet skulle släppa två halvblod för fribetäckning i en så liten hage.

Eftersom du är inblandad och hästägaren tydligen helt o´kunnig försöker jag även ge råd för att fölet ska kunna registreras, därför ställer jag fler frågor än det du undrar över.

JoJos
0

oki. ja det är två varmblod iaf. ägarn har kollat upp att avkomman ska gå att registrera om han äger både sto och hingst. så då borde de inte vara några krussiduller där ? hagen är stor så dom kan springa undan varan men som jag sa tidigare, ja tycker handbetäckning verkar bättre.när det dessutom är hans första . stot vet jag inget om alls, hon har inte kommit ännu. hingsten hanterar jag varje dag och de är den mest bedårande varelsen jag  stött på.

antar att han vill ha en ny start häst efter sin fina hingst. men dock förstår jag inte varför han inte får honom godkänd, vad krävs för att en travhäst ska bli avelsgodkänd??

AusaBausa
0

men blir den reggad som varmblodig travare då eller vad?

För man kan ju regga sina shettisar om hingsten inte är godkänd också men inte som shetlands utan som ridponny då…eller är jag fel på det?

AnnaLundin
0

#8 - be ägaren kolla en gång till innan ni gör något, för om jag inte minns alldeles galet så måste det vara samma ägare på både sto och hingst före årsskiftet mot det år då betäckningen planeras för att man ska kunna regga fölungen okej. (det var faktiskt just detta jag hade i åtanke när jag ställde fler frågor, jag fick en känsla av att det var just travare det handlade om)

Jag skulle också råda er att börja med att handbetäcka en gång innan ni släpper ihop stoet och hingsten, för att ha koll på att de faktiskt accepterar varandra och att han klarar av att göra det han ska göra - om du visste hur klantiga de kan vara första gången de ska betäcka… Räcka ut tungan Handbetäckning före ihopsläpp gör de flesta hingsthållare som har fribetäckning, just för att minimera skaderisken. Sen måste ni, som sagt, hålla koll på hur det funkar, för vi har avlat bort många naturliga beteenden hos våra tamhästar. Vissa hingstar betäcker hela tiden, andra slåss med stona och somliga vågar inte betäcka alls om det är ett dominant sto…

#9 - Shetland kan man regga som shetland numera om det är fullstammade individer och om betäckningsrapportering sker enligt konstens alla regler.

Och i vilket fall som helst så registreras de aldrig som ridponnyer, utan som korsningsponnyer i det korsningsponnyregister som Ridponnyföreningen ansvarar för.

lisette
0

har för mig att man måste äga både sto o hingst för att fölet ska gå o registrera i STC.

AnnaLundin
0

#11 - precis det jag skrev i #10 - att man måste äga både sto och hingst och detta redan vid årsskiftet före betäckningen!

Är det hästar som ägs av flera personer så måste det vara exakt samma ägarkonstellation på både stoet och hingsten, det är ganska strikt reglerat.

AnnaLundin
0

#8 - fortsättning på mitt svar ovan:

För att en travarhingst ska bli godkänd i avel krävs att han är en av de allra bästa med goda meriter i storlopp och sånt, om jag inte minns alldeles galet.

Tyvärr är det så att även om hingsten är lätthanterad i det dagliga livet så innebär detta inte nödvändigtvis att han är funkar vettigt när hingsthormonerna gör sitt intåg på allvar.

Jag har varit med om en hingst som i det närmaste försökte döda ett högbrunstigt sto, som han av någon anledning inte hade lust att betäcka. Han skulle jaga ut henne ur hagen i stället. Andra ston gick bra, dock.

lisette
0

hur funkar det om man leaser ett sto då?

AnnaLundin
0

#14 - ett leasat sto får man inte använda till egen hingst, det måste vara exakt samma ägare till stoet och hingsten

tezzie
0

Jag fattar inte riktigt hur ni menar när ni säger att man måste äga både sto och hingst för att få registrera det i STC.

Är det verkligen så *känner mig korkad nu*

Många jag känner har ett sto som dom betäckt på seminstationer, och deras föl blir då reggade i stc även fast de inte äger hingsten…

Kan ni förklara så att jag förstår :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Annette
0

#16. Då är hingsten godkänd enligt gällande regler. Men om man skall "buskavla" travare är det de regler som Anna beskrivit.

tezzie
0

#17 Tack, då fattar tom jag ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

AusaBausa
0

#10 ja just det det är korsningsponny de reggas som!!! Fel av mig..

Men som du skrev, så är det nya regler där nu ja..

AnnaLundin
0

#19 - jag ville bara förtydliga att det inte är ridponnyer, för det är en så himla vanlig missuppfattning att ponnyn är skulle vara ridponny för att det är ASRPs logga på passet. Det är raskoden (första två siffrorna i registreringsnumret) som styr vilken ras det är. Och ridponny är en egen ras med egen raskod (43 el 93), där vissa raser är godkända inkorsningsraser, andra inte.

Zahara
0

Anna så jag måste få min egen hingst godkännd på visning trotts gröna papper och att jag betäcker eget sto? men då har jag ju full stamm och papper på båda varför blir då papperna gråa på avkomman?

Förr fick man lov att avla med egen hingst på sina egna ston är det nya regler där med nu?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

AusaBausa
0

#20 ja jag förstod det! :-D

AnnaLundin
0

#21 - endast de halvblodshingstar som är godkända av ASVH efter genomfört brukprov kan lämna avkomma med gröna papper.

Man måste skilja på vad som är lagligt och vad avelsföreningen kräver för att avkomman ska bli stamboksberättigad.

Man har ALDRIG fått gröna papper om man betäckt med egen hingst som inte var godkänd, det har bara varit en lagligt utförd betäckning.

Tusen
0

Ett litet tillägg bara. Visst är det väl så att hingsten måste vara avelsvärderad för att få betäcka. Då får man använda hingsten till andras ston också. Däremot tas avkomman inte in i riksstamboken om rasföreningen kräver godkänt hingst enligt rasvisa krav. Avkomman är lagligt gjord med avelsgodkänd hingst men inte rasgodkänd. Är hingsten inte avelsgodkänd gör man alltså ett lagbrott.

Då det gäller varmblod har jag ingen aning om vad som gäller men i vilket fall borde hingsten avelsvärderas för att få betäcka. (EU-regler). Eller hur, Anna?