Höanalys *hjälp*
Har precis fått min första höanalys (har aldrig analyserat förut) och nu behöver jag hjälp med att beräkna en foderstat åt min häst.
Värdet är (hösilage) per kg foder:
Ts 72%
Smrp 14g
Råprotein 39g
Omsättningsbar energi 7,8 mj
Kalcium 9,6
Fosfor 0,7
Kalium 9,6
Magnesium 0,6
*** Kärleken övervinner allt ***

Behöver ni kanske veta vad hästen väger också?
Hon väger 420 kg, normal träning (rids dagligen ca 45-60 minuter), svårfödd. Står i hage med andra kl 7-20, rör sig dock inte ute utan står vid höbalen och hänger.
Får idag 1 kg kronkross, 0,4 l betfor (torr mängd), 0,5 kg krafft grund. Står på fri tillgång på hösilage (äter ca 12 kg per dag)
Kan någon vänlig människa förklara för mig hur man räknar på ett ungefär…

Hur mkt väger hästen? Svår eller lättfödd? Hur mkt arbetar den?
Det var ju väldigt lite smrp.

oj hehe vi skrev samtidigt =)

Jag fattar ingenting när jag sitter på hippocampus eller freefarm och försöker beräkna detta :)
För mig är det bara en massa siffror *haha*

*putt putt*

Är det meningen att hon ska ha fri tilgång även på detta hö?
Isåfall måste du nog lägga till mer protein. Lucern?
Mer exakta siffror och så lämnar jag över till de mer foder-kunniga =)

Jösses. Jag har räknat en hel del, men det blir mest skit av det. ;) Du har ett onormalt lågt proteinvärde, men samtidigt ett för högt kalciumvärde, så det är svårt att balansera. hösilaget är relativt torrt, och beräknar man enligt TS är 12 kilo en väldigt stor mängd till din lilla häst. :)
Hösilage - någonstans 8-9 kilo som du bör komplettera med till exempel 1 kg Krafft Protein. Jag hade inte gett luzern, då det också är ett högt energivärde och dessutom högre kalciumvärde. Krafft Protein brukar fungera bra. :) För att få mer fosfor hade jag gett 0,5 dl vetekli, och sedan kompletterat med Kraffts Miner VIT, som är speciellt framtagen för grovfoder med höga kalciumvärden. Krafftfoder på det här borde göra din häst explosiv. :P
Ett önskvärt hö bör ha ett proteininnehåll på 30-60 g smbrp/kg. Det räcker tyvärr inte att endast öka hömängden, utan proteinet är viktigt. Överskott av energi är inte heller önskvärt, utan en bra balans är att eftersträva. Lycka till.

#7 Blir bara skit av mina uträkningar oxå :(
Tack för dina tips, ska försöka räkna lite till jag med :)

Gejsa: Du kan väl det här skitbra du ;)
Utan att räkna alls
Det är ett nära nog katastrofalt lågt proteininnehåll i det höet.
Ge MINIMIGIVA av det höet för att täcka tuggbehovet och komplettera gärna med lusern i massor och lite av proteinrika kraftfoder. Minimigiva är 1 kg torrsubstans/100 kg häst. Jag hade nog gett 5-max 6 kg av detta hösilage.
Det är inte tillrådligt att ge så mycket som 1 kg av proteinkoncentrat, risken är stor för otrevliga tarmflorestörningar om man ger för mycket sånt.
Edit:
Såg nu att ni ger fri tillgång av detta hösilage - jag skulle bestämt råda er att låta bli det för med så lågt proteininnehåll kan det ALDRIG bli bra med fri tillgång.

kan ingen förklara vad allt är?! och hur värdena är i ett bra hö. Fattar absolut ingenting :/
#11 - det finns ett par artiklar om utfodring på ponnytrav ifokus (välj fliken artiklar och titta under "hästhälsa") där detta förklaras en del.

#11 Jag fattar inte heller…
#10 Har inget annat hö att ge henne, tycker du att jag ska dra ner till 5-6 kg hö om dagen? Hon är väldigt tunn min häst!
Hon är tunn din häst för att höets värden är som de är.
Jag skulle också dra ner kraftigt på detta hö och ge lusern strå, eller ännu hellre, köpa nytt hö. Det skulle faktiskt bli billigare. Hur som helst så är det som att fylla magen med halm, grovt beskrivet? Din häst får svårt att gå upp i vikt och förmodligen har hon dåligt med muskler också?
hoppas det löser sig!

Törs inte tänka på vad hon har fått för hö tidigare. Hon har gått upp 60 kg sen i september på detta. Dåligt musklad är hon inte heller.
#14 Tack, Jag hoppas oxå att det löser sig =)
Enligt hippocampus:
8 kg Hösilage
1 kg Korn
0.1 kg Vetekli
0.5 kg Betfor
2 kg Lusern (pellets eller hackat strå)
0.3 kg Protein
0.6 kg Krafft Pluss Grön
100 g Miner Vit
Vi kan byta om du vill, jag har ett för bra hösilage =(

Jag vill inte kommentera eftersom det är så usla värden i höet. Ungefär samma som Tessa ju. Hon hade jättesvårt att fixa det bra till sina hästar. Det är på tok för dåligt med smrp.
I det jag har skrivit in i #16 blir det ett kalciumöverskott, men det är ofarligt.

#16. ska man verkligen behöva pytsa så där mkt med olika kraftfoder?
#19 - jag är övertygad om att det går att hitta en foderstat utan att behöva pytsa sådär många olika saker.

#16 Vi byter direkt :)
Kan man alltså har för bra hösilage??
#21 - njäe egentligen inte. Proteinöverskott som beror på att grovfodret är väldigt proteinrikt gör ingen skada. Möjligen bör man undvika det på de riktigt högpresterande hästarna, men för en vanlig hobbyhäst är det bara att fodra enbart bra grovfoder och se glad ut!

Åhhh vad jag skulle vilja ha ett bra hö…..
Kan inte byta nu så jag får göra det bästa av det fram till sommarbetet :(
Fixar inte att ha 10 olika sorter, har inte råd med det heller för den delen.
Kommer att drömma om Mj, smrp, ca och allt vad det är. Mina kollegor tycker att jag är osocial ikväll *haha*
#23 - ett riktigt bra hö är värt att betala en krona extra/kg för, för man slipper ge kraftfoder alls. Jag har ett sådant hösilage nu, där det egentligen bara är fjolårsfölen och unghingstarna som behöver tillskott. Fölen för att deras tarmflora bara precis har hunnit bli färdigutvecklad för att kunna tillgodogöra sig grovfodret och unghingstarna för att de är just unghingstar - växer och leker massor.
Fullblodsstoet, halvblodsungstoet och de övriga ponnyerna äter enbart hösilage och mineraler. Och är MYCKET runda och fina över rygg och rumpa.

Jag har också ett riktigt bra hö och även hösilage. Vi behöver inte ge mer än bara grovfoder till alla utom min gamling Gobban. Fast kanske att han också klarar sig men jag vill inte pröva. :) Ändå ger jag samma pris som när det är lite sämre värden. Det är jag själv som analyserar höet så….. haha
Har man ponnyer så kan man ha ett för bra hö. Vi har ju två fjordingar som står här och dom blir lite för pigga och samlar energi när dom inte rids så mycket, även min islänning tyvärr. Så visst kan man ha ett för bra hö. Dom blir tjocka och pigga vid uteritt. För pigga. hum Tom den gamle fjordingen fick några tokspel häromdagen berättade ägaren. Hon bockade och slog bakut och var jättejobbig. Hon trodde att hon skulle ramla av flera ggr. Och då har hon ägt henne i ca 16 år. haha hästen är 22 år.
Ring upp KRAFFT, de räknar ut foderstater !! :)

eller maila, det gjorde jag och fick svar dagen efter!
Varför ringa Krafft när man kan göra det bättre själv?
Krafft vill naturligtvis sälja sina egna produkter så risken är bara att det blir onödigt dyrt om de får räkna på saken.

#28# Jo, så är det ifos att dom vill sälja sina produkter. Men deras produkter är ju inte fy skam heller. Jag använder nästan alltid kraffts produkter. Tycker dom är bra.
Och har man ett sånt där dåligt foder så behöver man nog all hjälp man kan få.
Krafft hittar iaf inte på. Du såg ju på Lisettes svar att bara ge av hösilaget. Där tjänar dom inget på analysen.

bara på mineralerna! som inte kostar speciellt mkt… ;)

Ja, men mineraler får man ju nästan alltid lägga till så….

Tezzie, hoppas du hittar nån bra lösning på fodret snart! Jag skulle också vilja veta värdena på vårat hösilage. Vad kostar det att testa det?
#32 - runt en femhundring brukar analysen kosta

#32 550 kronor betalade jag (för att bli totalt förvirrad)

#27 Jag har mailat nu, får se vad de ger för svar.
Jag har själv trixat fram en foderstat som får "duga" fram till betet. Men jag ska se vad dom ger för svar oxå :)

Dom priserna är med mineraler också. Vill man bara veta smrp och mj så blir det väl ca 350 eller något liknande.

Gör det något om det blir för mycket energi i foderstaten? Förutom att jag får en pigg häst?
Ja det gör det…du får snarare en fet häst till slut.