Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 541 ggr
Linda
0

Lämna bort på foder

Vi ska lämna bort en ung ponny på foder och jag tycker det är så jobbigt och lite oroligt varje gång.

-Vilka krav ska man ställa det är ju svårare att komma iefterhand ju..

-Vi tänkte låna ut på 1år i taget,tre mån uppsägning och att de ska sko henne av en bra hovslagare var 6-8 vecka.

Vi vill att de tar över försäkringen men att de försäkrar upp henne varje år nu är hon på 20.000:- men vill att hon ska stå i minst 30.000 när de tar över,att de tar alla löpande kostnader mm och förbinder sig att ta reda på hennes fortsatta utbildning,att vi får visa henne nästa år osv.

-Självklart har vi tagit reda på så mkt som möjligt om dem osv de verkar super bra ,varit i deras stall och tittat mm

-Hur har ni andra gjort?

mvh Linda m familj

gejsa
0

Hej Linda!

Har du tänkt ha ut henne på foder för att fodervärdarna ska ev köpa henne sedan? Eller är din tanke att ta hem hästen sedan?

Ang försäkringen. Ha den själv fast dom får betala. Hur ska du vara säker på att dom betalar försäkringen. Så händer en olycka och hästen kanske måst opereras. Oj då, vi har inte betalat försäkringen!!! Ingen har råd att ta ur egen ficka osv… Hur många ggr har man inte hört detta. Det är det viktigaste.

När jag hade min unghäst ute på foder gjorde jag så. Annars betalade fodervärden alla löpande kostnader.

Vi skrev även att dom hade förköpsrätt när jag skulle sälja henne. Vi skrev även ett pris som tyvärr var för lågt. Men det var ju bara jag som fick ångra det. Köparen var ju glad för det.

Det är alltid en risk när man släpper ut en häst till någon okänd på foder. Men å ena sidan är det en ännu större risk när man säljer sin häst. För DÅ har man ju inget att säga till om.

Lycka till!

Carola

Kiara
0

Jag tycker att du ska köpa ett färdigt kontrakt på hästen, men köp ett hyreskontrakt och ta i hyra lika mycket som försäkringen är. Sen är det också bra om man tar mycket bilder på hästen (även detalj bilder på ben, hovar, ögon mm). I det färdiga kontraktet står att du ska lämna med hur hästen ska utfodras, det är ju faktiskt inte så dumt.

Jag var på väg att hyra ut min New Forest och då hade jag även ”krävt” att dom använde min hovslagare. Av tre anledningar 1. han är bra 2. det är bättre för hästen att slippa byta hovslagare 3. han kan också hålla lite koll på hästen åt mig.

Nu blev det inte så utan jag skaffade mig en bra med ryttare i stället som rider henne fram till våren då hon ska säljas.

charlie
0

Hej

(använder min sambos användare så kan jag använd hans dator nere)

-Jo det är nog klokt att ha försäkringen själv faktist.

-Jag kände mig lite krävande när jag tjatade om hovslagaren eftersom vi är jätte noga med god hovvård,bra vinklar osv.

Eftersom jag själv förut lånat på foder tyvärr en häst som i det läget inte var helt frisk och jag blev beskylld att jag misskött hästen de 6 v jag hade den känner jag även med fodervärden att vi ska få bra avtal som passar oss båda men viktigast är ju att hästen får det bra och det är därför det känns så bra att de bor så nära oss.

-Tack för era bra svar/Linda

---

LinneaG
0

Hej, är det Vicky du pratar om?

Vem är det som ska ha henne på foder?

Linda
0

Sänd mig ett privat medelande

mvh Linda

Linda
0

Hej

-Japp nu har hon åkt och blivit "polis ponny" de hämtade henne igår och allt har hitills gått bra.

Önskar dem lycka till

/Linda

gejsa
0

Va? Det var snabba ryck.

Vad menar du  med polisponny?

Bor dom i närheten av er?

Carola

Linda
0

Hej

he,he med "polisponny" menar jag skämtsamt för båda föräldrarna är poliser.

Ja de bor här i komunen.

mvh Linda

gejsa
0

Jasså på det viset. Du får inte skriva i gåtor så där. Inte lätt för en annan att veta. *ler*

Kul för er att hitta en fodervärd så nära inpå.

Carola

Linda
0

Hej

Ja det är jätte skönt men skulle aldrig lämna ut henne utanför stockholm eftersom vi inte har så mkt tid att åka runt allt för långt för att hålla kontakten och hälsa på.

-Ja du vet.

Hur går det för din förra fjording?

mvh Linda

gejsa
0

Va? (Kliar mig i håret.)

Min förra fjording? "Nu är munnen som en fågelholk."

Förstår inte riktigt vem du menar nu.

Carola

Linda
0

Hej jag menar Gejsas föl som såldes om hon fortfaronde är hos den som köpte henne efter att du sålde henne.

Ha det gott/Linda

gejsa
0

Hej!

Ja du vet ju att hon som köpte Lina sålde henne vidare eftersom hon skulle köpa halvblod i stället.

Men flickan som köpte henne har henne kvar. Hon tävlar i hoppning nu. Har plaserat sig bra. Har ju kontakt med henne också så det känns bra. Dom är jätterädda om henne. Nästan för mycket. *ler*

Carola

Eve
0

hej!

När jag hade foderhäst innan så betalade jag allting förutom försäkringen. Han var ej till salu och det fick jag klart för mig när jag tog hem honom. Uppsägningstiden var på 2 månader och om han skadade sig så skulle vi betala veterinärkostnader.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus