Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1657 ggr
Believer
0

Hästens mat.

Räknar ni ut ordentliga foderstater åt era hästar? med höanalys och så.

eller ger ni bara "lite på känn" ?

har ni överhuvudtaget ett analyserat hö?

Nu menar jag alltså under vinterhalvåret, och inte under betesperioden.

hjullan
0

troru vi har analys malin ?jag har för mig det iallafall ..

Believer
0

klart vi har analys =P

hjullan
0

okok.. då blir det o räkna ut masser till hösten. när vi gick i ridklass på vilsta så va det det enda vi fick göra hela tiden på teorin (en gång i veckan) snacka om att nöta.

Believer
0

ahahahahaha. kanske kan gejsa hjälpa oss lite i höst? =P,

mazze
0

Hon är bra hon, Gejsa alltså!

Anki113
0

Jag går på känn. Har aldrig analyserat höet. Ser hur dom verkar må. Ger dom fri tillgång till torrhö, sen fyller jag på med blötlagd betfor och korn + breed. Beroende på vilken häst det är.

gejsa
0

Så ni skriver. Generad Man blir ju alldeles generad ju.

Gå på känn rekomenderar jag inte iaf. Bättre med analys så vet man vad man ger sina hästar. Så blir man aldrig överraskad när våren kommer eller strax efter jul. För det är då som hästen har gått ner det mesta efter betet. Likadant så ser man ju vad för mineraler man behöver ge hästen också.

larry
0

Har heller aldrig analyserat mitt hö, ger min 12 kg/dag samt betfor och fibergi men då mest för att få lite annat,bra hull och pigg / glad,används ju endast som promenadhäst.

jen
0

jag har aldrig analyserat förut. hästarna har sett så fina ut ändå.

men fördelen med en analys är ju att om höet visar toppenvärden så kanske fraftfoder inte behövs ges alls!

men vi har hö från 4 olika gärden. hur bär man sig åt då?

gejsa
0

Ja, då blir det ju värre jen. Vi kommer också antagligen få från två ställen. Vi kommer troligtvis att ta analys själva från ett ställe. Det sista är taget senare och då troligvis mindre värden i. Så vi vet iaf när det är taget osv.

jen
0

hmm,svårt det där…   vi vet ju inte riktigt precis var höet ligger från de olika vallarna….

gejsa
0

En del skulle väl ta tussar från varje vall och köra ihop dom. Och få något medelvärde. Men det är ju inte så bra heller. Hur stora är vallarna då?

jen
0

jag vet inte riktigt, men vi har fått in ca 4-5  balvagnar på varje gärde. och det är 7hästar som ska ha utav det.

gejsa
0

Men 4-5 balvagnar innebär ju ca 2.5 ton per vagn. Kan inte du tex ta från ett ställe och då ta analys på det då? Vad jag förstod förut så var dom andra inte intresserade av att ta analys i ditt stall. Om du då får tex 2 vagnar för dig själv så är det ju enkelt.

Mandysan
0

jen: Jag har samma problem i år då vi kommer att få från massor av olika fält med olika jord och olika sent taget osv. Så i år får jag oxå gå på känn.

jen
0

#14 jo, det skulle ju gå. Men problemet är att vi redan fått upp det och det är staplat så att alla tar från samma ställe…

Ja,det är bara jag som vill göra analys Fundersam  typiskt…

Lyrik
0

I det gamla stallet hade jag eget hö med analys (hösilage ingick i stallhyran, som pållen ej tål). Men jag gav mest på känn och efter vad min veterinär sa att min skulle ha.

I nya stallet blir det 2 sorters hö, ett för ridhästar, pensionärer och ett för avelston, unghästar och svårfödda.

Min ska äta det det "sämre", får väl se om jag kan få hjälp med att räkna ut foderstaten till honom.

Nikkan
0

Jag analyser fodret och har höensilage i ett hönät som jag fyller till det inte går mer.

elin
0

Jag går på känn.

/Elin