Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettannonstorget
Läst 1175 ggr
Klasson
0

Minns ni??

Minns ni slakt fölen från nevereverland??

En vän till mig köpte ett sto därifrån men kan nu inte ha henne kvar,har fått erbj att köpa henne….

Problemet är att fölet inte går att ta i.. då dom struntat totalt i fölet när de kom till svergie.. (även på island ju)

Hur skulle ni göra i denna sitvation??

hästen behöver värkas ganska akut,men ingen får ta i henne…

JoJos
0

åh vill oxå ha :(

tezzie
0

Hur gammal är fölet?

*** Kärleken övervinner allt ***

Klasson
0

blir ett år i Maj.. det va en av slackfölen som kom i höstas

JoJos
0

hanteras fölet inte av din kompis? Hur mycke får du köpa fölet för OM man får fråga ;)

Klasson
0

min kompis köpte henne, å sen så blev de lite fel, så hon flytta till sthlm.. så nu står hon och hennes isiskompis i hagen och bara hänger…

hästarna rymde för ett tag sedan, vi fick valla in hästarna i hagen.. ser fölet en människa så rymmer den till andra sidan hagen…

22 vill hon ha.. de som de kostade att ta hem den från island

JoJos
0

oki så hon vill ha 22 tusen för en dryga ettåring som inte är hanterbar ???!!!!??

tezzie
0

Om din kompis har haft henne sedan i höstas så måste ju hon ha fått tagit i fölet, annars låter det märkligt… Jobbig sits.

Hur mycket ungästvana och vana av problemhästar har du då?

Klasson
0

hon vill ha tillbaka pengarna som de kostade att ta hit fölet…

hästen är ju mera en vildhäst än en tamhääst…

JoJos
0

oki men jag betvilar att någon vill ge så mycke pengar om hästen inte ens går att hantera och är som en vildhäst. säger som #7 hur mycke unghäst/problem häst vana har du själv?

tezzie
0

22 tusen låter mycket i mina öron?

Vad är det för ras på hästen? Stam? Alla papper gröna?

Du kan inte länka till någon artikel om den där händelsen?

Klasson
0

Ja någon gång ibland har dom tagit på henne, dom lykades efter många om och men byta grimma på henne för någon dag sedan…

har väll mest enbart haft problemhästar tror jag… förutom Appe och cleo…. lillan va ingen problem häst men unghäst…

Har ju även bokat ett föl av bebbe.. som förhoppnings vis föds i sommar ;)

JoJos
0

22 tusen för den är mycke pengar, #10 det är en islänning

Klasson
0
JoJos
0

oki men problem häst och unghäst i en och samma komination är mer att jobba med tro mig, men har hon själv inte jobbat med hästen?

tezzie
0

Jag skulle inte ha slagit till på detta köp, mycket pga min erfarenhet. Unghästar har jag inga som helst problem med, men detta är en helt annan typ av hästproblem. Det kommer att krävas tid, tålamod och ännu mera tid. Om du dessutom bokat ett föl av bebbe så ser jag inte vitsen med att ta hem denna häst?

Var det inte du som nyss blev arbetslös förresten?

Klasson
0

Jag vet inte så mycket vad dom har gjort… men ingen kan komma in närheten av fölet… dem skulle behövts värkats, men dom kommer inte i närheten av den… tror inte ens hon kan lyfta hovarna..

När min sambo hjälpte dom byta grimma så sprang hästen mest omkring o dom vågade inte göra något.. min sambo fick tag i hästen å fick in henne  i boxen, där levde hon loppan i 15 min sen gick min sambo in å fick hålla i henne med ett rep runt halsen och ett stadigt tag om rumpan…då gick de byta grimma…

Peppe
0

Har dom inte lagt ner nån tid alls på hästen så det iaf går att klappa på den så får dom nog bita i det sura äpplet och sälja den billigt till någon som har tid och kunskap..

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Johanna
0

den är söt, men jag skulle aldrig betala 22.000kr för en häst som inte ens går att fånga i hagen, o jag tror inte att någon annan skulle göra det heller… det blir ju massor med jobb om den är så rädd för människan

Klasson
0

Jo jag är arbetslös…  men min sambo har lovat att hjälpa till… Vi har ju stall hemma på gården..

Ska ut och titta på fölet idag iaf….

Men som de känns så är de lite väl mycket pengar de handlar om när hon är så svår… Ville bara ha lite flera som hängde på o tryckte ner mig..

JoJos
0

men sätt hästen i en mindre hage så man har möjlihet att kunna vistas runt henne, gå ut ge henne lite morötter? leka med henne, o sen lämmna henne, inte ställa några krav förens hon insett att de inte är farligt, de verkar juh som om hon är rädd.

fråga henne vad hennes lägsta pris är, 22 tusen är hon dock inte värd,men köpa henne till rätt pris kan jag gärna göra annars =)

Johanna
0

din kompis måste ju inse att det är himla massa pengar för en helt ohanterad häst, jag kan förstå att hon vill ha tillbaka pengarna hon la ner på hästen, o hade hon lagt ner ett arbete på den så hade säkert fått det + lite till….

JoJos
0

de priset din vän vill ha får man en lika gammal häst som är :vac,verkad,hanterad och van vid de mästa och då pratar vi samma pris och även billigare

Klasson
0

Tror 22tusen va de sista priset… Dom är mera kompisar åt min sambo..

Får se… ska titta på henne ikväll runt fyra… lägger in mer info då om henne när jag träffat henner själv.. å sett hur hon är…

JoJos
0

berätta för henne att hon inte kommer få dom pengarna om hon inte vill jobba med hästen först. men som sagt för rätt pris finns det nog mång som vill ha henne,

fridak
0

men varför har du inte kvar hästen du hade nyss?(appe?)
Om det var du som hade problem att hålla honom(kanske inte var så), varför ta en ny häst?

Klasson
0

25* Det är en sak som hänt ang den hästen som jag inte vill ta upp på detta forum… är de något ang de så tar jag de via PM…

Appe finns inte kvar hos mig längre…

CoNo
0

Varför ska du ta hem henne, varför ska du inte göra det? Tänk på det positiva och det negativa. Det kan hjälpa dig en bit.

bell
0

Jag säger bara tänk på ditt HJÄRTA!

Vad ska du ha henne till ? Och fölet du har bokat?

Skriv en lista posetivt och negativt. och tänk på vad du vill ha ut av ditt hästliv. Lycka till

JoJos
0

du kommer inte ha tid för två föl och det kommer bli kostsamt i både pengar o famför allt tid.

Klasson
0

De som lockade mig med isis fölet va "problemen" jag har en förmåga att dras till sådana hästar :P

Men Bebbes föl är redan bokat å de ska jag ha om allt går som de ska nu…

JoJos
0

jo men att skaffa sig en häst bara för att den är en "problem"häst är juh inte rätt. du ska ha tid för de bokade föet oxå.

vi är nog fler som dras till dessa underbara pälsmonster med problem

bell
0

Då har jag lösningen!

Erbjud dig att ha isis hemma och hantera henne. Skriv kontrakt på t ex 6 månader och där efter kan du få välja mellan att köpa hennr för X kr eller hjälpa nuvarande ägaren att hitta ett bra hem :)

Alex
0

Hade jag haft möjlighet att ha en till häst nu hade jag gärna tagit henne, men mot ett klart lägre pris i så fall. 22' lär hon aldrig få för det fölet. Och skulle jag köpa henne skulle jag inte börja hantera henne, pressa henne och hålla på… Tvärtom hade jag skickat iväg henne att gå i unghästflock.

Men tycker nog att det är nåt hon borde ha kunnat räkna med när hon tog hem henne? Att isländska föl inte direkt hanteras är väl knappast nån nyhet. Och det kostar att importera. Var hon ute efter ett "människovant" föl som går att göra nästan vad som helst med, ja då hade hon kunnat få ett svenskfött för samma pris, eller till och med billigare.

Dessutom tar det tid för fälet att vänja sig, ärligt talat tycker jag det är grymt naivt att ta hem ett föl, precis taget från sin mamma och gått hela sitt liv på stora ytor med en massa kompisar… Och helt plötsligt sättas på ett flygplan, ha en massa människor som håller på med det och sen sättas i en liten hage tillsammans med en annan häst…

Det säger väl sig självt att det är sjukt stressande för en häst, och att då tro att det ska fungera utan problem och att fölet ska gå att hantera efter lite lätt träning förstår jag inte alls.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bell
0

#33 Här har du nyckeln till problemen, fölet skulle räddas ifrån slakt, det var det viktiga. Tyvärr är det vanligt att det händer sådana här saker. Folk som tycker synd om djuren och skall "rädda" dom ifrån ett grymt öde. Utan en klar tanke på vad de skall göra med djuren i fråga.

JoJos
0

precis som vi sag förut och nu när alex kom o sa de med (isis gurun) 22 är på TOK för mycket. titta på annonser och se vad du får för de priset så får man en rätt klar bild av de hela…

tezzie
0

#33 Mycket bra skrivet =)

Alex
0

#34 Jo precis det är väl lätt så…

Och då är det ju väldigt svårt att veta vad man får hem. Men hade jag levt ett sånt liv på Island, för att åka därifrån och lämna allt, och helt plötsligt förväntas umgås med en massa läskiga varelser på en liten yta… Då hade jag också protesterat! ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Klasson
0

Jo det är väldigt högt pris för den…

Men hos mig kommer den inte hamna… Vi kommer ha fullt upp med Moccas föl så…

Men ska höra om hon kan gå ner i pris…

Alex
0

#38 Det lär hon behöva om hon ska få Björk såld.

För att ta två exempel
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=154680&inriktning=&typ=3

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=154597&inriktning=&typ=3

Det handlar alltså om 2-åringar, med bra stam och fina rörelser. Gissningsvis väldigt hanterbara också. ;) Och det är inte mycket över priset än vad din kompis försöker sälja sin ohanterbara 1-åring med halvt okänd stam för (eller vet de vem mamman är?).

10.000 skulle hon kanske kunna få för henne. Absolut MAX 15. Men det är väldigt tveksamt…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

tezzie
0

#38 Har du bestämt dig för att inte ta den alltså? Klokt beslut tror jag.

Jag är själv en sån som vill rädda alla djur, hemma har jag en katt som vart utfryst av sin mamma så den var jag bara tvungen att rädda och mata med nappflaska. Jag har en springer spaniel som levde hos en psykiskt sjuk familj och blev illa behandlad, räddade självklart den oxå. Sen har jag en häst, från en typiskt annons på blocket "går till slakt om ingen kan ta henne". Henne var jag ju bara tvungen att hämta. Nu har jag insett att man kan inte ta på sig alla djur som inte ägaren längre vill ha :(

JoJos
0

#38 pma mig sen =)

tessa
0

#40: vad skönt att ha kommit till den insikten, det har nämligen inte jag… ;)

JoJos
0

Håller med #42 =) men tur att de finns sånna som oss kvar =P #42 ;)

tezzie
0

#43 Det är snarare min sambo som börjat säga ifrån ;)

JoJos
0

#44 vilken tur att inte min man gjort de än *fnissar* =P

tezzie
0

Kankse ska slänga ut gubben och ta hem en massa herrelöra djur istället, haha!

lisette
0

du har kvar araben?

JoJos
0

#47 vem skrev du till??

fridak
0

#48 tror lisette skrev till ts

Alex
0

Hur har det gått?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Repoort
0

puttar upp

LinaN
0

Klasson har inte kvar araben, ha nåkte typ i januari/feb nångång. Och anledningen till detta behöver itne sägas här. Men hästen är inte kvar iaf.

Klasson, jag ahr vart emot hela den här viltt Isisföl från början, och jag tycker du fattar ett klokt beslut som tar en av BEbbes hästar istället. Harry är en pärla och ävne om han inte vart daglidags hanterad (unghästtränad) så flydde han itne när han såg människor. 

Du har redan haft en del knepiga hästar, och du har inte någon direkt unghästvana, och en ohanterad isis är inte ngt o sträva efter…. det är mycket jobb, sjukt mycket jobb med en så liten unghäst o ännu värre med en som inte är hanterad alls.

Jag stöttar dig i beslutet att INTE ta isisen och stöttar dig definitivt att ta o köpa mockas föl!

*kram*

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

lisette
0

o med tanke på hur trevlig merry är så lär föle bli detsamma,.

LinaN
0

#53, tror det jag cokså :D

o då är det lättare för Klasson att jobba med fölungen med, då den är "tam" och inte åkt en massa flygplan o annant omskakande.

Harry har ju vart en pärla i transporten förutom när ha nblir uttråkad. Fast å andra sidan så klättrar han på det emsta…. igår ställde ha nsig med bägge frambenen i skottkärran trots den stod en bra bit från honom. samt att han var halt bak,……

knäpp häst ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

fridak
0

#55 "min" pålle välter kärran och kikar på underredet. ser om det finns något ätbart;)