Tips till igång sättning?
Hej, har nu börjat sätta igång hästen…igen.
Har börjat med att promenera och skritta (lite bus har det blivit.) Men iaf. har skrittat ca. 30 min och max 5 min trav.
Har tänkt att skritta i ung. 1 vecka sedan lägga till 10 min trav, och ca. 20 min trav veckan efter det. När är det lagom att börja tärna ordentligt? Ska så småningom börja ta lektioner, när kan jag börja med det?
Någon som har några tips eller något bra träningschema för igångsättning?
Mvh Linnea

Fortsätt som du tänkt och lägg in korta "böj" övningar och flytta för skänkel,form träning så hon blir smidig igen.
Lycka till/Linda

Det svåra är att själv ha tålamodet och inte gå för fort fram :o)
Hur snabbt du kan öka på motionen beror så på i vilken kondition hästen var i innan .
Att ta det lugnt med skritt ett par veckor skadar inte,små fört för att bli längre och längre.
Efter några veckor kan du "powewalk´a" hästen, dvs hästen håller ett högre skritt tempo (precis så den inte börjar trava).
Efter runt 4 veckor kan man lägga in kortare travpass som sagta ökas på i längd och intensitet under ett par veckor.
Intervall träning gör susen för flåset tex 3 min skritt 5 min trav 3 min skritt osv.Då ska det vara ordentlig arbetstrav och inget lufsande.
Sist lägger du in även kortare galopp pass i ridningen som du efter någon vecka lägger in i intervall träningen tex 5 min trav (arbetstrav), 7 min galopp, 5 min skritt osv.
Håll på minutrarna, korta inte ner tiden bara för att det kommer en uppförsbacke.Försök hålla intervallerna oavsett hur vägen ser ut (om det inte lutar nedåt).
Det tar lång tid att bygga upp konditionen och styrkan igen hos en häst som vilat, det är inte bara muskelstyrkan och flåset som försämras utan även styrkan i senor och leder,därför ska man skynda långsamt.Muskler och flåset kommer ganska snabbt medans senorna och lederna behöver mer tid på sig.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

okie, ska försöka göra upp något träning schema med medryttaren så hon inte tränas för hårt nu i början. Men det är svårt att ta det lungt när hon är så jäkla pigg..så fort man ska gå över till trav så vill hon komma iväg i en j*vla fart. =)

Men gör lite skritt övningar så hon får tänka lite.
-Det brukar göra susen för pigga hästar att börja eller avsluta igångskrittningen på en volt och bara böja lite och få henne att höra upp för dig och bli lyhörd,avslappnad.
/Linda

Jobba med MASSOR av halvhalter…böj och ställ henne…aktivera henne så hon måste stanna upp och tänka efter och inte bara rusa på :o)
A och O i all ridning är att vara aktiv i ridningen. Visst det är skönt att bara åka häst ibland men nyttan sitter i att vara hela tiden aktiv.
Mvh CBA

Men fick tips av någon (kommer inte ihåg vem) att man kan longera innan man sitter upp så hon får springa av sig. Men det kan väl inte vara så bra nu när hon inte har någon kondition eller några muskler??

Nej, sätt henne inte på ett böjt litet spår innan hon har kommit igång med sin styrka och ork.
Rid med hela kroppen i stället och tvinga henne till att tänka. Bli inte sittandes och gör samma sak för länge, överraska henne hela tiden så hon inte hinner hitta på egna saker.
Mvh CBA
Fortsätt som planerat, men var uppmärksam på din häst. Se till att hon inte får tillbaka sin hälta, om så tenderar, sakta ner och börja skritta igen.
Lycka till
Eve

Jo, hon lyckas ofta göra sig illa.
Vad är bäst för benet och hovarna, hårt underlag - som grusväg/stubbåker eller skogsstigar och ängar?
Vill gärna komma igång och vara noga så vi inte behöver avbryta efter någon vecka igen.
/Linnea

Hårdare underlag för skritt som jämna grusvägar till att börja med det stärker lederna.
Lycka till/Linda