Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 531 ggr
hjullan
0

daglig utevistelse

Läste en artikel i en hästtidning om stall/ridskolor i sthlm där hästarna inte får gå ut varje dag. Enbart ett par gånger i veckan några timmar åt gången. (även privathästar)

Hur ofta / länge går era hästar ute (vintertid o sommartid) ? o vad är era åsikter om det här?

jag blev riktigt chockad att det finns så många hästar som inte kommer ut speciellt mycket..

Believer
0

fy faaaan. våra går ju ute dygnet runt nu =P o vi kommer väl ha det så så länge det går antar jag? =P

sen kommer vi ju ta in våra senare än dom andra i stallet gör under vintern.

E_hjo
0

våra går väll ute ca 10- 12 tim. på vintern.  Stackars hästar..

hjullan
0

japp japp . dom får gå ute så mycket som möjligt.. jag tycker att det är en självklarhet , lika självklart som att man mockar varje dag o ger hästarna hö.

tänkte mest på deras psyken.. kan ju inte vara riktigt bra att bara stå still o inte få vara häst. inte undra på att det finns så många beteenderubbningar. 

o det fysiska lär ju inte heller va en höjdare eftersom hästar är skapta för att röra sig så pass mkt. vill inte ens tänka på alla problem de får.

Believer
0

ja hoppas verkligen att den där lagen med större hagar o mer utevistelse till ridskolorna går igenom, och även det med spiltorna. ok, det kanske blir så att många ridskolor får stänga igen, men man måste ju faktiskt tänka på hästarnas bästa!

E_hjo
0

usch.. tänk, hästarna går runt runt flera ggr per dag å får inte ens komma ut!!!! Skrikandes aaarrg*

hjullan
0

mm o tänk på de stackorna som står i spilta dessutom..

jag tycker också att det borde gå igenom.. får dom stänga så får dom göra det.. man kan inte ha ridskola till vilket pris som helst..

Anki113
0

Hemma hos mig går hästarna ute dygnet runt året runt (nästan).

Jag har vindskydd i alla vinterhagar, uppbäddade med massor av halm, eluppvärmda vattenhinkar i husen. Trots det väljer hästarna att sova ute i snön.

Jag tror att husen står där för grannarnas skull. Husen använder dom till att göra sina behov i. Undrar ibland om dom är så smarta? Hästarna alltså.

Jag brukar ta in dom om dom har jobbat sig svettiga, eller om det är typ nyår och det smäller mycket raketer.

Believer
0

mmm tycker det är hemskt.

Believer
0

de me ridskolans hästar alltså =P

hjullan
0

vilken lyx för dina hästar anki!!! tänk så skulle alla hästar få ha det så..

reddie
0

Min går ute dygnet runt från slutet av maj till slutet av september. I övrig är han ute så mycket som möjligt. De är ute mellan 6-18,19 på vintern och frammåt 22 tiden på hösten/våren.

Tycker väldigt synd om de hästar som har mattar/hussar som inte ordnar stallplats där de kan få vara ute hela dagen/ dagligen.

Anki113
0

Jag fixade det så 2003 när mitt arabsto var dräktig och hade kolikkänning hela tiden. I samråd med veterinären förstås.

När jag såg hur bra hon mådde av det fick alla flytta ut. Det tog ett tag att fixa men nu är det klart.

hjullan
0

kan kolikrisken bli större om hästen står stilla mkt? tänkte på att tarmarna inte stimuleras lika mkt..

för så är det ju med människor, om man tränar så blir tarmrörelserna bättre.

Anki113
0

Jopp #13 kolikrisken blir mycket större om hästen står stilla. Man ska ju gå och gå och gå hela tiden om dom har känningar ju.

hjullan
0

aah just ja. undrar om inte de hästar som nästan aldrig kommer ut har kolik o sånt rätt ofta.. kan tillägga att de gick i paddock den tiden de va ute. o en hel hög med hästar samtidigt, så tror inte de kan röra sig så fritt trots det..

mazze
0

Det blir stora risker med det mesta när dom står inne för mkt bl a kolik, korsförlamning, leder, hosta mm

Zigge-3
0

Mina hästar är ute ca 12-14 timmar/dag vintertid. På sommaren är de ute dygnet runt fram tills november/december beroende på vädret.

Emmelie
0

Úte dygnet runt, året runt

Sehvrin
0

Mina är ute ca 14-16h på sommaren och kanske 14-15h på vintern (men då har jag inte räknat bort tiden för då jag motionerar dem) De trivs väldigt bra med att gå in om natten (även om de skulle mkt väl klara av att gå ute dygnet runt, året runt (shettisar)) och de tycker så synd om sig själva om man skulle råka "glömma" att ta in dem

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zebben
0

Våra går ute dygnet runt just nu och gör det så länge som möjligt. Under vintern går de ute ca 12 h.

jen
0

våra går ute dygnet runt nu på sommaren,  på vintern så är de ute från kl 06.00- 17-19.00   beroende på vädret

gejsa
0

Sommartid ibland dygnet runt. Blir det väldigt varmt och mycket broms får dom stå inne dagtid och ute natt.

Vintertid mellan 9-12 timmar beroende på vädret.

NinaToy
0

Min går ute typ 8-18 på Sommartid och 8-16 på Vintertid. Han tävlar så han kan inte vara ute dygnet runt… Och sen så har vi inga vinskydd i hagarna , bara träd och så. :) Jag praoade på en ridskola i Malmö nära där jag bor, där fick typ 10 hästar (av 30) komma ut per dag, alltså  så fick ridskolehästarna komma ut typ var tredje dag, 1 timme!!!!!! Visserligen stog de i boxar, fast trånga sådana.

gejsa
0

Vi har inte heller vindskydd i hagarna. Bara träd. Dom får ju vara ute 16 timmar vintertid per dag utan vindskydd nu.

elin
0

Sommaren ute dygnet runt.

Vintern går ut vid 08.00,08.30 - mellan 18.00, 19.00.

/Elin

deniize
0

Sommaren dygnet runt och vinter så länge som möjligt - beroden på väder. Så hade våra hästar.

Jag vet några som den här sommaren med så otroligt mycket mygg o broms låter hästarna komma in några timmar mitt på dagen när det är som värst…. då det är fritt inne stallet o svalare än ute. Men det är enbart när det är varmt o mycket mycket bitande odjur i luften.

lisette
0

nu är de ute hela natten. hade tänkte stalla upp dom i början av oktober om det inte blivit smällkallt då…

när calle o brago stod inne så kom de ut vid 6,30 och in vid 19 tiden…

Luthien89
0

Våra går ute från 07.00-20-00 (om vädret tillåter) höst, vinter, vår och sen går dem ute dygnet runt sommartid.

wewwa
0

Nu på sommaren går dom ute dygnet runt, ryktar dom t.o.m ute.

På vintern är dom ute ca 10-11 timmar. Dom går ut ca kl. 8.30-8.00 och in mellan 20.00-21.00

Anna Johansson
0

Sommaren dvs början på juni till sissta augusti är dom ute dygnet runt. På vintern så går de ut kl 8.00 och in 17- 21 helt beroende på årstid och väder.

Lyrik
0

Sommartid dygnet runt.

Vintertid (det gamla stallet) - ut ca 8-8:30. In 16:00

Vet ej hur det blir i det nya stallet, men antagligen ute längre, iaf sen i början av hösten, sen in vid 16:30-tiden.

Anjisen
0

Hästar borde väl få gå ute ett par timmar om dagen alla dagar väl?? D gör iaf Liz, min lärare, förutom när det regnar.. då tar hon såklart in dom!