fodra upp en mager häst
halloj, snart kommer vårat vbl hem. han är otroligt mager den stackaren. han har inte fått något gräs alls, utan har fått 10kg ensilage, 1kg musli, 4dl soya.
hos oss kommer han att få fri tillgång till hö och vänjas succesivt till gräs,korn,kli,betfor.
nu undrar jag om man törs ge en sån mager häst lucern samtidigt som han kommer att gå på kraftigt bete. jag är rädd att han ska bli dålig i magen.
hur skulle ni göra? det kanske räcker med fritt på hö,vänjas på gräs, korn,kli och betfor?

Ha inte så bråttom. Låt hästen äta gräs bara. Är det så kraftigt som du skriver så går han nog upp i vikt sakta men säkert ändå.
Ska han få gå på betet dygnet runt eller ska ni ta in hästen på nätterna?
den första veckan ska dom komma in till natten, då tänkte jag ge hö och kraftfoder.

Jag tycker nog att det räcker med hö och gräs om det är kraftigt bete. Om hästen inte är van vid så mycket olika foder kan det ju lätt bli kolik. Så vänj in den sakta. Korn och sånt kan du ge i höst sedan. Det håller ju sig inte så länge heller så det är väl dumt att köpa nu.

#0 jag hade nog gjort som du… fri tillgång hö och korn, betfor, havre ev vetekli men förstås inte i mängder… många klara sej som sagt ej bara på hö el gräs….

Nu skrev hon ju att betet var kraftigt och sedan få fri tillgång till ett bra hö nattetid räcker gott och väl till dom flesta hästar. Om man inte vill få en väldigt fet häst eller rent av få fång som ju är stor risk om man matar på för fullt.
Om hästen håller på och tävlas så kan man ju ge kraftfoder. Men den här hästen ska ju inte tävlas. Det är en travare som hennes dotter ska kunna rida på. Inte explodera som kan vara risk om den får för mycket protein bl a.
Jag har tex en fullblod/halvblod 21 år väldigt svårfödd. När han går första månaden på betet så får han inget annat. Mer än hö om vi tar in nattetid. Ev då kanske 1-2 dl nya groov för att han ska få i sig mineralerna.
hmm, han kanske bör stå inne fler nätter än en vecka nu när jag tänker efter. hans mage är ju inte van vid så stora mängder mat den stackaren…
10kg hösilage är ju inte mycket till en häst på 147 i mkh som dessutom är mager 
ja, betet är gödslat och väldigt kraftigt
ps, jag skrev visst ensilage i ursprungsinlägget… det ska stå hösilage 

det beror ju på hösilaget värde och ts-halt.
Är det tex 70 % i ts-halt så är det ju som om du ger 7 kg hö - lite till eftersom höet har 84 i ts-halt.
Hade en i stallet som bara gav 13 kg av vårt hösilage till en 170 cm halvblod och några dl havre och betfor hela vintern. Den hästen var konvalecent men blev smal. Men hur ser din häst ut då? Kan man få se kort? Har den tappat helt över ryggen?

Det är vårt bete också. Gödslat alltså. Så alla hästar blir smällfeta i början. Det beror ju också på att dom äter mycket i början av betesperioden.
jag har inga kort, men han har tappat övet HELA ryggen, och baken. ryggraden känns Väldigt markant och revbenen syns tydligt. han är avmaskad och tänderna är kollade i höstas.

Oj, oj men ta det varligt med hans uppfödning. Hans mage kan ta stryk om du ger för mycket. Trappa upp succesivt. Bete bara är ju bäst för hans mage i början.
ok, jag kommer att ge fritt på hö till natten , och beta en timme/dag första veckan, sen öka succesivt med gräset till att börja med. och tillsätta kraftfoder i slutet av betesperioden

Ja, det blir nog bra. Du kan ju öka på med gräset varteftersom. Men börja inte med en hel timma. Ta ca 15 min dom första dagarna. Vi har hållit på att handbeta våra hästar i ca 15 min styck i några veckor nu.
Pratade med hovslagaren i dag. Han har redan fått några fånghästar att sköta hovar på.
oj
redan fått fånghästar! hmm, jag ska nog vara ÄNNU fegare ändå med honom.. det finns även nåt som heter mag-tarm som är bra för magen (stabiliserar den) min veterinär tipsade om det förra året då vi pratade om kraftiga beten… ska nog ta hem sånt.
tack för alla tips och råd

jo fast mag- tarmbalansen gör ju inte så att den slipper fång.
VARNING! Om hästen är mager,,, låt den öka i vikt sakta. Hade aldrig gett den kraftfoder till en början. För hästens skull måste ni låta det ta tid. Bete och hö.

En sådann mager häst som ändå fått mkt mat borde kollas upp varför den avmagrat.
Tyvärr råkade vi ut för ett fbl som trotts otroliga mängder mat var både dålig i allmäntillståndet och väldigt smal.
Vänligen/Linda
fast han har inte fått så mkt mat, samt att han rids väldigt hårt varje dag. han har muskler som en elithäst.sen ska han veterinärbesiktigas i början av veckan.
#19 låter väldigt tokigt att rida en supermager häst. Sluta med det genast!
#20 självklart ska den inte ridas! men nu är det så att vi inte fått hem den ännu, läs ursprungsinlägget så förstår du 
#21 stod inget i det medd om att han reds…
Definitivt ingen ridning förrän ni fått upp hästen i hull. För att kroppen och muskulaturen ska må bra så måste det finnas underhudsfett.

Tror att Jen förstår det, nu var ju frågan om hur hon kunde få upp hullet:)

#23 håller med på de…. ev lite promenader för hästens skull…

Jen vill du ha någon att snacka med så finns jag här.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Måste ändå påpeka att för att få upp hullet på hästen så är det ju ganska olämpligt att utsätta den för ansträngning. Sen får ju foderstaten ändras allteftersom den tränas. Leder och ligament tar stryk om hästen inte har bra hull och rids.

#27: Men det är ju inte jen som rider hästen i dagsläget utan förra ägaren. den som gjort hästen mager. Nu försöker jen få råd om hur hon ska få upp hullet. Att inte hon ska rida på den vet hon.
Audiatur et altera pars
Ok. Om ni då inte rider så hårt eller rider alls så blir det ju lättare att få upp hullet och sen utgå därifrån. Men ta det sakta. strå och bete. Lycka till
#22 nej, men att vi SNART får hem hästen.
och som sagt… det var hullet jag ville ha tips med. självklart ska han få ta det lugnt!
tack så mycket för alla tips. jag kommer att vänta med kraftfoder till senare under sommaren när det blir mindre starkt bete. och ge hö så fort han kommer in att blanda ut i lilla magen.
och nu i början ska han gå i vinterhagen där det kommer lite gräs så att han bara kan gå och noppa ett tag.

Perfekt jen. 
jaha, nu har den lilla kraken kommit hem. han har varit här i en vecka nu och äter som en "häst" 
jag tycker redan nu att han börjar lägga på sig lite hull nu.
men sadeln de skickade med satt helt fel å honom. väldigt stor! men min lilla westernsadel satt perfekt på honom, så mathilda får lulla i den sålänge.
jag har pratat med förförra ägaren, och den sadeln som skickades med är den som hon hade då. då hade den passat bra på honom. men han har alltid sett ut som en "broiler" i kroppen. så fet kommer han nog inte bli
men lite mer hull är ju iallafall önskvärt.
kan vi inte få se ngn bild Jen?:)
/Elin
ja, min kamera är lite knäpp. men ska fixa den snart

Men det är ju bra jen. Då har ni en sadel till hösten när han har ätit upp sig. Ja, det går fort om man ger dom gräs och annat.
#36 ja, jag hoppas att den kommer att passa igen på honom.

Du glömmer väl inte att fota medans hästen är tunn? Och visa sedan det här så får vi se.
mathilda har tagit kort med sin kameramobil när han kom hit. men jag har inte lyckats fått in den i datorn ännu. när det är fixat plus min kamera är lagad så ska vi jämföra sen för att se skillnaden. jag tycker att han redan har rundat till sig lite över revbenen nu iallafall.
trodde inte man skulle se något resultat redan,

Ok då får vi se foton snart då.
jajamen 

Från sidan sett är han inte mager men muskel fattig.
Över ryggen saknas det dock lite hull och muskler men är inget alarmerande ju.
Hur går det?
Lycka till!
jo, det går bra. han äter fri tillgång på hö, och det finns lite gräs att noppa på hela dagarna nu. de kommer ut på bete from i morgon och ska in nattetid så de får vila magarna och blanda ut gräset med hö.
jag kommer att lägga in nya bilder om ca 1månad så får vi se om det givit resultat.
tack alla för goda tips och råd!!!

Tycker inte heller att det ser så farligt ut faktist. Visst att man ser revbenen men ändå inte så tunn som jag hade trott.
Klart att han ska gå upp lite till det håller jag med om. Muskelfattig också.

Kanske lite bukig. Men han är avmaskad? Kan vara att han ätit för mycket halm som är dåligt med protein i vinter. Men han är ju blank och fin iaf.
jag tycker han va fin, jen!
Hade tänkt mey en häst av skinn o ben 
Så som du berättat.
Men skönt att han va så fin som han e!
/Elin
ja, han är ju lite rundare nu än första gången vi såg honom iallafall
och jag tycker att det går åt rätt håll iallafall….

Alltid skönt när det går åt rätt håll. Skynda långsamt är vad som gäller. ;-)
Audiatur et altera pars
precis, och enligt förr-förra ägaren som jag nu pratat med så går det bra och ganska lätt att få upp honom i bättre hull. men tjock kommer han nog aldrig bli iallafall…
men som sagt, ser man denna skillnad på en månad, så hoppas jag att han kommer vara lagon över ryggen mm framme i höst. med rätt mat och rätt ridning….

Det blir han säkert jen. Lycka till!
tack
Vad fin han är!!! - och finare kommer han säkert bli med lite mer hull.. =)
tack, ja han är fin. och idag hade vi en hästtandläkare ute som raspade tänder, och han var väldans vass på bägge sidorna. så nu blir det nog bättre för honom att tillgodogöra sig maten.

Vad är det för hästtandläkare som kommer på en söndag?
jag vet inget om honom, men bara att han har varit häromkring flera ggr och kollat tänder.
han är bekant med en tjej i grannstallet och hade vägarna förbi.
jag hoppas att han kan sin sak 

ha inte så brottom .. det tar lång tid att fodra upp en att banta. skulle även rekomendera att du avmaskar honom. kan ta upp till 6 mån . annars rek jag fibergi. ger jag mitt halvblod som har svårt att hålla hullet mkt braoch så slipper du ha fem olika sorter. Lycka till
ja, nu har vi haft honom i ca 6veckor. han är självklart avmaskad och tänderna är raspade nu.
vi ser redan skillnad över ryggen och runt revbenen.
han har gått på fri tillgång på hö nattetid innan betet samt korn,kli och betfor. och bete på dgarna. nu går de ute dygnet runt med bete och han får fortfarande kraftfoder.
så, det ser lovande ut för honom nu.

Kan du inte visa foton före och nu?
jag ska försöka ta lite bättre bilder imorgon 

Han såg ju verkligen tunn ut även den första bilden från i dag tyckte jag. Men det beror ju på hur han står också. Tänk vad synd det är om vissa hästar som får för lite mat jämt. Tur att ni köpte honom. *ler* Du får visa nya bilder om några veckor igen.
ja, han är fortfarande alldeles för tunn över revbenen. dock är han finare över ryggen nu tycker jag. bådde hull och muskler från våran backiga hage.
där han stod förut var ju bara en liten paddock att gå i. ja, mycket bilder är bra! då ser man resultatet.

Ja, jag ångrar att jag inte tänkte på det själv när jag fick hem min gobban. Tänk att ha bilder från då och nu.

Fina bilder jen. Hästen såg inte alls så tunn ut på bilderna nu faktist det man såg. Du behöver nog inte oroa dig så mycket. *ler*
nej, jag har mailat bilderna till förr-förra ägaren. hon blev jätteglad

Ja, det förstår jag. Visste hon att hästen hade blivit tunn hos den förra ägaren och inget kunde göra?
precis, hon var INTE nöjd, och blev glad över att han såldes

Ja, det förstår jag. Lite jobbigt att sälja en häst och se att den inte mår bra och man inte kan göra något åt det. Usch ju mer jag läser ju mindre törs jag sälja några av mina hästar. burr!
Jag hade ju en inackordering här för många år sedan som tyckte att hennes häst skulle vänja sig vid att vara ute när det var massor av broms. Hon sprang fram och tillbaka vid staketet och blev då dygnsur. Vad händer? Jo, massor av broms kommer då eftersom hästen är varm också. Jag tog in hästen med mina andra för jag tyckte synd om hästen. Hon hotade med att flytta. Ja, så länge hästen står här sköter jag den som om den var min, alltså tar in vid broms och värme sa jag. Efter ett par dagar så kom hon och bad om ursäkt. Hade väl pratat med andra som tyckte att det var jag som hade rätt antar jag.
Bara det gör ju att man ryser.
Hade en annan som inte ville täcka sin 3 åriga häst. Han stod och skakade när det var riktigt kallt. Så jag satte på täcket. För han hade ju ett liggande. Så fort ägaren kom så gick hon ut och tog av täcket. Fast jag berättade det. Han skulle också vänja sig sa hon. Hur sjutton kan man vänja sig vid kyla eller en massa bett????
#79 ja, många konstiga människor har man stött på inom hästeriet. visst! alla behöver ju inte tycka precis som mig, men liite mer sunt förnuft hos en del vore ju inte helt fel….
vet en som hade en unghingst på 2år inackorderad på ett ställe där stallägaren skulle lära honom veta hut. en dag när min kompis kom till stallet stod unghingsten inne i boxen och skakade av rädsla, och det syndes VÄL att han hade fått piskrapp!!!
väldigt onödigt då denna pållen var jättelugn och bra att handskas med
. stallägaren blev arg på hästen för att den ej stod stilla när hon skulle ha på salva på ett sår. SJÄLVKLART står inte en unghäst stilla på sommaren bland bromsar !! 
hon flyttade därifrån med hästen…

Fy fan! Ja, det förstår jag. Hade också flyttat omgående. Man slår inte hästar med piskan. Vilken idiot.
Nej, alla behöver inte tycka som jag heller som står här i stallet. Det ska gudarna veta att det inte är så här i stallet. För är det inte dumt och hästen lider så bryr jag mig inte. Men så länge en häst står här och ev lider för något tex för lite halm i boxen pga snålhet eller för lite hö. Ja, då säger jag till och det ska ändras omg. Annars kan dom flytta härifrån så jag slipper se hästen lida. För hos mig ska hästarna må bra ingen ska lida på något sätt.
#81 ja, precis!!!
nä, mer sunt förnuft till hästvärlden tack!
skulle införas att man skulle ha tillstånd för att ÄGA djur överhuvudtaget tycker jag.

Håller med dig. Tänk vad många djur det är som lider i tysthet just nu.
du har ett stort hjärta du gejsa

Ja, du hjullan för djur har jag det. Om du visste vad jag lider när jag ser djur fara illa. Försöker alltid tala om så att djurägarna förstår att dom gör fel. Så att dom ändrar det som är fel. Jag kan bara inte sitta tyst och skita i det.