Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettkörning
Läst 2827 ggr
Sussi
0

Tolka själv?

Kan man göra det själv på nåt vis?

Alltså att man åker efter hästen och styr tillika? Isf, hur går det till?

Jag har köpt en tolkningssele med sidotyglar (som jag inte vet vad är till för) men man måste ju alltid vara två, en som rider och en som åker efter. Skulle vilja ha möjligheten att göra det ensam också men går det alls?

Molla
0

Har inte hört/sett någon göra det. Men är hästen van vid tolkas/köras så borde det ju inte vara allt för svårt att komma på en lösning.

Vad ska du åka med bakom?

Sussi
0

Slalomskidor tänkte jag. Har aldrig tolkat förr och har en häst som inte är inkörd så vi är båda nybörjare inom området :)

Tänkte själv att man kan sätta ett rep runt rumpan eller ryggen och på så vis åka efter men det känns lite riskabelt ifall hästen skrämmer sig och springer iväg…

Sehvrin
0

#2 Absolut inte slalomskidor! Skaffa ett par riktigt korta, och breda (vet inte vad de kallas) Man ska inte ha långa skidor när man tolkar. 

Vi har gjort det, men vi är alltid två med för säkerhets skull (men bara en som tolkar) Vi använder en vanlig bröstsele som vi fäster en longerlina i med hjälp av starka karbinhakar (inte spännet på linan) dessutom brukar vi använda grimskaft eller dyl över hässtens bak för att inte linan ska åka ner för långt. Sedan håller man med ena handen i longerlinan och andra i tömmarna. Det är viktigt att man inte drar hästen i munnen, även om man skulle råka trilla (vilket händer rätt ofta)

När jag och min syster har gjort detta har vi alltid haft med båda hästarna: den ena har fått dra släden, för att det ska bli så lätt som möjligt för den som tolkar (eftersom våra hästar är vana att tömköras brevid vagnen så följer  de den relativt bra)

Kan tyvärr inte läga upp nån bild, eftersom det skulle strida mot sidans regler Generad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sussi
0

Inte? Jag har sett på tolkningsselereklamer hur de har vanliga slalomskidor. Är själv van slalomåkare och tappar balansen i de korta skidorna (som jag också glömt vad heter).

Snälla en bild, jag är inte säker på att jag fattar nämligen :) Du kan ju klippa bort huvudet (om det beror på avsaknaden av hjälm :))

Men hur styr du då om du håller båda tömmarna i ena handen?

För om jag förstått rätt håller du longerlinan i ena vilken också drar dig framåt, och tömmarna i andra som du då styr med?

VeNyRa
0

Miniskidor.

ska tolka imorrn :-)

gejsa
0

Den tolkningssele eller vad man nu kan kalla det är ju bara ett rep som sitter i sadeln och sedan är det en rak pinne att hålla i där repet går igenom. Kanske lite svårt att styra en häst då själv. Och allra helst en häst som inte är van att köras. Så jag tror nog att det kommer att bli svårt sussi.

Molla
0

Är hästen inte van tycker jag inte att du ska vara själv!

Sussi
0

#6 Min tolkningssele består av en bröstsele:
http://www.hippoareena.fi/popup_image.php?pID=951 + http://www.hippoareena.fi/popup_image.php?pID=965 som jag inte vet vad jag egentligen ska göra med….

Kommer att ha finnhästens körtömmar som jag håller i då jag tolkar. Kan nog bli svårt ja.

#7 Jag kommer nog allt som ftast att ha någon med som rider, speciellt i början. Var egentligen mest nyfiken på om det alls går att tlka själv men inset själv att det kan bli lite svårt :)

mixxxan
1

jag har tolkart själv, med min b-ponny,då satt jag ett rep runt magen och sen till hästens sele(tog bort pinnen) och sen höll jag i tömmarna. det funkade bra tills ponnyn kom på att han kunde gå hem ganska lätt;) eftersom man inte kan hålla emot så bra när man tolkar. Jag hade korta längdskidor för att det är lättare(tycker jag) när man kan röra foten. men det är värt att prova:) knyt repet löst bara;)

gejsa
0

#8# Det där sista som du hänvisade till är väl inspänningstyglar eller vad det kallas. Dom kan du väl inte använda om du ska tolka hästen?

Sussi
0

Nja, de heter sivuohjaat, alltså sidotyglar, tror man ska fästa dem i tolkningsselen som en förlängning av tömmarna.

Snälla säg att det är sådana, annors har jag besällt lite onödiga saker Generad

gejsa
0

Tyvärr är det fel tyglar som du beställt. Dom används vid longering.

Sussi
0

#12 Ser ut så ja Generad

Men då kommer nästa fråga; vad och hur ska man fästa i tolkningsselen?

Den ser alltså ut såhär:

http://www.hippoareena.fi/popup_image.php?pID=951

gejsa
0

Som jag skrev så finns det att köpa på tex börjes. Det är oftast ett blått rep som man fäster  i öglan på din sele. Sedan är det en sorts pinne att hålla i. Väldigt enkelt.

Sussi
0

Ok! Ska se vad jag hittar. Såg ju tolkningsselen från börjes men kommer nog att hålla mig till min när den kostade mig så mycket. Borde väl gå att fästa vanliga tömkörstyglar också? Bara man inte sedan tappar taget och hon stiger sönder dem…

Sussi
0

Okej, så jag var just innte på börjes och beställde en sådan sele sen ändå. Usch vilka dyra misstag jag gör….

gejsa
0

Din stackare! Skickar dom tiill Finland då? Hade för mig att du sa att dom inte gjorde det.

Fiona
0

jag tolkar själv! men jag har ju shettis.. Men iaf jag selar henne (med hennes loksele), sätter i linor som jag sätter fast i bobben. Sen sätter jag mg bara på bobben och styr henne. Detta funkar jätte bra men hon är väldigt lydig och välkörd så de underlättar mkt :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Fiona
0

jag tolkar själv! men jag har ju shettis.. Men iaf jag selar henne (med hennes loksele), sätter i linor som jag sätter fast i bobben. Sen sätter jag mg bara på bobben och styr henne. Detta funkar jätte bra men hon är väldigt lydig och välkörd så de underlättar mkt :P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Ledin
0

jag tycker det e svårt att tolka själv, man måste ju ha koll på vart dom går-springer o dessutom ha koll så man håller sig i å inte rammlar e rädd att tappa hästen neee det e inte min grejj. Men du ska ha Miniskidor vanliga plastskidor du köper dom lite varstans finns på biltema leksaksaffärer mm ca 80kr.

Sussi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, jag har på känn att det kunde bli lite svårt. Har tömkört henne nu och det går bra men har redan svårt att hålla reda på alla tömmar så att ännu stå med skidor på? Det kommer inte att hända, vi ska nog vara två.

Någon snö syns ju inte till heller :(

wewwa
0

Nu har jag bara skummat igenom tråden, men om hästen inte är inkörd eller van att ha någon bakom sig så borde du inte göra det ensam. Det är oxå svårt att styra hästen i en tolksele, vad jag vet går det inte..
Men min shettis åker vi pulka efter på vintern ibland och då har vi en vanlig bröstsele och knyter ihop en egen variant. Något liknande det som någon annan i tråden skrev.. =)

entill
0

Jag skulle nog inte heller rekommendera någon att tolka själv efter en häst som inte är van, om man själv inte är en mycket duktig kusk och skidåkare. Däremot skulle jag vilja uppmana alla som tömkör sina hästar att öva på att köra med enhandsfattning. Det är inte svårare än att rida med enhandsfattning, och det är stadigare och bekvämare för hästen

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

tezzie
0

Hur gick det Sussi? Har du tolkat än?

*** Kärleken övervinner allt ***

MLphoto
0

Det går att tolka själv, ja! Men då ska hästen vara tömkörd eller inkörd, så får du ha bröstsele eller annat på och träns så att du får hålla i både tömmar och tolkningslinor. Tycker kanske inte att man borde prova helt själv först, be någon gå med isf :P

Lycka till!

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."